Nvidia tillåter inte överklockning på G80?

Permalänk
Melding Plague

Nvidia tillåter inte överklockning på G80?

Det går rykten som säger att Nvidia har informerat sina partners att de inte får skeppa grafikkort som är överklockade från fabrik. Troligen beror det på hög RMA-frekvens på överklockade Geforce 7900 GT-baserade grafikkort.

Läs nyheten: Nvidia tillåter inte överklockning på G80?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hehe, försvinner ett stort säljargument för många tillverkare, t.ex Evga, XFX och BFG. Ska bli kul och se vad dom hittar på istället.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

de kanske slänger på fetare kylare så man kan klocka lite mer själv eller nått.. förövrigt så förstår jag nvidia.. så mkt kaos som det blev med 7900gt-korten.. bara de inte låser grafikkorten, det vore ju ett steg i fel riktning..

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Avstängd

Jo men att det blev liv är inte konstigt men kan inte förstå Nvidia för det, dom får helt enkelt se till att producera fram produkter som håller referense iaf, det har ju knappt 7900GT korten klarat av.

Visa signatur

//4600+ @ 2750Mhz//MSI 7900GTX//Corshair XMS 2gig//480G hårddisk// Super duper Ljudkort//

www.AlbinNdoja.2u.se

Permalänk
Medlem

Jag tror att de inte vill ha någon överklockning pga den enorma energikonsumtionen - de här korten ska dra runt 200 watt eller tom mer. Det är ju som att ha en hårtork i datorn.

Permalänk

Minns att Nvidia var ganska sura på Hercules när de släppte sitt Geforce2 GTS med överklockat minne och kärna. De tvingades släppa en ny biosversion som sänkte frekvenserna.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Var är min portabla kärnreaktor?

Skämt åsido det börjar bli dags för GPU utvecklarna att ta sig i kragen och följa i Intel och AMDs fotspår med strömsnålare grejer.

Permalänk
Medlem

Jämför prestanda stegringen, mot energi konsumtionen, så ser du att gpu tillverkarna varit mycket framgångsrika med att hålla nere energiförbrukningen. Det är svårt att motivera ett nyköp av en produkt om motiveringen är "den prestarar 2% bättre, men är 15% mer energisnål" när det handlar om "top of the line" spelkort. Då hade de bara sålt nya grafikkort med nya burkar.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Enkelt. Företag som överklockar Nvidia kort och säljer slutar att tillverka dom. Går Nvidia ner så lär dom tänka tillbaka, att låta företagen att överklocka.
Sen skulle jag inte heller köpa dom första modelerna för det kan tyda på att dom har problem, antagligen värme eller att dom inte går helt enkelt att överklocka.

Permalänk
Inaktiv

Dags för fusionsreaktorerna att göra sitt intåg i datorn

Permalänk
Medlem

bara bra tror jag. Det kommer bli lättare att jmf pris och leda till lägre priser. Vi överklockar ju ändå...

Permalänk

En liten fråga: Vad är RMA-frekvens?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Titan@Forum
En liten fråga: Vad är RMA-frekvens?

Det är inget tekniskt. Bara hur många kort som har returnerats till tillverkaren.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Titan@Forum
En liten fråga: Vad är RMA-frekvens?

Det står för Return Materials Authorization och betyder alltså att en produkt skickas in för lagning eller så går den tillbaka till tillverkaren direkt.

Varför ska man behöva klocka G80 egentligen? Den har väl tillräckligt med kraft så det blir över

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it