Permalänk
Medlem

Ubuntu: Sudo

Jag har ett litet problem med rättigheter på mitt Ubuntu.
För det första varför kan man inte logga in som root?
Som en vanlig användare är man totalt bortspolad tycker jag..

Och hur byter jag rättigheter på grejer?
Jag skulle byta på rättigheter på en fil för jag skulle göra en sak med den.

Så skrev jag glatt

sudo chmod 777 index.html
och får tillbaka.
sudo: /var/run/sudo writeable by non-owner (040777), should be mode 0700.

Är inte sudo tilll för att köras som root?
jag vill vara root i mitt system och ingen fajantig användare

Visa signatur

/egon :)

Permalänk
Medlem

Att köra som vanlig användare är inte "fajantigt", det har med säkerhet att göra.
Personligen förstår jag inte vad folk gör som kräver att de behöver vara root hela tiden.
Vill göra som i Windows så testa Linspire eller liknande..

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jo visst är det bra attt inte kunna köra allt. Men hur ska jag göra när jag ska intallera något program då? När jag inte har skriv rättigheter?

Visa signatur

/egon :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av egon
Jo visst är det bra attt inte kunna köra allt. Men hur ska jag göra när jag ska intallera något program då? När jag inte har skriv rättigheter?

Fungerar inte "sudo apt-get install xxx" ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av egon
Jo visst är det bra attt inte kunna köra allt. Men hur ska jag göra när jag ska intallera något program då? När jag inte har skriv rättigheter?

Skriv bara sudo innan du skall köra programmet

ex:
sudo apt-get install program

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Jag är så ny linux användare så jag vet inte vad apt-get är.. men jag skulle tro att det är något slags installations program av något slag?

APT-GET är vad?

Tack ThomasT för länken, nu kan jag göra vad jag vill som root och upptäcka allt och sen förstå meningen med att vara användare.

Visa signatur

/egon :)

Permalänk
Medlem

sudo su så har du ett root shell? krångligt? nej...

Permalänk
Medlem

Det finns riktigt mycket information på nätet. Om du ex vill veta hur du gör något sök på "How to install ati drivers ubuntu" eller om du vill veta vad något är "What is apt-get ubuntu". Det är betydligt snabbare än att sitta och vänta på tröga forumanvändare.

Permalänk
Medlem

Jag har själv precis börjat använda ubuntu och pga det även sudo, det första jag gjorde var att aktivera root kontot. Jag har dock inaktiverat det igen då det faktiskt inte finns någon större anledning till det(då jag ändå inaktiverat root login via ssh t.ex.)

Du kan som sagt alltid lägga till sudo innan den ordinarie kommando raden så körs det som root, "sudo" är aktivt i 15 minuter så du behöver bara skriva lösenordet en gång.

https://help.ubuntu.com/community/RootSudo
Läs igenom den sidan så kommer du förstå mer, det finns som sagt ingen anledning för ett vanligt desktop system att ha root kontot aktiverat.