Agp med asrock dual sata. Ska det verkligen vara så här

Permalänk
Medlem

Agp med asrock dual sata. Ska det verkligen vara så här

När jag beställde det här moderkortet för inte allt länge sen (dvs har garanti kvar)

Så satt jag med pci-e grafikkort och allt var underbart inga problem.

Men tyvär så gick det sönder en dag
så jag bytte till mitt 6800LE (agp). Nu har jag bara haft problem!

Varje gång jag ska gå in på "egenskaper-avancerat, så blir skärmen svart i ca 1 sekund.

Eller om jag höger klickar på en video fil alltså bara för att byta namn tex.
Så blir skärmen svart 1 sekund det händer vid fler tillfällen också! Jobbigt i längden tro mig!

Sen kan jag inte köra med agp 8 heller för då är det grafikfel över hela skärmen men 4agp går bra.

Datorn är allmänt konstig hänger sig ibland osv.

OK så jag tänkte mitt 6800LE kanske också är sönder så jag bytte till mitt gf4
men där har jag fortfarande svart blinknings problemen.

Blir galen snart är det moderkortet eller kanske processorn som börjar bli gammal??!

irriterad snubbe som vill ha hjälp

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Har du installerat drivrutinen för agp porten?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Har du installerat drivrutinen för agp porten?

Självklart!

Glömde nämna det, drivrutiner har jag testat olika av
och dom agp ports drivrutinerna har jag med.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

2.13 drivisarna funkade klockrent för mig medans 2.30 knappt funkade alls. Kan vara ett tips.

Visa signatur

[Chiftec med biltemaljuddämpning][FSP 350W PSU][Asus M2N-VM HDMI][AMD Athlon 64 X2 5000+ BE@3.1GHz (15.5*200 orginalvolt) Scythe Katana 2][Corsair XMS2-6400 2*1Gb][Internt grafikkort][Plexwriter CDRW][Pioneer DVD±RW][Seagate Barracuda Sata 160Gb + Maxtor 80Gb Sata med Revoltec Hard Drive Silencer][Iomega 250Gb USB][Fläktar: Adda, Nexus och Zalman + Zalman Fan Mate + mCubed Attenuator]

Det här är ett recept på en tyst dator för billiga pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierreson
2.13 drivisarna funkade klockrent för mig medans 2.30 knappt funkade alls. Kan vara ett tips.

vart kan jag få tag på dom?
en liten grej värd att nämna är att 2.30 fungerade förut men alldrig helt felfritt.

EDIT:testade 2.13 nu ingen skillnad blir svart i en sekund så fort jag högerklickar på en film eller går in i avancerat osv :/

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Jag hade också problem med att det blinkade och det var drivisarna som spökade. Körde med Leadteks 77.77 först men kör nu med Nvidias 95.97. Hämtade dom på http://www.guru3d.com/, fungerar hittils iaf.

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1498

..du har inte missat att man måste installera AGP drivisarna innan Grafikkortsdrivisarna?

Visa signatur

[Chiftec med biltemaljuddämpning][FSP 350W PSU][Asus M2N-VM HDMI][AMD Athlon 64 X2 5000+ BE@3.1GHz (15.5*200 orginalvolt) Scythe Katana 2][Corsair XMS2-6400 2*1Gb][Internt grafikkort][Plexwriter CDRW][Pioneer DVD±RW][Seagate Barracuda Sata 160Gb + Maxtor 80Gb Sata med Revoltec Hard Drive Silencer][Iomega 250Gb USB][Fläktar: Adda, Nexus och Zalman + Zalman Fan Mate + mCubed Attenuator]

Det här är ett recept på en tyst dator för billiga pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierreson
Jag hade också problem med att det blinkade och det var drivisarna som spökade. Körde med Leadteks 77.77 först men kör nu med Nvidias 95.97. Hämtade dom på http://www.guru3d.com/, fungerar hittils iaf.

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1498

..du har inte missat att man måste installera AGP drivisarna innan Grafikkortsdrivisarna?

Jag har testat byta drivrutiner också >< har även testat att byta agp drivrutinerna.

Inget fungerar!

Det som gör det ännu konstigare är att innan jag installerar nvidias drivrutiner så har jag inte blinkningarna.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Vilka drivisar kör du med?

91.47 blinkade för mig.

Visa signatur

[Chiftec med biltemaljuddämpning][FSP 350W PSU][Asus M2N-VM HDMI][AMD Athlon 64 X2 5000+ BE@3.1GHz (15.5*200 orginalvolt) Scythe Katana 2][Corsair XMS2-6400 2*1Gb][Internt grafikkort][Plexwriter CDRW][Pioneer DVD±RW][Seagate Barracuda Sata 160Gb + Maxtor 80Gb Sata med Revoltec Hard Drive Silencer][Iomega 250Gb USB][Fläktar: Adda, Nexus och Zalman + Zalman Fan Mate + mCubed Attenuator]

Det här är ett recept på en tyst dator för billiga pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierreson
Vilka drivisar kör du med?

91.47 blinkade för mig.

just nu kör jag 91.47
men jag testade några gamla 81.XX något, från guru3d innan och det var samma med dom.

sen har jag ju frysningar också, tex går in på vido google och ska se på något så fryser hela datorn, men filmer kan jag kolla på?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Har du provat 95.97?

Visa signatur

[Chiftec med biltemaljuddämpning][FSP 350W PSU][Asus M2N-VM HDMI][AMD Athlon 64 X2 5000+ BE@3.1GHz (15.5*200 orginalvolt) Scythe Katana 2][Corsair XMS2-6400 2*1Gb][Internt grafikkort][Plexwriter CDRW][Pioneer DVD±RW][Seagate Barracuda Sata 160Gb + Maxtor 80Gb Sata med Revoltec Hard Drive Silencer][Iomega 250Gb USB][Fläktar: Adda, Nexus och Zalman + Zalman Fan Mate + mCubed Attenuator]

Det här är ett recept på en tyst dator för billiga pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierreson
Har du provat 95.97?

Har formaterat nu med 2.13 agp drivrutinerna
och nu ska jag isntallera 95.97 återkommer!

EDIT: ingen skillnad alls
Vad kan felet vara!! gaah

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Finns något i nyare bios för det där moderkortet som är en fix för en del nvidia AGP kort, "AGP P2P Deep Fifo" heter det. Värt ett försök kanske. Annars, kolla i http://forums.ocworkbench.com det finns flera trådar om problem med grafikkort där tex http://forums.ocworkbench.com/bbs/asrock-amd-boards-/t-black-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Finns något i nyare bios för det där moderkortet som är en fix för en del nvidia AGP kort, "AGP P2P Deep Fifo" heter det. Värt ett försök kanske. Annars, kolla i http://forums.ocworkbench.com det finns flera trådar om problem med grafikkort där tex http://forums.ocworkbench.com/bbs/asrock-amd-boards-/t-black-...

Har testat det där med agp p2p också ingen skillnad alls :/
Ska läsa i forumen du gav tack.

Ni som kan sånt här.

Kan det vara något annat av hårdvaran som spökar.
jag har kört processorn i prime95 och där hänger det sig alldrig eller något sådant skumt.

Jag har testat olika hårddiskar bytt grafikkort kan ju inte vara minnet? Moderkortet är det ända kvar som spökar! ><

EDIT:har läst och jag har inga problem i spel som killen i tråden så det är inte samma grej. Min dator kan frysa ibland eller startas om när jag kopplar in något i usb, och massa konstigt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Att den hänger sig kan mycket väl bero på ASRock-kortets klassiska 1T-problem. Du skriver i din sign att du kör minnena i 1T, vilket iaf för mig gjorde systemet allmänt instabilt vid surfning. Testa att ställa in 2T och se om det går bättre med surfandet då

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Att den hänger sig kan mycket väl bero på ASRock-kortets klassiska 1T-problem. Du skriver i din sign att du kör minnena i 1T, vilket iaf för mig gjorde systemet allmänt instabilt vid surfning. Testa att ställa in 2T och se om det går bättre med surfandet då

tack för tippset men det blir ingen skillnad :/
har dessutom kört 1t föru när jag hade pci-e grafikkort då fungera allt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
tack för tippset men det blir ingen skillnad :/
har dessutom kört 1t föru när jag hade pci-e grafikkort då fungera allt.

Har du provat med ett annat agp kort?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Har du provat med ett annat agp kort?

Ja även det har jag testat!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det där moderkortet verkar ha många fel, inte övevägt att köpa ett nytt?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Det där moderkortet verkar ha många fel, inte övevägt att köpa ett nytt?

jo det kan man tycka MEN det var helt underbart när jag hade pci-e
nu vet jag inte om det är bara för jag använder agp eller om något har hänt.

dessutom suger jag på det där med moderkort :/ hänger inte med riktigt vilka som kan klocka och så.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Att skärmen blinkar till när du går in på avancerade egenskaper är en 'feature' med nvidias drivrutiner som probar vad du har för anslutna skärmar, dvs inget som har med moderkortet att göra.

Även mitt ATI PCIe-kort autoprobar normalt sett och får skärmen att blinka till, men på display options i CCC kan man ställa in manuell detektering. Då sparar man även in några sekunder vid start av CCC.

Om din dator är allmänt konstig och klockad enligt signaturen så får du till stor del skylla dig själv.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Att skärmen blinkar till när du går in på avancerade egenskaper är en 'feature' med nvidias drivrutiner som probar vad du har för anslutna skärmar, dvs inget som har med moderkortet att göra.

Även mitt ATI PCIe-kort autoprobar normalt sett och får skärmen att blinka till, men på display options i CCC kan man ställa in manuell detektering. Då sparar man även in några sekunder vid start av CCC.

Om din dator är allmänt konstig och klockad enligt signaturen så får du till stor del skylla dig själv.

Vill inte säga "skitsnack" men skitsnack. Det fungerade ju när jag hade pci-e grafikkort. Du kanske blandar ihopp det.

Det blir svart när jag högerklickar på en video fil också tex

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte skitsnack. Om du tycker alla som hjälper dig skriver skitsnack kan du lika hjärna strunta i att posta här.

T.ex. blinkar mina analogt anslutna skärmar svart när jag går in i nvidias kontrollpanel och högerklickar på videofiler.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Det är inte skitsnack. Om du tycker alla som hjälper dig skriver skitsnack kan du lika hjärna strunta i att posta här.

T.ex. blinkar mina analogt anslutna skärmar svart när jag går in i nvidias kontrollpanel och högerklickar på videofiler.

nej det kanske var dumt att skriva skitsnack men jag har då alldrig haft det förr, och jag har bara använt nvidia? Byter jag moderkort till mitt gammla så blir det inte så?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|