"Ubuntu populärare än Mac OS X, Suse och Debian"

Permalänk
Medlem

"Ubuntu populärare än Mac OS X, Suse och Debian"

Enligt Google Trends har Ubuntu blivit populärare än Mac OS X, Suse och Debian. (Original blogpost: http://thelinuxadvocate.blogspot.com/)

Ubuntu har blivit Linux ansikte för Linux nya simpelhet och att dom faktiskt har fönsterhanterare.

Är detta förvånade eller inte till er? Kommer det hålla sig för Ubuntu?

Permalänk
Medlem

Ubuntus styrka är kanske inte att den är den bästa disten utan snarare att den har bra mål, ett gulligt budskap och framförallt är bra och lätt att marknadsföra

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk

Jag är faktiskt inte alls förvånad över detta. Ubuntu har utvecklats otroligt mycket den korta tid det har funnits till och de jobbar åt rätt håll för att få linux att fungera smärtfritt på skrivbordet.

Lite intressant att lägga till några fler distar: http://www.google.com/trends?q=Ubuntu%2C+Mac+OS+X%2C+Red+Hat%...

Mandrake och RedHat som förr var de självklara alternativen för nybörjare har tappat mycket.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Och facktum är att den fugnerar till skillnad från många plyg and prye distar. Kör själv kubuntu på 3 burkar. Itne för att jag itne kan linux/gnu har 4st burakr som kör gentoo och en som kör slack men satans smidigt på laptopen, htpc burken eller mac minin. Fugnerar i regel rakt av alla stöd å drivers fins. Bara source filen man får editera för att få tillgång till alla packet man vill ha hehe å lite sånt men inte mycket.

Tom kompisen. typ 37 bast eller nåt som inte kan isntallera windows till min vetskap. Alltid jag som fått göra det lyckades läga in kubunut parralelt med windows i daulboot själv via kubuntus smidiga grafiska setup.

Så det bevisar ju att tom dom som inte kan instalera windows kan få in linux numera

Tror han fick hjälp av nån på semestern å få in windows nämligen. Nån fippel pelle som tyckte det skulle vara så villket han ågrade sedan å körde in kubuntu

kan ju säga att kubuntu på min Mac mini (G4, 512Mb ram) går fan mö snabbare än OS X. Hade lite besök av lite mac folk å den ena sa att burken var lika rapp på boot, och programstarter och allmäna uppgifter som hans 2.1Ghz G5 maskin i OS X. Så han vart något imponerad av hastigheten i linux VS OS X. OS X flyter säkert bra men facktum är att det kräver lite mer minne, Lite bättre graffe pga att grafikken är hw accelererad och det kräver lite mer CPU också så på lite mer midrange till low end burkar så fugnerar kubuntu skit nice.

Permalänk
Medlem

Läs bland kommentarerna för en annan syn på saken.

Citat:

".. when you install unbuntu, you've gotta search for about 20 howtos!"

"Try 'ubuntu, osx|"os x"|"mac os", debian, suse' in the bar."

".. it appears that this statistic simply shows the quantity of how many times these terms were searched, *not* how many people use the OS. This blog is a little misleading in that the implication is that Ubuntu is being used by more people, when in actuality it is simply being searched more often. (Many reasons can be at the core of this: new users, unfamiliarity with linux, needing additional support for particular hardware, etc.)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
text...

Men nu körde ju ju kanske inte riktigt samma program under OS X och Linux också.

Men visst, OS X käkar endel prestanda, men vilket jag tycker är väl värt.

Ontopic: Nej, jag trodde inte ubuntu skulle bli så stort när det började komma som det är nu, men de fick sig endel uppmärksamhet med sina gratis cd-skivor, nakna tjejerna i någon release på bakgrunden osv. ^^

Permalänk
Medlem

jaså ja, men prova med ubuntu|Kubuntu|Xubuntu, osx|"os x"|"mac os", debian, suse

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
jaså ja, men prova med ubuntu|Kubuntu|Xubuntu, osx|"os x"|"mac os", debian, suse

Gör det själv.

Permalänk
Medlem

eh... jo. been there, done that som man säger

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Läs bland kommentarerna för en annan syn på saken.

SCB hade varit stolta, haha

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, Ubuntu har fått en stor andel av de nya användarna av Linux. Det ligger rätt i tiden helt enkelt. Det bygger på en (imho) lysande dist som Debian som utvecklats i 13 år och har en image mot användarvänlighet vilket passar perfekt i dessa tider då folk börjar "fly" Microsoft.

Så visst, det är många som använder Ubuntu, verkar vara många Windows-converters förstaval då det stoltserar med en grafisk miljö out-of-the-box som påminner folk om just Windows. Lite svårare att övertyga folk som är vana vid Windows om Linux storhet när de bara har en blinkande markör i konsolen att stirra på.

Däremot betyder detta inte att Ubuntu skulle vara "bättre" än någon annan dist, bara att den just nu antagligen tilltalar den största användargruppen av Linux: nybörjarna (innan någon flamear, så: visst, man kan vara avancerad Linuxanvändare och köra Ubuntu också men merparten är de facto inte det).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Läs bland kommentarerna för en annan syn på saken.

".. it appears that this statistic simply shows the quantity of how many times these terms were searched, *not* how many people use the OS. This blog is a little misleading in that the implication is that Ubuntu is being used by more people, when in actuality it is simply being searched more often. (Many reasons can be at the core of this: new users, unfamiliarity with linux, needing additional support for particular hardware, etc.)"

vilken skadat retorik..

http://www.google.com/trends?q=Ubuntu%2C+Mac+OSX%2C+Windows+X...

detta betyder alltså:

A folk får mer problem med Ubuntu och mindre med XP. (vilket lika gärna indikerar just användandet iaf)

B folk har inte problem med Windows alls utan söker enbart efter nått ställe att tanka ner det.

C folk vet inte vad Ubuntu är.

D en massa Afrikaner söker efter en stödgrupp som råkar heta så.

E det är ett nytt Kaffemärke därför är sökningen i Norden så hög.

F etc

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vilken skadat retorik..

Vad är? Citatet? Det är inte mina ord och jag har inte påstått att jag delar den synen.

Permalänk
Medlem

Fler söker säkert på Linux än på Windows, därav resultatet.. Men alla vet överhängande världen kör Windows..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Vad är? Citatet? Det är inte mina ord och jag har inte påstått att jag delar den synen.

ja citatet. ursäka missförståndet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
E det är ett nytt Kaffemärke därför är sökningen i Norden så hög.

Är väldigt trött just nu, men är du allvarlig? Isf var? Måste ha ubuntukaffe!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Ubuntu vinner eftersom jag stadigt sprider budskapet med gratis skivor till höger o vänster

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att lägga in Linux på en Mac. Man köper ju mac just för operativsystemet

Därmed inte sagt att jag inte tycker om Linux. Skriver detta från Ubuntu desktop på min Pc nu

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Vill man ha support för Linux så söker man på Internet. Vill man ha Windowssupport kanske man vänder sig till officiella källor som Microsoft eller datortillverkaren. (Plus allt det som AndreaX skrev.)

Så visst är statistiken som gjord för att misstolkas, men trenden är entydig, och det är att Ubuntu får allt mer spridning och uppmärksamhet.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cylon
Ubuntu vinner eftersom jag stadigt sprider budskapet med gratis skivor till höger o vänster

< http://www.freedomtoaster.org/ >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt att vända statistik till sin fördel. I detta fall är det helt okey då jag gillar ubuntu

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Säger väl mer om hur mycket man måste googla när man använder ubuntu i jämförelse med OSX

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-