Mailserver som endast mellanlagrar mail

Permalänk
Medlem

Mailserver som endast mellanlagrar mail

Jag håller på jobba på en bättre mail lösning åt ett mindre företag. Problemet idag är att utrymmet på mailkorgen tryter och att det varje dag kommer tonvis med spam.

Helst skulle jag helt vilja ta hand om mailhanteringen från server till klient men deras internet anslutning är i mitt tycke både för långsam och opålitlig.

Till frågan kommer då att jag undrar om det är möjligt att sätta upp en mailserver som endast laddar ner mailen från en annan server och i sin tur låter klienterna synca mot den? Jag skulle i så fall gärna vilja ha lite tips på lämplig programvara, helst gratis. Servern kör Linux (Gentoo) så mjukvaran ska givetvis vara kompatibel med det.

Några krav jag har är att det ska finnas ett spamfilter med möjlighet till egen konfiguration, stöd för antiviruskontroll, clamav eller likn. är ett klart plus.

Permalänk
Medlem

Det du behöver är fetchmail, procmail och nån imap/pop3-server.
fetchmail hämtar mailen från den första mailservern och ger dessa till procmail som kan köra spam- och viruskontroller på mailen och sedan spara dessa i en mailbox.
Klienterna ansluter sedan till imap eller pop3-servern på den nya servern och kan då hämta sina mail.

Permalänk
Medlem

Istället för att använda fetchmail så skulle man från den gamla server "relaya" alla mail till den nya servern.

Fördel: man slipper mellanlagra mailen på den gamla och kontona finns bara på den nya mailservern.

Nackdel: kontona finns på den nya mailserver så man kan inte stoppa mail till användare som inte finns.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Har man kontroll över DNSen så är det ju bara att peka om MX för domänen till den nya servern. RBL, greylisting och andra tekniker kan då användas för att stoppa spam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
Har man kontroll över DNSen så är det ju bara att peka om MX för domänen till den nya servern. RBL, greylisting och andra tekniker kan då användas för att stoppa spam.

Jag tolkade hans inlägg som att han inte ville detta pga. ej tillförlitlig anslutning. Man vill ju inte att mail från kunder ska studsa tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Jag tolkade hans inlägg som att han inte ville detta pga. ej tillförlitlig anslutning. Man vill ju inte att mail från kunder ska studsa tillbaka.

Jag tolkade det som om den nya servern skulle stå på en annan anslutning (företrädesvis en mer tillförlitlig) och bara agera IMAP/POP-server till klienterna. När jag läser igen så misstänker jag att du har rätt...