problem med överföring av större datamängder (via nätverk)

Permalänk
Medlem

problem med överföring av större datamängder (via nätverk)

har nyligen fått problem med att Ubuntu låser sig (riktig Windowslåsning alltså) (!!!) när jag skickar över mer än ca 2GB från servern på en gång (servern klarar sig däremot fint, kör också Ubu) detta problem kvarstår trots att jag nyss bytte från 6.06 till 6.10..

några tankar om vad som kan påverka?

/ det enda jag gjort är att dra in lite vidocodecs och tramsat med Beryl, förstår inte hur det skulle kunna orsaka detta dock..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vad använder du för protokoll? (ftp, samba, ...)

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zypher_X
Vad använder du för protokoll? (ftp, samba, ...)

hoppsan, det glömde jag. kör via ssh.

och nu krashade det igen, försökte ta några filer i taget, hjälpte inte. konsekvent fel iaf..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag antar att du använder scp. På ubuntus forum är det en som har samma problem: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=40613
Tyvärr inga svar men värt att titta på...

När jag googlade på scp large file så verkar det som det finns en del problem. Scp verkar inte direkt gjort för stora filer. Jag skulle rekomdera ftp istället.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

jag har ännu värre problem än så, får totalkrash. bara fingern på knappen som hjälper.

tack ändå, var mest av praktiska skäl ssh, men ska kolla om alternativen funkar bättre.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

SCP/SFTP är lite kinkigt när man ska överföra större datamängder, har jag märkt. Installera en enkel FTP-server i stället så kommer det både gå fortare och bör inte krångla på det sätt du beskriver.

Att det blir totallåsning är ju ingen höjdare, borde det inte bli, men det är väl nån bugg, helt enkelt. De är inte exklusiva för Windows även om det roffat åt sig merparten av dem.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad* - Håll er till ämnet! 75% av inläggen var offtopic...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det lär inte vara ssh/scp som är "felet", det går utmärkt att skicka stora filer...

Om datorn vrålhänger sig så låter det ju snarast som att det är någon drivrutin som är rent ut sagt trasig...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

flåt Castor, tråden hade förlorat sin ursprungspoäng bara..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Det lär inte vara ssh/scp som är "felet", det går utmärkt att skicka stora filer...

Om datorn vrålhänger sig så låter det ju snarast som att det är någon drivrutin som är rent ut sagt trasig...

jo,, det har som sagt funkat fint förr. och dessutom med 2 olika verioner av systemet..

ska nog ta och testa tanka lite innan jag börjar tramsa med grfikaccelarationen när jag drar in skarpa 6.10 på Torsdag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har ungefär samma problem. Har ca 200gb/50000 filer på en Lacie nätverksdisk som kör SMB tror jag. Försöker jag föra över allt på en gång låser sig filhanteraren efter en stund, eller slutar svara. Har försökt att föra över via FTP som disken också stöder, men med samma resultat. Lösning just nu är att ta lite i taget, men det känns riktigt fånigt. I windows funkade det prima konstigt nog. Mjaja..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vore kul om ni som har sånna problem berättade vad ni har för system...
(Inklusive men inte begränsat till vad det är för NIC...)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag hade problemet med FreeBSD för några år sen. Var ett kinkigt nätverkskort som orsakade paketförluster och kernelpanics vid överföringar. Bytte kortet och voilá!

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Använder ofta scp med stora mängder data på jobbet (Solaris) och inga problem. Har dock flertalet gånger haft problem med liknande pga trasig hårdvara som zapher skrev. Ena gången klarade det inte stora mängder data (dock mer än 2GB) och i det senare fallet på min OpenBSD burk så bryter kortet då en transaktion går över 2Mbps.

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer