Permalänk
Medlem

dags för nästa dist

jaha nu har hddn pajjat oh allt är borta, bara att börja om på nytt. Jag installerade Gentoo med Sabayon Linux vilket var för bloatat, helt sjukt ju.
Ubuntu Dapper vägrar installera sig.

Jag har tidiare kört
Ubuntu
Slackware
Gentoo
Fedora
DSL
Crux
m.m.

jag vill ha en proffsig, snygg och enkelt uppbyggd dist (eg. slackware/crux) som går snabbt och lätt att installera. jag vill ha ett färdigt skrivbord snarast! jag vill ha ett bra pakethanteringssystem med mycket program (eg. gentoo, ubuntu) och gärna ha en ganska minimalistisk (men grafisk!) grundinstallation.
jag föredrar xfce/gnome eller nån WM framför KDE men det spelar ingen större roll. Allt måste finnas på en CD
finns det nåt sånt. flame-wara om vilken som är bäst

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Mandriva 2007 verkar uppfylla de flesta av dina krav - men det finns nog en risk för att du uppfattar det som bloatat

Permalänk
Medlem

Du beskriver Arch Linux som handen i hansken om sanningen skall fram.
Give it a try!

www.archlinux.org

Jag fastnade där efter redhat/ubuntu/gentoo

Edit: Dock ingen grafisk installation, fast det gråter man inte blod för ^ ^

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

archlinux eller freebsd säger jag. (dock så gillar jag inte freebsd, kommer inte exakt ihåg vad det var som jag ogillade så mycket så det borde inte ha varit något så farligt :S)

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

FreeBSD, men arch verkar väldigt trevligt även om jag inte testat det själv (än).

Permalänk
Medlem

Själv funderar jag lite på Gentoo, Arch eller Slackware för min MacBook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Själv funderar jag lite på Gentoo, Arch eller Slackware för min MacBook.

använder du inte OSX :D, därför man köper en mac

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Re: dags för nästa dist

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
jaha nu har hddn pajjat oh allt är borta, bara att börja om på nytt. Jag installerade Gentoo med Sabayon Linux vilket var för bloatat, helt sjukt ju.
Ubuntu Dapper vägrar installera sig.

Jag har tidiare kört
Ubuntu
Slackware
Gentoo
Fedora
DSL
Crux
m.m.

jag vill ha en proffsig, snygg och enkelt uppbyggd dist (eg. slackware/crux) som går snabbt och lätt att installera. jag vill ha ett färdigt skrivbord snarast! jag vill ha ett bra pakethanteringssystem med mycket program (eg. gentoo, ubuntu) och gärna ha en ganska minimalistisk (men grafisk!) grundinstallation.
jag föredrar xfce/gnome eller nån WM framför KDE men det spelar ingen större roll. Allt måste finnas på en CD
finns det nåt sånt. flame-wara om vilken som är bäst

Liksom många andra så kan till och med jag rekommendera att du provar Arch Linux. Även om jag inte är mycket för Linux, så är detta en variant som verkligen är värd att prova. Pacman (pakethanteraren) är riktigt trevlig.

Visa signatur

[b]/* May the source be with you... */[/b]

Permalänk
Medlem

Arch Linux! Det bygger på/har influerats av CRUX. Jag tycker Arch är den starkare av dem, mest för att pakethanteringssystemet känns lite stabilare.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Hmm... Jag har testat för lite på sistone känner jag, nu ska jag gå en ordentlig runda med vad som finns.

Det blev Zenwalk Linux den här gången och den verkar lovande. Jag håller redan på att ladda ned foresight linux som nästa dist. Sen kanske man ska prova FreeBSD eftersom alla tjatar om den. Arch linux ska jag ge en chans så fort jag orkar med en till dryg installation
Vad finns det mer man ska testa? snabba lättviktsdistar med enkla installationer alltså

Note* Installationen måste alltså inte på något sätt vara grafisk, bara den är snabb och detekterar det mesta automatiskt

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Zenwalk kör jag med. Trevlig dist faktiskt.

Visa signatur

COBHC

Permalänk