Samsung släpper digital systemkamera

Permalänk
Melding Plague

Samsung släpper digital systemkamera

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

men daah...den har ju inte 160mpixel...värdelöst!

nä skämt osido..den verkar finfin

Permalänk

Samma kamera som Pentax K10D? Förvillande lika i alla fall...

Klart intressant i alla fall, speciellt när jag har en del Pentax-objektiv sedan tidigare...

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sn4rk
men daah...den har ju inte 160mpixel...värdelöst!

nä skämt osido..den verkar finfin

jupp allt under 160Mpixel är skräp

fast jag vill ha en

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Följande är felaktigt:

Citat:

Samsung GX-10 stödjer 3 komprimerade kort per sekund, eller 9 stycken kort i RAW-format i sekunden.

För att citera den officella press releasen (som ni faktiskt länkat till)

Citat:

With the GX-10, continuous shooting at 3 fps (frames per second) is possible; RAW files can be shot at the same speed up to 9 frames; giving the user the best chance to get a great picture.

3 fps gäller alltså även i råformat, men buffertminnet är då begränsat till 9 bilder. 9 fps hade varit sensationellt bra i den här prisklassen.

Sen förstår jag inte var detta kommer ifrån:

Citat:

Linsen skall också vara vattentät samt skyddad från att bli smutsig.

Vadå linsen? Det enda som nämns är att själva huset är allvädertätat?

Det märks att detta inte är en fotosida. Att benämna kamerhuset som "kroppen" och objektivfattning som "fästning" är långt ifrån brukligt. Inte så, men ni kanske ska hålla er till datorprodukter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Illuwatar
Samma kamera som Pentax K10D? Förvillande lika i alla fall...

Klart intressant i alla fall, speciellt när jag har en del Pentax-objektiv sedan tidigare...

Tror det är exakt samma kamera, med annat namn

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Följande är felaktigt:

För att citera den officella press releasen (som ni faktiskt länkat till)

3 fps gäller alltså även i råformat, men buffertminnet är då begränsat till 9 bilder. 9 fps hade varit sensationellt bra i den här prisklassen.

Sen förstår jag inte var detta kommer ifrån:

Vadå linsen? Det enda som nämns är att själva huset är allvädertätat?

Det märks att detta inte är en fotosida. Att benämna kamerhuset som "kroppen" och objektivfattning som "fästning" är långt ifrån brukligt. Inte så, men ni kanske ska hålla er till datorprodukter?

Tänkte samma sak själv men pallade inte skriva

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE

Sen förstår jag inte var detta kommer ifrån:

Vadå linsen? Det enda som nämns är att själva huset är allvädertätat?

Pentax kommer under 2007 släppa en rad med nya objektiv som är vädertätade och snabbar tyst AF motorer typ HSM.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jamas
Pentax kommer under 2007 släppa en rad med nya objektiv som är vädertätade och snabbar tyst AF motorer typ HSM.

Men det framgår inte av varken nyheten eller press releasen. Dessutom kommer knappast en enskild lins vara tätad, utan objektivet som helhet (ett objektiv består som bekant av en mängd linser).

Permalänk
Medlem

Intressant nyhet på alla sätt och vis ;P

"fungera med samtliga objekt" = Objektiv? Just "objekt" nämns på totalt tre ställen i samma stycke där det känns som tanken var att skriva just "objektiv".

hehe

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra om Samsungs rapport/artikel är direktöversatt till svenska i Babelfish....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Linsen skall också vara vattentät samt skyddad från att bli smutsig.

Med detta avses nog att kamerahuset är vädertätat och att sensorn har inbyggd dammborttagningsfunktion.

Permalänk
Medlem

Jag är i o f s mycket fotointresserad men den här sortens nyheter rapporteras nog bättre på en sida för foto. Håll er till datorprodukter och låt andra skriva om musik- och fotoprylar (t ex mp3-spelare).

Verkar ju inte precis vara några ljuskänsliga objektiv de tänkt saluföra till den där kameran. Bra att de gör ett normalobjektiv på 35mm (som ungeför motsvarar gamla 50mm-objektiv), men med 2 som största bländar öppning??
Med de objektiven känns det inte alls som en produkt för entusiaster. Kanske har jag missat något men det låter mer som billiga nybörjargrejor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumor_
Jag är i o f s mycket fotointresserad men den här sortens nyheter rapporteras nog bättre på en sida för foto. Håll er till datorprodukter och låt andra skriva om musik- och fotoprylar (t ex mp3-spelare).

Fasst de sidor som är för foto når inte ut till sådana som mig.

(är man specialintresserad behöver man ju inte bry sig så mycket om jusst det ämnet när det rör sidor som inte är specialinriktade)

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de skall fortsätta med fotonyheter, även fast de inte är så bra skrivna.

Permalänk
Medlem

Coolt med vattentäta objektiv. Undrar om dom kommer med en vattentät kamera i framtiden. Skulle vara riktigt användbart att kunna fota när man dyker utan att behöva ha undervattenhus.

Och nio bilder i sekunden är ju snabbare än Canons snabbaste dslr (8.5 bilder i sekunden).

Om artikeln stämmer byter jag från Canon så fort den släpps.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasc89
Coolt med vattentäta objektiv. Undrar om dom kommer med en vattentät kamera i framtiden. Skulle vara riktigt användbart att kunna fota när man dyker utan att behöva ha undervattenhus.

De är vädertätade inte vattentäta, så de är skyddade mot fukt och smuts. Om man ska dyka kommer man ändå behöva undervattenshus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasc89
Coolt med vattentäta objektiv. Undrar om dom kommer med en vattentät kamera i framtiden. Skulle vara riktigt användbart att kunna fota när man dyker utan att behöva ha undervattenhus.

Och nio bilder i sekunden är ju snabbare än Canons snabbaste dslr (8.5 bilder i sekunden).

Om artikeln stämmer byter jag från Canon så fort den släpps.

Om det nu vore så väl... Se högre upp i tråden, totalt felaktig översättning.

Håller med de andra som sagt att det kanske är bättre att låta sidor som kan ämnet skriva om dem. Ganska många fel för att vara en nyhet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
De är vädertätade inte vattentäta, så de är skyddade mot fukt och smuts. Om man ska dyka kommer man ändå behöva undervattenshus.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Om det nu vore så väl... Se högre upp i tråden, totalt felaktig översättning.

Håller med de andra som sagt att det kanske är bättre att låta sidor som kan ämnet skriva om dem. Ganska många fel för att vara en nyhet...

Jo, jag fattar självklart också att den inte är vattentät eller klara 9 bilder i sekunden. Men enligt artikeln är den ju det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumor_
Verkar ju inte precis vara några ljuskänsliga objektiv de tänkt saluföra till den där kameran. Bra att de gör ett normalobjektiv på 35mm (som ungeför motsvarar gamla 50mm-objektiv), men med 2 som största bländar öppning??
Med de objektiven känns det inte alls som en produkt för entusiaster. Kanske har jag missat något men det låter mer som billiga nybörjargrejor.

Inte ens Nikon har något ljusstarkare objektiv för den brännvidden och då har ju Nikon kameror i proffsklass, något som inte Pentax/Samsung har.
Sony och Canon har ljusstarkare objektiv, men hur många entusiaster är villiga att betala 10-15000:- som de kostar.
Ett billigare alternativ är Sigma EX 30/1,4 DC för 4000:- och som finns till de flesta kamerafabrikat.

Permalänk
Medlem

Jasså är det så svårt att göra ljuskänsliga 35mm, det visste jag inte. Tänkte i o f s även på de övriga objektiven som hade 4 som största öppning.

Permalänk
Medlem

Här kan man läsa om man vill fördjupa sig http://www.dpreview.com/news/0609/06092101samsunggx10.asp

Visa signatur

Geekier than you

Permalänk
Musikälskare

Mer fotonyheter är välkomna, talar för alla i fototråden

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Fin!

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Här dinns det ett första hands-on test av Pentax K10D (kameran Samsungen är byggd på).

http://www.dpreview.com/articles/pentaxk10d/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumor_
Verkar ju inte precis vara några ljuskänsliga objektiv de tänkt saluföra till den där kameran. Bra att de gör ett normalobjektiv på 35mm (som ungeför motsvarar gamla 50mm-objektiv), men med 2 som största bländar öppning??
Med de objektiven känns det inte alls som en produkt för entusiaster. Kanske har jag missat något men det låter mer som billiga nybörjargrejor.

Jag tror du missat nästan precis allt. Den där kameran (och Pentax motsvarande) är precis vad marknaden behöver. Canon och Nikon har ju fått härja ganska fritt ett tag nu. Den här kameran vänder sig direkt till den avancerade entusiasten.

Gå in på dpreviews Canon och Nikon forum och sök på ”Pentax” så får ni se en hel del lustiga trådar.

Även de tre nya Pentax objektiven (som givetvis även passar på Samsung): www.dpreview.com/news/0609/06092102pentaxdastarlenses.asp
Verkar väcka en hel de habegär i de andra leden. Och för info, jag kan garantera att dom här objektiven inte kommer att bli billiga.

När det sedan gäller normaloptik så har Pentax förmodligen världen bästa 35mm objektiv i sitt sortiment:
http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-02-05-02.shtml

Samma sak här. Gå in på Canons och Nikons forum och sök på "Pentax Limited".

Visa signatur

The people who start wars never fight then. The people who fight wars never like them…

Permalänk
Medlem

Nu var det ju inte de objektiv som pepso länkade till som nyheten tog upp. Jag tänkte som sagt mest på de som hade 4 som största bländaröppning (se nyheten).
Det verkar för övrigt inte vara sådär helt omöjligt att tillverka objektiv som har betydligt bättre än bländare 2 som ligger nära gamla 50mm (t o m Sigma har ett 30mm med största bländare 1,4).
Med entuiast trodde jag att man menade någon som just var villig att lägga ut en ganska rejäl slant på sin utrustning. En sådan snålar inte med optiken och köper något objektiv med största bländare 4. Med nybörjare tänkte jag på någon som köper sin första systemkamera. Det kan hända att själva kamerahuset är semiproffsigt men då verkar det ju märkligt att man sammankopplar lanseringen av detta med lanseringen av budgetobjektiv (i stället för exempelvis de som pepso länkade till).
Hittade inga lustiga trådar om Pentax där. Vad menar du pepso?

Permalänk
Medlem

jaha, någon som tycker man ska köpa något annat än samsung /pentax i sama prisklass??

bra motiveringar osv.. om ni vågar svara

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

I samma prisklass finns det inget som slår Pentax K10D, den är uppe i samma klass om Nikon D200 fast för halva priset. I lanserer Pentax dessutom en ny serie objektiv som passar ju K10D. Tänk om man kunde vinna lite pengar tills dess....!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den verkar ju grymt prisvärd. Finns det någon hake eller är det så billigt bara för att man slipper betala för ett etablerat märke?