Permalänk

Cpu Trasig ?!

Hej, för ett antal veckor sen (ca 7) så pajade mitt moderkort (DFI LanParty) och ja fick vänta ca 5 veckor på de nya (A8N-32 SLI/Deluxe) och då funkade inte det heller, så ja fick ett nytt som jag hämtat idag (DFI LanParty SLI-DR) men de funkar fortfarande inte, kan de vara så att processorn rök med moderkortet ?

Har testat hdd, RAM, grafik, och nätagg i en annan dator och det funkar perfekt, men i min dator så blir de ingen bild på skärmen och hårddiskarna jobbar inte.

Har dock inte testat processorn i en annan dator då jag kom å tänka på de först nu när ja hämtat mitt nya moderkort.

Så frågan är alltså om de kan vara min cpu som e kass ??

TACKSAM FÖR SVAR då jag vill få igång burken !
(Ska dock testa med en kompis cpu i helgen, men kan vara bra å höra nånting innan)

Permalänk
Medlem

jo kan vara de testa men din polares cpu och om de funkar då e de bara köpa ny processor

Permalänk

Okej, de va ju ganska surt, dock ingen overkill processor men de e ju onödiga pengar !

BTW!! Moderkortet rök genom att de blev nån form av kortis i +12v kontakten på moderkortet (inte i själva kontakten från nätagget)

Permalänk
Medlem

Re: Cpu Trasig ?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caly Centurion
Hej, för ett antal veckor sen (ca 7) så pajade mitt moderkort (DFI LanParty) och ja fick vänta ca 5 veckor på de nya (A8N-32 SLI/Deluxe) och då funkade inte det heller, så ja fick ett nytt som jag hämtat idag (DFI LanParty SLI-DR) men de funkar fortfarande inte, kan de vara så att processorn rök med moderkortet ?

Har testat hdd, RAM, grafik, och nätagg i en annan dator och det funkar perfekt, men i min dator så blir de ingen bild på skärmen och hårddiskarna jobbar inte.

Har dock inte testat processorn i en annan dator då jag kom å tänka på de först nu när ja hämtat mitt nya moderkort.

Så frågan är alltså om de kan vara min cpu som e kass ??

TACKSAM FÖR SVAR då jag vill få igång burken !
(Ska dock testa med en kompis cpu i helgen, men kan vara bra å höra nånting innan)

Hur gammal är processorn? Är det bulk är det ju 1 års garanti och är det retail/box med kylare har du 3 år så jag tycker du ska retunera den och be om en ny. Lite defust var man sak dra gränsen för CPU:n pajar licksom. Kan ju uppståt fel i processorn som överlastade moderkortet etc så man kan ju tycka att garantin är lika giltlig på processorn som moderkort. Iget anat strök med antar jag även det är ju lite skumt. Så har du garanti kör på en RMA. kan ju vara lite jävlig å lägga i mellan om det är så för å få en bättre. Oftast får du inte bättre processor bara för den tappat värde men du kan ju lägga i mellan om dom går med på det å ta en bättre tex.

Visar sig cpu:n trasig är det ju bara säga att du testat å byta alt förutom just den.

Som sagt ser inga problems med det processorn kan ju lika vä orsakat haverie av moderkortet även om det inte är vanligt. Menå andra sidan itne så vanligt attm oderkort blir kortslutan av sig själva heller.

Permalänk

!! LÄSTE PÅ FEL KVITTO !! Från och med idag är det exakt ett år sen jag köpte den, hos datorbutiken, så ska slänga upp en RMA !

Processorn e från 2005-04-10 och de e bulk :/

Fast de du sa där me moderkortet att de inte kortsluter sig själv, ja tycker me de va rätt skumt, för jag startade om datorn, de va då de hände, den startade inte igen, så jag började undersöka lite saker, sen när jag hade kopplat ur +12v kontakten så gick fläktar åså igång, men inte resten, och när man hade den ikopplad så startade den inte över huvudtaget.. :S

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem.. en 3500+ och msi neo2 PE. Efter att datorn strulat med reboot så går den inte igång. Skärmen är helt svart, det piper inget men alla fläktar går igång. Har oxå testat allt annat i burken förutom moderkort och CPU. Alla verkar säga att med största sannorlikhet är det moderkortet för en CPU går inte bara sönder men jag vet inte.. förra cpu fläkten gick ju sönder och gjorde så att datorn stängdes av ett par gånger. Efter det har jag iof kört datorn med ny fläkt i ca 1 år.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.