Permalänk
Medlem

Serverdator

Nu vet jag inte riktigt om detta är rätt forumdel, annars kan någon mod flytta på den

Har tänkt skaffa en serverdator som ska fungera som webbserver. Hade tänkt ha Linux Slackware som op, synpunkter? Önskar 100% uptime.

Kommer köras med Php, mysql osv.

Nu undrar jag hur det blir när jag ska ändra/lägga till filer och komma in i databasen på den via andra datorer? Är van att köra webbserver på localhost så är inte så insatt i fjärrstyrning.

Hur är det med brandvägg? Mjukvara på servern alltså. Någon ni rekommenderar? Så man kan öppna/stänga portar via en annan dator är ett måste.

Servern kommer inte ha något t-bord, mus, skärm eller dylikt... Så allt måste gå att styra från andra datorer efter install

Synpunkter?

Visa signatur

-----

Permalänk

Lägg in phpMyAdmin för databasdelen och WebMin för brandväggsinställingarna.

Visa signatur

MacBook White, C2D 2.0GHz, 2048MB RAM, 80GB HDD

Permalänk
Medlem

Och hur blir det när man ska ändra/ta bort och lägga till filer på serverdisken? Någon inloggning från andra datorer?

Visa signatur

-----

Permalänk
Medlem

slack är kanske inte den enklaste disten att pyssla med, bara så du vet det från början.
ska du köra filserver är en sambaserver ett bra bra val, sen ssh för att fjärra servern.

Permalänk
Medlem

Kommer agera webbserver, så då måste jag ibland in med ändringar och nya filer

ssh? är det lätthanterat?

Visa signatur

-----

Permalänk
Medlem

SSH använder du för att logga in. När du väl är inloggad har du samma promt som du har i vanliga fall vid datorn. Bara att knappa kommandon och leka

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oboy46
ssh? är det lätthanterat?

Ja. Men det beror helt på dina Linuxkunskaper. Om dina kunskaper är 0 så är det inte lätthanterat.

Kan även rekommedera Debian till servern då det eventuellt är lättare att underhålla än Slackware. Jag hade dock en webserver körande med slackware i över 250 dagar sen blev det strömavbrott.

Permalänk
Medlem

Putty för att logga in med SSH så att du får en terminal att jobba med.
WinSCP för att överföra filer med hjälp av SSH (slipper du krångla med Samba)

För det andra phpMyAdmin och för brandväggen kanske shorewall.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar Nu har jag lite att fundera på inför mina val...

Visa signatur

-----

Permalänk
Medlem

om du vill ha något enklare för att dra upp filer så är det ftp som gäller.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+