Permalänk

Problem med stängd Port på Bärbar

Jag har en m1210 och problemet med den är att hur mycket jag än försöker så kan jag inte få vissa portar att vara öppna.

Jag har ingen installerad brandvägg (installerade först ZoneAlarm, men avinstallerade det senare) utan kör nu på Windows Brandväggen.
Jag har också en trådlös router hemma med brandväggen avstängd.

Problemet är detta att när jag försöker använda uTorrent på min laptop så står det att min port är Stängd (ie: rött utropstecken).
I Windowsbrandväggen har jag lagt till undantag för både uTorrent och för den speciella porten jag använder. Har även testat att köra utan den brandväggen men det har inte varit någon skillnad.
I den trådlösa routern har jag Exakt samma inställningar för min bärbara som för min stationära vilken inte har några som helst problem med att porten skulle vara stängd (har samma port för båda till och med..)
Och för att förtydliga så kan jag ju säga att jag inte kör både den stationära och den bärbara samtidigt.

Hastigheten slackar ibland när jag kör på den bärbara. Andra gånger kan den maxxa bandbredden, men det tror jag beror mer på att jag får tag i en seeder med bra lina. Och inte att den ansluter till många peers.

Jag har testat med uPnP också, men fattar inte så mycket av det.. Gjorde ingen skillnad i varje fall.

Så jag undrar.. har ni några förslag på vad som kan testas? Detta stör mig något enormt.

Permalänk
Medlem

Re: Problem med stängd Port på Bärbar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terroristen
Jag har en m1210 och problemet med den är att hur mycket jag än försöker så kan jag inte få vissa portar att vara öppna.

Jag har ingen installerad brandvägg (installerade först ZoneAlarm, men avinstallerade det senare) utan kör nu på Windows Brandväggen.
Jag har också en trådlös router hemma med brandväggen avstängd.

Problemet är detta att när jag försöker använda uTorrent på min laptop så står det att min port är Stängd (ie: rött utropstecken).
I Windowsbrandväggen har jag lagt till undantag för både uTorrent och för den speciella porten jag använder. Har även testat att köra utan den brandväggen men det har inte varit någon skillnad.
I den trådlösa routern har jag Exakt samma inställningar för min bärbara som för min stationära vilken inte har några som helst problem med att porten skulle vara stängd (har samma port för båda till och med..)
Och för att förtydliga så kan jag ju säga att jag inte kör både den stationära och den bärbara samtidigt.

Hastigheten slackar ibland när jag kör på den bärbara. Andra gånger kan den maxxa bandbredden, men det tror jag beror mer på att jag får tag i en seeder med bra lina. Och inte att den ansluter till många peers.

Jag har testat med uPnP också, men fattar inte så mycket av det.. Gjorde ingen skillnad i varje fall.

Så jag undrar.. har ni några förslag på vad som kan testas? Detta stör mig något enormt.

Du skriver inte exakt vilka inställningar du gjort i din router med då det förmodligen är frågan om att vidarebefodra portar så bör du tänka på att det inte går att vidarebefodra samma port till flera interna IP-adresser. Använd en annan port för den bärbara datorn och ändra motsvarande inställningar i routern.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Hedersmedlem

Stäng av uTorrent och testa shields up! på den porten
https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
och testa sedan med uTorrent igång och se vad resultaten blir.

Du kan ju rätt lätt även se om det fungerar (men inte säkert säga att det inte fungerar) när du har torrentprogrammet igång och har några peers och tankningen funkar lite sånär:
Kör netstat -n i en kommandprompt. Under "local address" om ditt IP samt just den porten du öppnat finns med så är det någon från utsidan som anslutit och kommit in till din dator på den porten.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Ah schysst.. ska testa när jag kommer hem till mitt eget nätverk (sitter på högskolans nät just nu..)

Att det inte går att vidarebefodra samma port till flera interna ip adresser visste jag inte.. det kanske löser det hela.. ska testa ändra..

Aqualize, jag har kollat med bland annat utorrents port-testning som hänvisar till en sida som säger om porten är öppen eller ej. Den är stängd på Laptopen men öppen på den stationära (via samma sida).

Men ska kolla med netstat och de också.

Tack för alla tipsen!

Permalänk
Hedersmedlem

Du skrev att du inte använde bärbara och stationära datorn samtidigt i routern. Men om du vidarebefodrat till IP:et som statinonära datorn hade så är det troligen inte det som bärbara får av DHCP-servern när den kopplas in. Alltså pekar öppnad port på en icke-existerande IP när bärbara är inkopplad.
Teori...

Vidarebefodra en port till den bärbara och kör på ett annat portnummer (du kan ju ändra det i uTorrent), borde lösa problemet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Tack så hemst mycket för hjälpen, båda två.. nu funkar allt prima =D

[edit] skrev på engelska först.. duh..