Permalänk
Medlem

Linux och hårdvara

Hej!

Har funderat på att så smått börja använda mig av Linux. Har provat Ubuntu och Mandriva. Mandriva gick segrande ur den fighten, gillade inte alls Ubuntu (kan ändra sig). Mandriva hade kde vilket föll mig i smaken. Men det är inte detta som detta inlägg ska handla om. Min fråga är som följer: Kan Linux dra nytta av hårdvaran i datorn på samma sätt som Windows. Det jag menar med detta är att kunna kräma ur så myket kraft som möjligt. Nåt jag lagt märke till är att mitt ljudkort (Sprakblaster Live 5.1) verkar fungera bättre i Windows än i Linux. Den omtalade kraften verkar inte finnas där riktigt.

En annan sak är den att jag gillar att spela och tanka saker o ting. Jag funderar på att ha en liten Windowspartition avsedd för endast spel. För Linux och spel verkar inte vara någon höjdare alls (önskar det var annorlunda) förutom de som optimerats för Linux. Jag spelar bland annat WoW och wc3 när tid ges. Någon som kan svara på om prestandaförlusterna är stora i Linux?

Så nu till sist, om man vill få ut så mycket prestanda som möjligt går ur sin burk, ska man då använda Linux eller Windows ?

Tacksam för alla svar och tips som kan ges!

Permalänk
Medlem

Ang ljudetkortet så kan det bero på att drivrutinerna är bättre i Windows.

Att man får ur mer kraft ur en Linux-maskin stämmer delvis, först och främst för att de oftast är resurssnålare men av egen erfarenhet mer effektiva.

En partion för windows som är till för att spela kan vara en bra idé, dock funkar både wow och wc3 i linux och ska inte vara speciellt mycket sämre prestanda vad jag hört.

Självklart ska du använda det du själv gillar bäst, men ska jag välja åt dig blir det förstås Linux.

Permalänk
Medlem

Ok, synd bara att sprakblaster inte har drivers till linux på sin hemsida. en sak jag undrar lite över angående detta är om min hårdvara får all stöd det behöver från linux installationen eller om det som windows vill ha drivers till moderkort o liknande för o få fullt stöd?

Hur som helst, det lilla jag upplevt av Linux har givit mig goda vibbar, dock var det trögt i början. Jag gillar tanken med open source där människor får bestämma själva vad de vill åstadkomma med den fria mjukvaran. Och vad säger att man är sämre utvecklare bara för att man inte får betalt för det man gör. En annan positiv sak med Linux är att det inte, iaf inte än, innehåller saker som palladium och tcpa som Vista troligen kommer innehålla vilket skrämmer upp mig lite.

Avslutande ord: Windowsanvändare frågar ofta Linuxanvändare varför de använder Linux men det är sällan tvärtom.

PS. En sak som Linux har som inte Windows har är en döcool pingvin DS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Ok, synd bara att sprakblaster inte har drivers till linux på sin hemsida. en sak jag undrar lite över angående detta är om min hårdvara får all stöd det behöver från linux installationen eller om det som windows vill ha drivers till moderkort o liknande för o få fullt stöd?

Hur som helst, det lilla jag upplevt av Linux har givit mig goda vibbar, dock var det trögt i början. Jag gillar tanken med open source där människor får bestämma själva vad de vill åstadkomma med den fria mjukvaran. Och vad säger att man är sämre utvecklare bara för att man inte får betalt för det man gör. En annan positiv sak med Linux är att det inte, iaf inte än, innehåller saker som palladium och tcpa som Vista troligen kommer innehålla vilket skrämmer upp mig lite.

Avslutande ord: Windowsanvändare frågar ofta Linuxanvändare varför de använder Linux men det är sällan tvärtom.

PS. En sak som Linux har som inte Windows har är en döcool pingvin DS.

GNU/Linux har inget komersiellt syfte och kommer därför inte innehålla sånt, sen skulle det ju vara lätt att plocka bort det då det är open source sen så skulle nog inga vilja använda sig av en dist som har det heller.

Windows enda fördel är att det har monopol vilket leder till att det finns drivrutiner till allt (nästan) och alla spelen utvecklas också dit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
En annan positiv sak med Linux är att det inte, iaf inte än, innehåller saker som palladium och tcpa som Vista troligen kommer innehålla vilket skrämmer upp mig lite.

TCPA finns till linux. Skillnade är att i linux kommer användaren själv få välja hur tcpa skall "fungera", vilket göra att tcpa faktiskt är något positivt i linux och om man inte gillar det så behöver man inte häller kompilera in stöd i kernelen för det.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Frågan om ditt ljudkort stöds har du här:
http://www.alsa-project.org/alsa-doc/index.php?vendor=vendor-...

Spel däremot är det som du säger väldigt synd att inte fler satsar på att utveckla spel till linux och att tanka går alldeles utmärkt med linux, linux dc++ finns i cvs version och funkar dugligt.

Om jag vore du skulle jag satsa på linux om det är prestanda du är ute efter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hårdvarustödet i Linux är numera riktigt bra. Väldigt sällan jag har behövt krångla ner konstiga drivrutiner och kompilera in dem själv, det mesta finns det stöd för från början.

Tankning i Linux går som sagt alldeles utmärkt, nästan bättre, än i Windows. DC++ i Windows är fortfarande bättre än LinuxDC++, men det har gjort enorma framsteg de senaste månaderna och jag saknar inte DC++ alls längre.

Dock så tycker jag det är ett bra beslut att, om du måste ha kvar dina spel, köra dem från Windows, för det är få saker i Linux som kan ge en så gråa hår som att försöka få igång Windowsspel med full prestanda. Man hör ofta om folk som säger att de lyckats, men det finns de som trillat ner från tionde våningen och överlevt också.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Soundblaster ljudkorten fugnear utmärkt i linux. har kört flertalet soundblaster liv 5.1 och audegy 2/4 kort utan problems. fins native stöd med oss och alsa drivisar och i min erfarenhet och anndras så rätt isntäll villket itne är svårt om man kan lite så fugnerar facktiskt linux drivisarna fan mö bättre än i windows. Fick iget redigt bra ljud i min 5.1 anlägdning tills jag började köra linux å det har itne blivit sämmre med alsa villket ajg dock itne kan säga on windows och creatives fuckt up drivers som alltid tycks crasha datorn eller bara strula å låta crap hela tiden.

Permalänk
Medlem

Imorgon kommer Ubuntu Edgy Eft, dvs senaste versionen av Ubuntu. Eftersom du gillade KDE tycker jag att du bör pröva Kubuntu, det är Ubuntu fast med KDE som Desktop Environment.

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem

Gällande prestanda i wc3 så tycker jag personligen att det funkar bättre i linux än i windows.
Jag kör det genom wine och använder arch.

Visa signatur