varför öppen källkod äger stängd

Permalänk
Medlem

varför öppen källkod äger stängd

goddagens.
häromdagen så upptäckte jag en bugg i pythons tarfile modul och behövde en snabb fix så jag ögnade igenom källkoden och lyckades fixa det efter ett par minuter. nu fixade jag det iofs på fel sätt men som tur var så stog utvecklarens epost i filen och här är ett utdrag ur konversationen.

Citat:

Lars Gustäbel wrote:
On Sat, Oct 14, 2006 at 08:13:05PM +0200, Jens Persson wrote:
> > Thanks for your work on Pythons Tarfile module. I just have a little
> > problem with it. When you save files which paths are exactly 100 chars
> > one char is getting stripped off. Now I made a fix on line 1403:
> > if len(tarinfo.name) >= LENGTH_NAME:

Sorry for the late reply, and thank you very much for your
report. This is a serious bug that affects tarfile 0.8.0 and
Python >= 2.5 as well.

> > That seems to work for now. If you want me to file a bug report in some
> > other place just say so.

Thanks, I just created a patch in Python's tracker on Sourceforge:
http://sourceforge.net/tracker/index.php?func=detail&aid=1583...

You can apply said patch or simply replace the stn() function in
tarfile.py to fix your problem:

def stn(s, length):
return s[:length] + (length - len(s)) * NUL

Thanks again,

Lars Gustäbel wrote:
On Tue, Oct 24, 2006 at 03:02:10PM +0200, Jens Persson wrote:
> > Thanks for your fix and don't worry about the time. It works beutifully.

Hi, Jens.

Pleased to hear that it works for you now.

> > Anyway, I got one more bug for you. If you save files which paths are
> > longer than 100 chars and on that same tarfile object runs:
> >
> > members = tar.getmembers()
> > for i in members:
> > print i.name
> >
> > those filenames are not working correctly. They are getting stripped
> > off. If you close the tarfile object and opens it in read mode it works
> > as it should.

I was in contact with another guy today who somehow had a
similar problem. I am aware of it, and will soon post a patch
to Python's tracker that will fix it.

Regards,

Jens Persson wrote:
Ok thanks. This last bug is not critical for me so I just wait for python-2.5.1 to be released.

Greets Jens

hade detta varit stängd källkod så hade man säkerligen fått dras med denna buggen livet ut. och de flesta utvecklare är faktiskt riktigt trevliga även om vissa tror att man är l33t om man uppför sig som ett rövhål.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Det är en av många fördelar.

Permalänk
Medlem

Re: varför öppen källkod äger stängd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos

hade detta varit stängd källkod så hade man säkerligen fått dras med denna buggen livet ut. och de flesta utvecklare är faktiskt riktigt trevliga även om vissa tror att man är l33t om man uppför sig som ett rövhål.

Jag tror faktiskt inte det. Jag jobbar själv inom mjukvaruindustrin (som systemutvecklare förvisso) och min åsikt är att de flesta är ganska trevliga och villiga att fixa buggar. Ingen vill väl ha buggar? Problemet i många fall är ju att komma i kontakt med utvecklarna, då det i många fall finns lager av andra personer i vägen.

Där open source kan vara fördelaktig är ju när det handlar om vilka funktioner som ska finnas i en produkt. Även om jag återigen tycker att företag är ganska villiga att kompletera med funktioner så länge DE tycker att de är vettiga. Det är ju här som åsikter kan gå isär, och då är det ju tuft för den som inte har källkoden.

Har man bara tid, kompetens, ork och resurser för att utveckla dit egen funktionalitet så går ju oftast det i open source sammanhang, om inte kan man ju forka en egen version, på gott och ont. Vill du att ditt pythonlib tarfile ska rosta bröd så kan du om du vill modifiera koden till att göra det.

Så, den största fördelen som jag ser det är möjligheten att skapa deriverade arbeten. Att saker inte kostar något är också en stor fördel för hemmapulare 8-).

//C

Permalänk
Medlem

Jag håller med, det här är en otrolig fördel. Frågan är hur många personer det är som är duktiga nog och har kunskapen att förstå vad problemet är och kunna bidra med ändringar såhär?

Permalänk
Medlem

Tror att conio har rätt, de flesta mjukvaruföretag eller utvecklare som inte har OSS vill också fixa buggar. Det borde speciellt gälla kommersiella produkter där det kan bli ekonomiska konsekvenser.
(Jag undviker bestämt alla jämförelser med MS/Apple eller liknande )

Det är dock en helt annan sak vad gäller nya funktioner i existerande program, där har OSS en fördel.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

open source IS teh shit!

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Re: Re: varför öppen källkod äger stängd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av conio
Jag tror faktiskt inte det. Jag jobbar själv inom mjukvaruindustrin (som systemutvecklare förvisso) och min åsikt är att de flesta är ganska trevliga och villiga att fixa buggar. Ingen vill väl ha buggar? Problemet i många fall är ju att komma i kontakt med utvecklarna, då det i många fall finns lager av andra personer i vägen.
//C

jo det är ju precis detta som är problemet. du kanske har hört talas om katedralen och basaren? man har chefer på företag. det finns iofs chefer i öppenkällkodsprojekt också men de har mycket mindre makt. är de dåliga så får de snabbt sparken eller så forkar man.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: varför öppen källkod äger stängd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
jo det är ju precis detta som är problemet. du kanske har hört talas om katedralen och basaren? man har chefer på företag. det finns iofs chefer i öppenkällkodsprojekt också men de har mycket mindre makt. är de dåliga så får de snabbt sparken eller så forkar man.

Jag har läst katedralen och basaren. Det hindrar dock inte mig från att veta att OS X fortfarande är mycket smidigare och allmänt trevligare att använda än Linux. I OS X så är det så att saker bara fungerar, det kan inte sägas om Linux (jag har kört Linux i sisådär 3 år, så jag kan få saker att fungera, men det är bortom poängen).

Linux har utvecklats sedan 1991, Mac OS X har utvecklats sedan 1997. Linux utvecklas av massor av programmerare, Mac OS X utvecklas av många färre. Ändå är Mac OS X bättre? Förklara det med katedralen och basaren

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: varför öppen källkod äger stängd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag har läst katedralen och basaren. Det hindrar dock inte mig från att veta att OS X fortfarande är mycket smidigare och allmänt trevligare att använda än Linux. I OS X så är det så att saker bara fungerar, det kan inte sägas om Linux (jag har kört Linux i sisådär 3 år, så jag kan få saker att fungera, men det är bortom poängen).

Linux har utvecklats sedan 1991, Mac OS X har utvecklats sedan 1997. Linux utvecklas av massor av programmerare, Mac OS X utvecklas av många färre. Ändå är Mac OS X bättre? Förklara det med katedralen och basaren

detta var lätt att svara på. osx är ju ca 90% öppen källkod (safari är ca 99%) samt att steve jobs är den största människan sen jesus.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Nu är ju dock så att OS X inte är trevligare att använda än Linux.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: varför öppen källkod äger stängd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag har läst katedralen och basaren. Det hindrar dock inte mig från att veta att OS X fortfarande är mycket smidigare och allmänt trevligare att använda än Linux. I OS X så är det så att saker bara fungerar, det kan inte sägas om Linux (jag har kört Linux i sisådär 3 år, så jag kan få saker att fungera, men det är bortom poängen).

Linux har utvecklats sedan 1991, Mac OS X har utvecklats sedan 1997. Linux utvecklas av massor av programmerare, Mac OS X utvecklas av många färre. Ändå är Mac OS X bättre? Förklara det med katedralen och basaren

Mac OS X har bara ett mål och har utvecklats sen 1997 av personer som gjort OS sen 80-talet. Jämfört med t.ex. Ubuntu så ligger det nog mer jobb bakom mac os x än ubuntu. Linux som desktop var knappt realistiskt för 2 år sedan

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: varför öppen källkod äger stängd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag har läst katedralen och basaren. Det hindrar dock inte mig från att veta att OS X fortfarande är mycket smidigare och allmänt trevligare att använda än Linux. I OS X så är det så att saker bara fungerar, det kan inte sägas om Linux (jag har kört Linux i sisådär 3 år, så jag kan få saker att fungera, men det är bortom poängen).

Linux har utvecklats sedan 1991, Mac OS X har utvecklats sedan 1997. Linux utvecklas av massor av programmerare, Mac OS X utvecklas av många färre. Ändå är Mac OS X bättre? Förklara det med katedralen och basaren

Enkelt svarat är det beroende på hårdvarukompatibilitet, det finns hur många olika kombinationer av system som måste testas för mjukvara i Linux.

Dessutom fungerar Linux bra för mig. Jag har mer eyecandy med Beryl och AIGLX än Mac OS X, det kräver mindre systemresurser, och priset kan jag inte heller klaga på.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Nu är ju dock så att OS X inte är trevligare att använda än Linux.

Tyvärr är ju den saken helt inviduell, smaken är som baken dvs delad.

Permalänk
Medlem

För mig funkar Ubuntu bättre på alla mina datorer än vad Mac os X nånsin gjort på mina 3 macar. men mac får inte lågt betyg för det.

som sagt, smaken är som baken, hårig

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: varför öppen källkod äger stängd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag har läst katedralen och basaren. Det hindrar dock inte mig från att veta att OS X fortfarande är mycket smidigare och allmänt trevligare att använda än Linux. I OS X så är det så att saker bara fungerar, det kan inte sägas om Linux (jag har kört Linux i sisådär 3 år, så jag kan få saker att fungera, men det är bortom poängen).

Linux har utvecklats sedan 1991, Mac OS X har utvecklats sedan 1997. Linux utvecklas av massor av programmerare, Mac OS X utvecklas av många färre. Ändå är Mac OS X bättre? Förklara det med katedralen och basaren

Nja, det där är ju inte riktigt sant, dessutom är det verkligen att jämföra äpplen och päron.
Mac OS X, bygger på NeXTStep som började utvecklas på mitten av 80-talet.
Linux startade mycket riktigt 1991 men mycket av de programmen man förknippar med Linux är ju oxå från 80-talet, fast de känns lite ovidkommande att blanda in.
Linux är ju knappast något färdigt operativsystem, det är en OS-kärna, sen är det valfritt vad du vill ska ingå. Det är valfrihet istället för något färdigt hoppplock. Givetvis blir det svårare och osmidigare att använda, men sen finns det nog mer fönsterhanterare till Linux än det finns e-mailprogram till Mac OS X.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: varför öppen källkod äger stängd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Givetvis blir det svårare och osmidigare att använda, men sen finns det nog mer fönsterhanterare till Linux än det finns e-mailprogram till Mac OS X.

Sedan när är det en fördel?

Är det inte bättre att ha ett fåtal program som fungerar väldigt bra än massor av program som inte fungerar lika bra?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Fina flickor har öppen källkod

Öppen källkod är en bra idé, men behöver ju inte per automatik betyda bra program.

OS X är överlägset alla OS jag testat, som desktop.
Linux är också härligt, men då tycker jag allt att det passar bättre som Server-OS

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: varför öppen källkod äger stängd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Sedan när är det en fördel?

Är det inte bättre att ha ett fåtal program som fungerar väldigt bra än massor av program som inte fungerar lika bra?

Bara programmen passar just mig så går det ju bra få program, men om de inte gör det så blir jag frustrerad Där ligger ju fördelen med stort urval, vill du använda på ett visst sätt så finns möjlighet till det.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: varför öppen källkod äger stängd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Sedan när är det en fördel?

Är det inte bättre att ha ett fåtal program som fungerar väldigt bra än massor av program som inte fungerar lika bra?

Sen när är det en nackdel att ha många valmöjligheter?
Bara för att det finns mycket innebär inte att alla suger, tvärt om

Visa signatur

ubuntu 16.04