Core 2 Duo-dator på ett instickskort

Permalänk
Melding Plague

Core 2 Duo-dator på ett instickskort

Den amerikanska tillverkaren Portwell Technologies har släppt ett Core 2 Duo-moderkort på ett enda instickskort. Den är främst tänkt för industriell användning och har bland annat två gigabit-nätverkskort, sata-stöd och stöd för en systembussfrekvens om 1066 megahertz.

Läs nyheten: Core 2 Duo-dator på ett instickskort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.portwell.com/ verkar vara nere i skrivande stund, men förhoppningsvis kommer den upp inom kort.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att ha hemma
Fast inte så praktiskt, man måste väl ha på datorn den sitter i för att kunna ha igång den.
Men smart för industrin ja

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

är den friståände? förstår inte redigt vad maskiner ska med såmmycketkraft till tex cad maskiner o sånt kanske men inte annars

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vad är den till igentligen?? Är det menat att den ska ge en extra boost till datorn eller vad?

Permalänk
Medlem

Det hade ju varit kul om man kan ha den fristående. En strömsnål server inuti datorn

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

har sett flera nyheter om sådana kort, men när ska vi få se korten som dom ska monteras på?, tycker man ser aldrih något sådant, känns som om alla dom dära instickskorten bara är ren plojgrej.. Show us the real deal..

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
har sett flera nyheter om sådana kort, men när ska vi få se korten som dom ska monteras på?, tycker man ser aldrih något sådant, känns som om alla dom dära instickskorten bara är ren plojgrej.. Show us the real deal..

Ta och sök på PICMG Backplane så lär du hitta dussintals leverantörer av både passiva och växlade bakplan.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Viiiiiill ha som fristående, nu!
Och gärna med (billigt) passivt nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Ta och sök på PICMG Backplane så lär du hitta dussintals leverantörer av både passiva och växlade bakplan.

ELFA har backplanes.

För sålde dom även CPU kort med 486:or och eget minne osv. Ett backplane har ofta en eller två platser för processor kort och sedan en uppskö PCI och ISA platser för deverse tillbehör.

Kortet på bild använder inte fullägds PCI syns rätt tydligt. Utan är en ISA och en halvlägs PCI plats. Desutom kommer isa platsen framför PCI platsen.

ELFA har även cahssin för dessa typer av system.

Permalänk

Ser faktiskt ut som det inte så vanliga VESA, vet inte om det faktiskt är den gamla standarden som man kombinerar med en Core 2 Duo, men kolla på det här moderkortet, det ser ivf. ut att passa rent fysiskt:

Sen om det bara är någon gammal portstandard som följt med genom åren men med helt nytt grämnssnitt vet jag inte. Kanske är något för att få bakåtkompabilitet?

Någon som faktiskt vet? Detta var helt klart en överraskning. Gick faktiskt igenom lite gamla och nya expansionsplatser och standarder i skolan för någon vecka sedan, inte trodde jag man skulle få se ett sånt här kort som en nyhet.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Tja, efterssom det mesta redan finns integrerat på instickskortet är det inte så värst mycket data som behöver gå över bussen till huvudkortet, därför kanske en variant av ISA och PCI räcker!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Permalänk

De här moderkorten har faktiskt funnits ute på den sidan ett ganska bra tag. Skulle vilja påstå att de har funnits i minst två månader. Jag har nämligen trillat in på den sidan innan. Så detta är inget nytt. Tyvärr!

Permalänk
Medlem

PICMG är en standard för SBC kort, just det här kortet kör v 1.0 (ISA/PCI) som är den mest utbredda. Inom industrisektorn är det fortfarande mängder med mängder maskiner som använder diverse ISA kort för styrning, övervakning m.m.
Portwell är bara en utav alla tillverkare, IEI (ICP Electronics), IBase, Ipox och Commell är andra som också gör lite skoj grejer för industrin.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk

Jag har en polare som har några gammla burkar med sånadär platser (om jag inte mins fel så heter porten Super ISA)

Vaddå? kan man fixxa någa instksmobon och stoppa in i en gammal burk med såna platser så har man typ en rackserver? är varje instiksmobo friståande eller blir dom typ radiade om man har fler?

låter intressant om det är som jag tänker

Permalänk
Medlem

Kortplatsen med en ISA och PCI i förlängning heter PICMG (1.0).
För att använda ett PICMG CPU kort som inte har ATX anslutning onboard krävs ett backplane att sätta det i samt för strömförsörjning. Det funkar alltså inte att sätta i ett vanligt moderkort.
För att använda flera kort på samma backplane krävs ett segmenterat dito, fungerar då som 2 eller fler datorer i samma låda.

Edit: Fel av mig, sloten heter visst PCI/ISA och inte PICMG. Mer läsning om kortplatsen finns på http://www.picmg.org/specifications.stm

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"