Permalänk
Medlem

Debian

Har tänkt att gå över till Debian som OS, men hittar inga drivrutiner till mitt moderkort! Moderkakan som jag har är Asus A8NE-FM. Jag undrar vart man kan hitta drivisar till nätverkskortet, vart kan jag hitta det?

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem

Säker på att det inte fungerar out of the box?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätverkskort då?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Movement: Va menar du med "out of the box"?

evil penguin: Det är integrerat!

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eddan4
Movement: Va menar du med "out of the box"?

evil penguin: Det är integrerat!

Att det fungerar från början, debian har drivrutiner till de flesta moderne nätverkschipp.

Tror inte han syftade på om det var intrgrerat eller inte, det kan man lista ut i första inlägget, det han nog frågar efter är vilket nätverkschipp det är.

Edit: Efter lite googlande så verkar det vara ett "Realtek RTL8201CL"

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Debian/Linux har stöd för ditt moderkort utan att du behöver ladda hem några drivrutiner. Realtek chippen är väldigt vanliga och kommer inte ge dig några problem.

Permalänk
Medlem

Det som kan vara är att du behöver kompilera in stöd för kontrollerchip eller så. Jag vet inte hur debian hanterar detta men i min dist fick jag fixa det själv(gentoo).

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Movement: vete tusan va jag har för nätverkskort!

bay-bee: okey...bra å höra de !

Om jag nu ska installera Debian, finns det nå bra brännings prgram? Och finns det nå bittorrent klienter?

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem

Bränna: K3b
Bittorrent: KTorrent

Om du kör KDE

Permalänk
Medlem

rekomenderar www.ubuntu.com

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Hedersmedlem

Bränna: wodim eller growisofs
Torrent: rTorrent

Klart det finns programvaror till det mesta du kan tänka dig i Debian. Tror du alla användare av en av de största distributionerna inte kan bränna skivor?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

phz: vete tusan! ^^

Finns det något program som man kan packa upp med ?

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eddan4
phz: vete tusan! ^^

Finns det något program som man kan packa upp med ?

Vad ska du packa upp? Både KDE och Gnome har arkivhanterare installerade som standard som klarar en massa format.

Det är inte Windows det handlar om, där man måste leta upp och installera alla användbara program själv

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

dr slizer: Okey. Sista frågan nu! Jag har 3 hårddiskar, om jag installerar Debian på den ena, kan jag använda de andra två hårddiskarna då? På lagrings diskarna har jag ntfs, kan jag både skriva och läsa från dem, med debian?

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eddan4
dr slizer: Okey. Sista frågan nu! Jag har 3 hårddiskar, om jag installerar Debian på den ena, kan jag använda de andra två hårddiskarna då? På lagrings diskarna har jag ntfs, kan jag både skriva och läsa från dem, med debian?

NTFS är ett resultat av Microsofts erkänt stängda verkstad, så det är inte så lätt att fixa stöd för det filsystemet då de inte berättar hur det funkar (och dokumentationen är bristfällig). Men folk har försökt, och att läsa funkar väl till 100%; att skriva har varit mer problematiskt tidigare, men numera tror jag det funkar bra.

Annars kanske du kan konvertera dem till ett annat filsystem som är öppet och funkar i både Windows och Linux? Kör inte Windows själv, så vet inte vad de har stöd för iofs. Försök med NTFS-diskarna i Linux först och främst är likväl mitt tips.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Om du vill köra med NTFS diskar så rekommenderar jag NTFS-3G, installera och mounta med det. Jag kör det och har inte stött på några problem ännu!