Apple uppdaterar Macbook Pro

Permalänk
Melding Plague

Apple uppdaterar Macbook Pro

Idag har Apple uppdaterat Macbook Pro-serien med de nya mobila Intel 2 Core processorerna (Merom). Alla modeller får nu också Firewire 800 och uppgraderade hårddiskar medan priserna förblir desamma.

Läs nyheten: Apple uppdaterar Macbook Pro

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

# 15 tum, 2,16 gigahertz, 1 gigabyte minne, 120 gigabyte hårddisk – 19 595 kronor
# 15 tum, 2,33 gigahertz, 2 gigabyte minne, 120 gigabyte hårddisk – 24 495 kronor

Det var ju ett mindre pris för 166mhz och 1gb minne mer....

Permalänk
Medlem

ok,, tror ni 128 mgb minne spelar en sor roll för grafik prestandan om man kör den inbyggda skärmen?

annars är ju 5k i skillnad mellan 2gb minne och 128mb grafik minne ganska dyrt då man kan köpa bara minnet för 1k, flera skillnader?

saknar nvidia Go 7950gtx graffe ;),

gj apple iaf

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

ojojoj vilka priser =/

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Inaktiv

kul för dom som inte kan modda/uppgradera... men som ngn annan sa här så borde 17 tummaren ha 7950GTX då det är det snabbaste mobila graffet, fast då hade den blivit tjock som faen.

Permalänk
Medlem

Vill ha... men till det priset? nejjj

Permalänk
Medlem

finns väl ett X1800 mobile? lite synd att dom kör på den samma gamla X1600. Lite mer grafikprestanda vore inte helt fel. Varm som en kokplatta är dom ju ändå... (jag har haft en så jag vet vad jag talar om)

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det var ju ett mindre pris för 166mhz och 1gb minne mer....

Det skiljer mera än så, kolla på apples sida. Bland annat så har den dyrare modellen värre grafikkort (256MB mot 128MB minne).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Oj, Intel 2 Core processorer. Dom har jag inte hört talas om. Vad är det för nåt?
Shit alltså. Sällan man ser sån amatörmässig rapportering.

Permalänk
Medlem

Ja, Apple hade ju inget annat val. Alla andra kör ju Merom nu, så de måste ju hänga med. Ska bli intressant att se vad prestandaskillnaderna blir i OS X.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Oj, Intel 2 Core processorer. Dom har jag inte hört talas om. Vad är det för nåt?
Shit alltså. Sällan man ser sån amatörmässig rapportering.

Sweclockers nyhetsrapportering har varit väldigt dålig de senaste månaderna, med väldigt många sakfel, tycker jag. Tryckfelsnisse verkar ha flyttat in permanent i servrarna...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Avstängd

Nja, dom hade en period då det flöt på lite för ett tag sedan. Men förr så kunde sweclockers komma med en eller två fullkomligt ointressanta nyheter om någon windowsbugg medans nordichardware under samma tidsperiod kunde få upp nästan 20 nyheter. Med flertalet matnyttiga hårdvaru-nyheter som aldrig letat sig fram till sweclockers.

Och det är ingen överdrift. Jag räknade ibland.

Sen sakfelen och andra amatörgrejer, som att ge sig in i politiska debatten på osakligt sätt, och använda termerna inclusive och exclusive cache fel. Hävda att AMD byter socklar oftare än intel mm.

Permalänk

Tycker de borde kunnat trycka in X1600 Mobilitys efterföljare, X1700 Mobility.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

lite annat nytt som inte nämns, hårddisken har ökats till 120 Gb standard, 1 Gb istället för 512 Mb, dessutom finns det plats för 3 Gb som max, och inte 2 Gb, måste ju betyda att det nu finns tre minnesplatser, Firewire 400 och 800 på 15" modellen, precis som det varit på 17" förut. dvd brännaren har även blivit dual layer, vilket den bara va på 17" modellen förut. sen evrkar batteritiden ökat lite.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Hedersmedlem

Ops, glömde klistra in den korrigerade texten i ingressen Det är åtgärdat nu. Ber om ursäkt för det.

Uppenbarligen är vår nyhetsrapportering inte så usel, för då skulle ni knappast läsa den

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Ops, glömde klistra in den korrigerade texten i ingressen Det är åtgärdat nu. Ber om ursäkt för det.

Uppenbarligen är vår nyhetsrapportering inte så usel, för då skulle ni knappast läsa den

Det är minnet och vanan från den tiden då forumen var bra som gör att man kommer hit. Det är forumen, och de gamla rävarna från ÖÄ som gjorde sweclockers till det som det är idag. Utan Ilja och grabbarna så hade ni bara varit en liten amatörsajt i mängden tillsammans med 2cool4u och amdclockzone.

Nu är det fortfarande störst forum. Men det är väl nästan bara skruvis man ser ibland som man känner igen bra. Själv är jag knappt här jämfört med innan.

Nyheterna läser man liksom närm nahar tråkigt och ändå är här.

Permalänk

Någon som vet om de kommer släppas en ny macbook??

Visa signatur

/Hannes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chillimannen
Någon som vet om de kommer släppas en ny macbook??

Klart det kommer, ingen vet dock när. Det kan vara innan jul (känns mest troligt) och det kan vara någon gång nästa år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
lite annat nytt som inte nämns, hårddisken har ökats till 120 Gb standard, 1 Gb istället för 512 Mb, dessutom finns det plats för 3 Gb som max, och inte 2 Gb, måste ju betyda att det nu finns tre minnesplatser, Firewire 400 och 800 på 15" modellen, precis som det varit på 17" förut. dvd brännaren har även blivit dual layer, vilket den bara va på 17" modellen förut. sen evrkar batteritiden ökat lite.

jätte fint, men nej, inte tre minnes platser.. läs själv

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

aha, de menar alltså att man inte ska offra dual channel för att få 3 Gb istället för 2. det va ju lite synd, jaja, alltid nått i alla fall

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Däremot verkar de inte längre ha 7200rpms hårddisk som tillval till 15" endast till 17". Kanske var denna som gjorde att jag nu har inne dator på service för tredje gången med kanske en månads total inlämningstid. suck.....

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk
Medlem

fan jag trodde de menade att de skulle uppgradera till amd prollar.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
fan jag trodde de menade att de skulle uppgradera till amd prollar.

Känns rätt meninglöst för ett företag som Apple att göra en sådan sak. Och varför i hela världen skulle de vilja ha AMD nu när Intels C2D linje är grymt mycket snabbare än något AMD har att sätta i mot...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Känns rätt meninglöst för ett företag som Apple att göra en sådan sak. Och varför i hela världen skulle de vilja ha AMD nu när Intels C2D linje är grymt mycket snabbare än något AMD har att sätta i mot...

jo men när apple får tummen ur och går över till 64-bitars os så har amd säkert släppt något som äger upp c2d, kanske redan k8 rev g.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
jo men när apple får tummen ur och går över till 64-bitars os så har amd säkert släppt något som äger upp c2d, kanske redan k8 rev g.

Märks att du inte vet vad du talar om.. ett litet tips.. OSX är redan 64bitars OS
Kanske skulle läsa på vad Xcode och LP64 är för något.

Du och jag har redan haft denna diskussionen om 64 bits OS och applikationer, du hade väldigt svårt att styrka dina påståenden då också..

Btw: Du vet att lagom till K8L så kommer Intels 45nm produktion att vara i full rulning, inte långt därefter släpps väl Nehalem om jag inte har fel....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Märks att du inte vet vad du talar om.. ett litet tips.. OSX är redan 64bitars OS
Kanske skulle läsa på vad Xcode och LP64 är för något.

Du och jag har redan haft denna diskussionen om 64 bits OS och applikationer, du hade väldigt svårt att styrka dina påståenden då också..

Btw: Du vet att lagom till K8L så kommer Intels 45nm produktion att vara i full rulning, inte långt därefter släpps väl Nehalem om jag inte har fel....

mac osx är fan inte 64-bitars. de körde det ju på core duo innan. och det är väl bra att intel går ner till 45nm. amd kommer också att göra det när tiden är mogen. men man tjänar inte så mycket längre på att förminska tillverkningen som man gjorde förr.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
mac osx är fan inte 64-bitars. de körde det ju på core duo innan. och det är väl bra att intel går ner till 45nm. amd kommer också att göra det när tiden är mogen. men man tjänar inte så mycket längre på att förminska tillverkningen som man gjorde förr.

Ursäkta mig. OSX är inte vaddå?

Citat:

Mac OS X Tiger tillför 64-bitars datorbearbetning till din Mac. Bygg och kör nya generationens 64-bitars program som adresserar stora minnesmängder utan att behöva undvara prestanda hos dina nuvarande 32-bitars program.
Överbrygga generationsgapet
RAM

Med 64-bitars möjligheterna i Mac OS X Tiger kan du bygga och köra en ny generation av 64-bitars program som adresserar upp till fyra miljarder gånger mer minne än 32-bitars program.

Tiger ger dig också tillgång till så mycket minne som du kan installera i PowerMac G5- och Xserve G5-datorer, plus högoptimerat matematikstöd för alla PowerPC G5-datorer. Även 32-bitars program kan dra nytta av systemets förmåga att utnyttja stora mängder RAM-minne: Systemet kan manipulera data i flera program helt i RAM-minnet, vilket maximerar prestanda.

De grafiska användar gränssnitten är 32 bitars.... biblioteken har inga som helst problem med att köra 64bitars program

Vad är din definition på tjäna? Du får tjänar hyfsat mycket på att minska tillverkningsprocessen, mer per waffer.

Även värmeutvecklingen minskar... Så specifiera gärna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ursäkta mig. OSX är inte vaddå?

De grafiska användar gränssnitten är 32 bitars.... biblioteken har inga som helst problem med att köra 64bitars program

Vad är din definition på tjäna? Du får tjänar hyfsat mycket på att minska tillverkningsprocessen, mer per waffer.

Även värmeutvecklingen minskar... Så specifiera gärna...

kan man köra samma os på en 32-bitars prolle så är det inte ÄKTA 64-bitars. och jag skrev innan att man tjänar inte LIKA mycket som förr på att förminska storleken på chipen. hastigheten ligger ju fast på ca 3 ghz ju. men man får fler prollar per platta det stämmer så det blir ju billigare, iaf om man nu har lika stor procent lyckade prollar.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
kan man köra samma os på en 32-bitars prolle så är det inte ÄKTA 64-bitars. och jag skrev innan att man tjänar inte LIKA mycket som förr på att förminska storleken på chipen. hastigheten ligger ju fast på ca 3 ghz ju. men man får fler prollar per platta det stämmer så det blir ju billigare, iaf om man nu har lika stor procent lyckade prollar.

Det där var det löjligaste jag har hört. Det kallas klassoberoende bibliotek och är nog den smaraste lösningen man kan göra. Hade MS tänkt lika långt som Apple så hade kanske vi kanske fått se Windows på datorer med G5 processorer.

Att minska tillverkningsprocessen gör fortfarande rätt mycket skillnad, speciellt inom värmeutvecklingen, och speciellt kostnaden. Antalet lyckade processorer är långsam process, se bara på AMD. Inte förrän nu i december kommer de har tillräckligt bra yeilds för att kunna börja skepa 65nm.

Sen är inte hastigheten låst på 3GHz. Redan inom någon månad har Intel planerat släppa C2D 3Ghz+. Det är en kompination av material, tillverkningsprocess, och arkitektur som avgör hastigheterna.

IBMs kommande PPC ska tex ha hastigheter på närmare 5Ghz....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
kan man köra samma os på en 32-bitars prolle så är det inte ÄKTA 64-bitars. och jag skrev innan att man tjänar inte LIKA mycket som förr på att förminska storleken på chipen. hastigheten ligger ju fast på ca 3 ghz ju. men man får fler prollar per platta det stämmer så det blir ju billigare, iaf om man nu har lika stor procent lyckade prollar.

Dags att skola om? OSX har universella binärer, istället som med windows att man har en binär har osx flera binärer samlade i ett paket. På så sätt tankar du PowerPC och dess varianter och Intels varianter samtidigt. Applikationerna går därför att flytta som du vill mellan olika plattformar.

Att operativet skulle kunna hantera 32bit och 64bit på samma basis är väl inga konstigheter, dock vet jag att långt ifrån allt är 64bitars, men spelar det någon större roll när det är enstaka binärer du vill utvinna prestandan ur oavsett?

Citat:

mOrKiz
IBMs kommande PPC ska tex ha hastigheter på närmare 5Ghz....

Hade IBM klarat av att leverera något sådant hade appleanvändare troligtvis inte suttit med intel nu. Men visst IBM gör väl det förr eller senare, men för tillfället är de både förr, senare och försenade.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Vill ha... men till det priset? nejjj

Lite gammalt att klaga på Apples (iofs relativt höga) priser. Gör du samma sak hos en bilhandlare?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se