Ångerrätt på bärbar dator

Permalänk
Medlem

Ångerrätt på bärbar dator

Köpte en bärbar dator från en affär över nätet (svensk). Fick igång den och allt men kom sedan jag fram till att jag inte var nöjd med skärmen. Därför skulle jag vilja ångra köpet. Men har jag rätt till det? Jag har inte öppnat någon av de skivor som medföljde.

// Hans

Permalänk
Medlem

Prata med affären.

14 dagars ångerrätt i Sverige vid distansköp.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Om det är så att du har aktiverat windows på den, om det nu fanns förinstallerat, så räknas det som tekniskplombering och då kan din inte hävada att du använder din ångerrätt. Tyvärr... Bara något man ska vara medveten om...

Om du inte har gjort detta så borde det inte finnas några problem...

Permalänk
Medlem

Hur vet man om man har aktiverat Windows på den?

Permalänk
Medlem

Startat datorn och fyllt i seriernummert som står på den... Då räknas det som att plomberingen är bryten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kontro
Startat datorn och fyllt i seriernummert som står på den... Då räknas det som att plomberingen är bryten.

Du menar serienumret som jag förmodar att man hittar i den medföljande, inplastade häftet/skivan för Windows XP?

Jag har inte fyllt i något serienummer, har inte ens öppnat några skivor.

Permalänk
Medlem

Beror lite vad vad det är för datorn, antingen sitter lappen på datorns undersida eller bland cd-skrivorna... Lättast är att ringa till företaget där du köpte den och höra vad just de säger. Det har lite olika uppfattning om vad som gäller...

Det jag menade är att man ska tänka på att om man har aktiverat windows (läs: varit inne i windows genom att skriva in serienummer) på har man brytit den tekniska plomberingen. Ungefär som att öppna den förseglade plasten runt en musik cd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kontro
Beror lite vad vad det är för datorn, antingen sitter lappen på datorns undersida eller bland cd-skrivorna... Lättast är att ringa till företaget där du köpte den och höra vad just de säger. Det har lite olika uppfattning om vad som gäller...

Det jag menade är att man ska tänka på att om man har aktiverat windows (läs: varit inne i windows genom att skriva in serienummer) på har man brytit den tekniska plomberingen. Ungefär som att öppna den förseglade plasten runt en musik cd...

Så OM jag inte skrivit in något serienummer så är den inte aktiverad alltså? Och skrivit in något serienummer har jag inte gjort.

Permalänk
Medlem

Sitter det en klisterlapp under datorn med cd-key till windows och du använt datorn så har du brutit plombering

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Uh? Att bryta plombering är ju irrelevant för ångerrätten. Att skriva in ett serienummer för att smiska igång datorn skulle jag verkligen beskriva som en åtgärd nödvändig för att undersöka datorn. Alternativet skulle väl vara att starta datorn från en skiva och inte skriva någonting överhuvudtaget till hårddisken, men så pass "avancerade" förfaranden tror jag knappast lagstiftaren hade i åtanke. De konsumenträttsliga reglernas utgångspunkt är trots allt att människor i gemen är ganska korkade.

Tänker inte ni på öppet köp? Där brukar plomberingen spela roll. Men där går det ju att bestämma vad som helst då lagstiftning på det området inte finns.

Permalänk
Medlem

Det beror helt på butiken. Jag vet att dustinhome inte tillämpar ångerrätt på startade datorer. Vissa går med på det om man betalar några hundralappar för återställningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Det beror helt på butiken. Jag vet att dustinhome inte tillämpar ångerrätt på startade datorer. Vissa går med på det om man betalar några hundralappar för återställningen.

Det känns lite instinktivt fel. Även om du inte får utnyttja ångerrätten på datorprogram med bruten plombering så är det ju faktiskt inte datorprogrammet som han är missnöjd med. Programmet är ju mer som ett tillbehör som "krävs" för att utnyttja datorn.

Men jag hittar ingenting som direkt talar för min ståndpunkt, så det ger inte så mycket att tjata om den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Uh? Att bryta plombering är ju irrelevant för ångerrätten. Att skriva in ett serienummer för att smiska igång datorn skulle jag verkligen beskriva som en åtgärd nödvändig för att undersöka datorn....

Tänker inte ni på öppet köp? Där brukar plomberingen spela roll. Men där går det ju att bestämma vad som helst då lagstiftning på det området inte finns.

Det beror helt på varför hu använder dig utav ångerrätten... Som det beskrivs i detta fallet så behöver du inte aktivera windows för kontorlera skärmen, det kan du mycket väl göra enbart genom att starta datorn eller där du knappar in seriernummer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Det känns lite instinktivt fel. Även om du inte får utnyttja ångerrätten på datorprogram med bruten plombering så är det ju faktiskt inte datorprogrammet som han är missnöjd med. Programmet är ju mer som ett tillbehör som "krävs" för att utnyttja datorn.

Men jag hittar ingenting som direkt talar för min ståndpunkt, så det ger inte så mycket att tjata om den.

Det är trots allt så att köper en helhet där datorn + alla tillbehör så som laddare, os, andra programvaror ingår. Du kan inte bara ta en av produkteran och inte ta hänslyn till resten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kontro
Det beror helt på varför hu använder dig utav ångerrätten... Som det beskrivs i detta fallet så behöver du inte aktivera windows för kontorlera skärmen, det kan du mycket väl göra enbart genom att starta datorn eller där du knappar in seriernummer.

Det är trots allt så att köper en helhet där datorn + alla tillbehör så som laddare, os, andra programvaror ingår. Du kan inte bara ta en av produkteran och inte ta hänslyn till resten.

Ah, du har säkert rätt. Jag tyckte bara att det blev en liten konstig avvägning i det här fallet då ångerrätten är till för konsumentskydd medan undantaget för programvaror är till för skydd mot kopiering.

Så det blir sämre konsumentskydd, men egentligen inte ökat skydd mot olovlig kopiering. Fast det kanske skulle bli att ta det lite långt om man gick på den linjen jag förespråkade.

Permalänk
Medlem

Okej, jag har fått RMA-nummer och ska förmodligen skicka tillbaks datorn. Men eftersom butiken tar en avgift på 250:- om det skulle vara så att dem inte tar tillbaka den så vill jag vara säker på att det kommer att gå.

Tack för alla svar som jag fått här på forumet, men en del av er säger att plomberingen är bruten så snart som Windows startats om klisterlappen sitter under på datorn (vilket den gör) och en del inte förräns man skriver in serienumret. Vilket är rätt?

Permalänk

jag tror det är kört faktiskt.
nästa människa som startar datorn kommer inte att få samma produkt som dig. du har väl antagligen knappat in ditt användarnamn osv.
windows är återförslutet när man köper datorn.

Visa signatur
Permalänk

Som redan framkommit här i tråden så har man som konsument ångerrätt när man köper saker över nätet. Detta framgår av distans- och hemförsäljningslagen. Ångerrätten gäller inte för programvara om man brutit förseglingen. Om man då har köpt en dator med operativsystem så uppstår frågan om denna går in under regeln för programvara. Så vitt jag förstått får man göra en helhetsbedömning av produkten och se vilken kategori din faller under, och i detta fall skulle det inte bli programvara enligt min bedömning i a f.

Att man skulle kunna kontrollera skärmen utan att gå in i operativsystemet kan jag inte hålla med om. Att den fungerar kan man testa, men knappast så mycket mer. Det är ju i operativsystemet man ska använda den och det intressanta är hur den fungerar där.

Valda paragrafer ur distansavtalslagen:

9 § Konsumenten har rätt att frånträda distansavtalet
(ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett
meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 10 §
(ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända
meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 10 §.

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten.

4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte
distansavtal om

1. bla bla

2. bla bla

3. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat
datorprogram och förseglingen har brutits,

4. bla bla

5. bla bla

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hazze83
Okej, jag har fått RMA-nummer och ska förmodligen skicka tillbaks datorn. Men eftersom butiken tar en avgift på 250:- om det skulle vara så att dem inte tar tillbaka den så vill jag vara säker på att det kommer att gå.

Tack för alla svar som jag fått här på forumet, men en del av er säger att plomberingen är bruten så snart som Windows startats om klisterlappen sitter under på datorn (vilket den gör) och en del inte förräns man skriver in serienumret. Vilket är rätt?

RMA-nummer som i reklamationsnummer?

Du vill ju inte reklamera, du vill ju ångra dig!
Butiken kommer inte ta emot datorn då det inte är något fel på den (du "trivs" ju inte med den men den fungerar ju).
Du slutar med att få betala frakt båda vägarna.

Se till att de förstår att du vill lämna igen vara och att du inte brutit några förpackningar.
Det ska inte krävas något särskilt skäl för att få lämna igen en vara inom om man påpekar detta inom 14 dagar.

Visa signatur

"If you should ever leave me, though life would still go on believe me, the world could show nothing to me,
so what good would living do me?"

Permalänk
Medlem

Som sagt ovan ska du INTE RMA:a den eftersom det inte är något tekniskt fel på den. Ångerrätt är ångerrätt och du ska inte behöva ange något skäl.

Sen till plomberingen så är lagen mycket otydlig och det finns nog inga prejudicerande fall som näringsidkare kan rikta sig efter. Kan sammanfatta som att mycket av det ovan gäller med undantag för mjukvara osv. I fall som detta då man får både hårdvara och mjukvara i samma produkt räknas det som är "huvuddelen i avtalet". Du köper alltså en dator och får mjukvara på köpet, inte tvärtom. Alltså bör undantaget om mjukvaruplomberingen inte gälla i detta fall.

Dock uppstår ett annat problem - om datorn är konfigurerad speciellt för dig. Har den specialbeställts och konfigurerats så räknas det även som en tjänst, och påbörjade tjänster kan inte ångras enligt samma lag. Vissa butiker kör en "fuling" och "specialbeställer" alla bärbara datorer just för att detta ska gälla. Om just Windowsinstallationen och aktiveringen räknas in här kan nog ingen svara på.

Mitt tips är att helt enkelt stå på dig och nyttja ångerrätten. Om de totalvägrar så hänvisa till lagen och konsumentombudsmannen. Om de fortfarande vägrar kan du välja att gå vidare rättsligt eller helt enkelt vara nöjd med skärmen.

Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem

RMA är ett nummer till för att återförsäljaren ska kunna identifera och därefter behandla försändelsen korrekt vid mottagande (Ex. vid ångerrätt, reklamation, garanti etc.).

Permalänk
Medlem

Ska skicka tillbaka. Som sagt så har jag ju inte rört några förpackningar. Som någon påpekade att jag förmodligen angett användarnamn, det har jag inte gjort heller. Sen är det bara att hålla tummarna.

Permalänk
Medlem

Hej. Jag kan ju fortsätta på denna tråd...

Jag skulle reklamera min dator (en FS Amilo Xi 1546) som jag köpte från Dustin home, på grund av ljusläckage å det grövsta.

(den som är intresserad av en mer utförlig beskrivning kan läsa här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=690...)

För att (försöka) göra historien kort: Jag får ett mail där dom säger att dom ska återköpa datorn. Jag får retursedel och skickar in. Dom kvitterar ut datorn. Jag ringer, mailar, mm i över en veckas tid och får inget vettigt svar annat än att dom håller på att kontrollera datorn osv osv. Eftersom jag vill ha en ny dator så fort som möjligt så menade jag på att jag kunde väl ångra köpet på vilka grunder som helst, t.ex att jag inte tyckte om färgen på locket. Killen på supporten sa att det gäller endast om den inte är startad och använd.

Då läser jag deras finstilta, där det framgår att "Öppet köp" gäller i upp till 30 dagar, dock får varan inte vara ej vara öppnad, använd eller förstörd. Fine. Men detta är ju bara en tjänst som Dustin erbjuder, och är knappast något lagstiftat.

Men sen finns ju "Konsuments ångerrätt vid distansavtal". Den säger ju att varan bara ska vara i "väsentligen oförändrat skick" och att - som jag förstår det - jag här får ångra mig på vilka grunder som helst. Att man startat Windows kan ju knappast anses som att den är väsentligen förändrad?

Kan dom, eller vill dom inte kunna lagar och regler - eller har dom rätten på sin sida? Det låter ju helt sjukt att man inte ska kunna ångra sig. En vara på nätet kan ju framstå som något helt annat än vad det visar sig vara.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

aktiveringskoden borde man inte behöva använda förrän efter 30 dagar. (och förmodligen inte alls om amn inte sjäv om installerat systemet)

oavsett vilket är den delen rinligen irrelevant som argument mot reklamation av själva skärmen.

lycka till och låt inte några specialregler som affären anser sig ha rätt till lura dig om de krånglar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Så var det hela avklarat. Skickade tillbaka datorn förra tisdagen och idag fanns pengarna på mitt konto igen. Måste säga att Komplett skötte det hela exemplariskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan

Kan dom, eller vill dom inte kunna lagar och regler - eller har dom rätten på sin sida? Det låter ju helt sjukt att man inte ska kunna ångra sig. En vara på nätet kan ju framstå som något helt annat än vad det visar sig vara.

_OM_ du kan återställa datorn i 100% nyskick, dvs den ska vara och se helt orörd då kommer du att få tillbaka pengarna och denna dator kommer att gå till en annan kund istället.

Om man verkligen måste prova produkten innan så kan man väl gå till en butik och göra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
_OM_ du kan återställa datorn i 100% nyskick, dvs den ska vara och se helt orörd då kommer du att få tillbaka pengarna och denna dator kommer att gå till en annan kund istället.

Om man verkligen måste prova produkten innan så kan man väl gå till en butik och göra det.

Det är just det som är syftet med Distansavtalslagen - att man ska kunna känna på produkten och undersöka den utan att behöva åka till andra sidan landet.

Permalänk

Jag kollade upp vad butikerna påstår om ångerrätt och datorer med förinstallerat operativsystem. De enda som jag kunde hitta med en snabb sökning som rakt ut påstod att datorer med förinstallerat OS inte omfattas av ångerrtätt var webhallen. Fult Webhallen! Jag som brukar handla så mkt hos dom. http://www.webhallen.com/mall.php?site=kopinfo

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Dustin

Hej,

superapan: Ångerrätt och öppet köp är inte riktigt samma sak. Du har ångerrätt i 14 dagar från det att du mottagit varan förutsatt att den returneras i väsentligen oförändrat skick. Tyvärr hinner vi inte alltid göra den kontrollen samma dag eller dagen efter ankomst, det beror lite på hur mycket varor som kommer i retur. Normalt handlar det om 100-150 returer per dag som tas om hand av sex personer.

Det är lite svårt däremot att uttala sig om vad som hänt utan att veta vilket ärende det rör sig om så om du mailar mig ditt rma-ummer eller ordernummer så kan du få ett lite mer utförligt svar!

Enligt vår tolkning av distansavtalslagen har man rätt att starta och prova datorn men man skall inte registrera windows. Anledningen till det är att vi inte kan ta bort/annullera registreringen. Man kan däremot använda windows i 30 dagar utan att registrera det via webben/telefon. Om du fått nåt annat besked per telefon så får jag beklaga det.

Min adress är mc@dustin.se

Mvh
Mikael Carinci

Visa signatur

Dustin AB
Dustin home AB
Nu även i Danmark & Norge!

Permalänk

hehe
Om du bryter plombering så har du ju gjort detta- Om du har gått med på ett avtal ang detta - så gäller detta
Om du har beställt en dator - typ den bärbara som du beskriver - och det i deras avtal och du har fått info om detta -elle kunnat läsa dig till denna - gäller detta avtal. Sen kan de inte avtala bort distansavtalslagen - men det är ngt helt annat - - jag anser att du har gått ett snäpp för långt
i och me att du dragit igång datorn - e missnöjd på skärmen
men som alla andra skriver - ta det me butiken -

Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Uh? Att bryta plombering är ju irrelevant för ångerrätten. Att skriva in ett serienummer för att smiska igång datorn skulle jag verkligen beskriva som en åtgärd nödvändig för att undersöka datorn. Alternativet skulle väl vara att starta datorn från en skiva och inte skriva någonting överhuvudtaget till hårddisken, men så pass "avancerade" förfaranden tror jag knappast lagstiftaren hade i åtanke. De konsumenträttsliga reglernas utgångspunkt är trots allt att människor i gemen är ganska korkade.

Tänker inte ni på öppet köp? Där brukar plomberingen spela roll. Men där går det ju att bestämma vad som helst då lagstiftning på det området inte finns.

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB