Everex lanserar VIA C7-M-dator

Permalänk
Melding Plague

Everex lanserar VIA C7-M-dator

Den USA-baserade tillverkaren Everex har idag lanserat en bärbar dator som bygger på VIA:s egenutvecklade processor C7-M. Datorn är byggd för att vara energieffektiv och innehåller en C7-M-processor på 1,5 gigahertz som förbrukar 12 Watt vid maximal last.

Läs nyheten: Everex lanserar VIA C7-M-dator

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jo men en så stor skärm drar väldigt mycket, mer än CPU:n antagligen :/

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hedersmedlem

Kul om det kommer in en till aktör på marknaden men batteritiden låter som sag väldigt dålig med tanke på den strömsnåla processorn och övriga komponenter som sitter i datorn.

Permalänk

Skulle väl knappast lägga mina pengar på strömsnåla komponenter om det inte vore för batteritiden... Men man kan ju hoppas de skrivit fel, för annars är ju fiaskot oundvikligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MamaAfrica
Skulle väl knappast lägga mina pengar på strömsnåla komponenter om det inte vore för batteritiden... Men man kan ju hoppas de skrivit fel, för annars är ju fiaskot oundvikligt.

knappast..

från en annan burks specs:

Citat:

Battery: 6-Cell, Rechargeable Lithium-Ion battery averages +3 hours of mobile computing

så knappast ett komma som rymt. och denna produkt får därmed mitt "second most useless product of the year!" award.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid hoppas att de av någon bizarr, sjuk, pervers och rent ut sagt idiotisk anledning fått för sig att mäta hur länge datorn klarar sig på batteriet under 100% load? Annars är det inte mycket att hänga i julgranen :/

Permalänk

Jag skulle vilja se en sådan processor i en Thinkpad eller liknande

Den jag har nu blir alldeles för varm = noisy

Visa signatur

Life is just an animated form of death...

Permalänk
Medlem

Ett trecellsbatteri? Billigt iallfall.

Ett åttacells 6600mAh-batteri borde få datorn att hålla en 7-8timmar tycker jag.

Mitt 5400mAh-batteri håller min IBM Thinkpad igång i 4h 30min ungefär. (P3-M 1GHz, 384 ram, 15" tft 1600x1200, 32GB HDD)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Inte imponerad om priset inte är extremt lågt (vilket jag har svårt att tro när det är VIAs processorer som används).

Tror inte processorn är den största boven (om man har en strömsnål processor) ändå.
Nu har jag visserligen en ultraportabel med 12" skärm men den därar sällan över 12 Watt vid lätt surfning (och då är det inte bara processorn utan hela datorn som sällan drar över 12 Watt (nu litar jag fullt ut på den mätare som batteriprogrammet har, den kanske inte är så exakt)) - och då sitter det en Core Duo 1.66 GHz i den. Visserligen så är den strypt under batteridrift men den lär nog piska skiten ur den där i alla fall.

Och lite motsägelsefullt är det ju att satsa stenhårt på en strömsnål dator och sen skicka med ett kasst batteri. Visserligen håller det vikt och volym nere men köper man en 15.4" bärbar så har inte det absolut högsta proritet heller.

Nu är det en liten skärm på min dator som jag dessutom ofta skruvar ner ljusstyrkan på men gör jag det får jag också runt 8 timmars batteritid med ett 8cel batteri.

En low voltage Core Duo har ett TDP värde på 15 Watt. Visst är det riktiga max-uttaget större men det är inte ofta man maxar processorn under batteridrift länge (och gör man det får man ändå mer gjort ur en core duo än ur VIAn). Och när man surfar/skriver/lyssnar på mp3 osv. så drar den mycket mindre ändå. Och jag tror inte att priset på VIAn är särskilt mycket bättre heller så rent spontant skulle jag inte rekommendera denna alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
[B]Inte imponerad om priset inte är extremt lågt (vilket jag har svårt att tro när det är VIAs processorer som används)./B]

Priset är 498 dollar, alltså typ 3700kr (med winxp home).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m8e
Priset är 498 dollar, alltså typ 3700kr (med winxp home).

Om det stämmer är det ju sjukt billigt, hoppas man kan lägga till lite pengar och få ett värdigt batteri också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Om det stämmer är det ju sjukt billigt, hoppas man kan lägga till lite pengar och få ett värdigt batteri också.

Men det ända vi vet hittils är att batteriet har tre celler. Den kan ju fortfarande vara bra och ha übermånga mAh. Dessutom står det att datorn ska ha 3 timmar längre batteritid än andra datorer så då måste den i alla fall ha ett någorlunda bra batteri.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

så knappast ett komma som rymt. och denna produkt får därmed mitt "second most useless product of the year!" award.

Vad jag vill veta är vilket som fick första priset?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m8e
Priset är 498 dollar, alltså typ 3700kr (med winxp home).

Imponerande.
+ momsen då så blir nog lite drygt 4 kkr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Vad jag vill veta är vilket som fick första priset?

ett surrande tangentbord för drygt 400 kr per knapp. (tur det bara hade 3 kanske?) testades här:

http://www.sweclockers.com/test/?id=594

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ett surrande tangentbord för drygt 400 kr per knapp. (tur det bara hade 3 kanske?) testades här:

http://www.sweclockers.com/test/?id=594

icshhhh... wtf... tror jag för ovanlighetens skull håller med dig..