Software-RAID i Linux, lite frågor

Permalänk
Hedersmedlem

Software-RAID i Linux, lite frågor

Jag har tre diskar som jag ska flytta över till min server. En 250GB och två 200GB. Om det går så har jag tänkt köra RAID5 på dem.

Frågan är, kan jag köra RAID5 på 3x200GB (och alltså få 400GB utrymme på arrayen), och ha de 50GB som blir "över" till något annat, t ex till operativsystemet?

En till fråga, vilken prestanda kan man räkna med i en sådan här array? Burken är en Duron 950 med 512MB SDRAM. Inget monster alltså, men eftersom den ska serva filer över nätverket så borde väl ändå inte arrayen bli flaskhalsen, eller?

Några andra tankar?
Tacksam för hjälp

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

ja det kan du göra
du skapar partitioner som "linux raid autodetect"
det är bara göra en partition på 250gb-disken som är 200gb och sedan en på 50gb
det är osäkert om du får någon speciell ökning i hastighet vid skrivning än med en ensam disk, möjligen en ökning i läs men ungefär samma som en ensam disk skulle jag tro.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är snarare orolig för att det ska gå långsammare än en disk, så det låter ju bra.
Ska 200GB-partitionen ligga först, eller är det skitsamma?
Antagligen blir det så att jag slänger i diskarna, skapar partitioner, installerar Gentoo på 50GB-delen (som antagligen blir uppdelad lite till), och sedan när det är installerat och klart så skapar jag en array på resterande plats.

Finns det någon bra guide till detta, som någon kanske kan rekommendera?
Googla på "linux raid howto" kan jag själv, så...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ordningen på partitionerna spelar ingen roll direkt. Du kan bygga RAID-arrayer av utifrån vilka vanliga device-filer som helst.

Det är inte så komplicerat. Installera som vanligt, och sen behövs det inget mycket mer ungefär något i stil med detta:

mdadm --create /dev/md0 -l raid5 -n 2 /dev/hda2 /dev/hdb1

Då kommer den att börja bygga en ny RAID5-array som du kommer att kunna åt via /dev/md0. Du kan se status för RAID-arrayen i /proc/mdstat.

När det är färdigt är det bara att partitionera och skapa filsystem osv.

Permalänk
Medlem

å så ska n >=3 för raid 5....

sen är det bara att mounta /dev/md0 där du vill ha den.
glöm inte att kompilera in stöd för det i kärnan bara.

Permalänk
Hedersmedlem

Läste igenom hela Software RAID-HOWTO på TLDP, en hel del klarnade av det.
Jag kom på att man ju kan testa viruellt också, så jag slänger ihop en VM och testar mer att RAIDa virtuella diskar imorgon, så man är redo när det är dags på riktigt.

Update: Det här var ju skitenkelt.
Det funkar klockrent i VM:en, arrayen funkar precis lika bra om man "stänger av" en hårddisk. Trevligt!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Nackdelen med att använda en del av en fysisk disk som ingår i arrayen för att köra ditt OS är att skrivningarna och läsningarna till den partitionen "stör" skrivningen och läsningen till raidarrayen och vice versa. Förmodligen har det inte så stor betydelse för dig, men det kan vara värt att ha i åtanke.

Visa signatur

MacBook White, C2D 2.0GHz, 2048MB RAM, 80GB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det är nog knappast något som spelar roll i mitt fall. Till en början kommer jag ha switchat 100Mbps-nät samt 802.11g, så jag tror att bandbreddet i nätverket stryper mera än diskarna.

I vilket fall som helst så är det ingen högprestanda-lagring som behövs, direkt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Läste igenom hela Software RAID-HOWTO på TLDP, en hel del klarnade av det.
Jag kom på att man ju kan testa viruellt också, så jag slänger ihop en VM och testar mer att RAIDa virtuella diskar imorgon, så man är redo när det är dags på riktigt.

Update: Det här var ju skitenkelt.
Det funkar klockrent i VM:en, arrayen funkar precis lika bra om man "stänger av" en hårddisk. Trevligt!

Hur körde du det virtuellt? Har ett gäng diskar på ingång men vill gärna testa det först om det är möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag körde i Parallels Desktop (för OS X), men det ska nog funka likadant i t ex VMWare, QEMU, Virtual PC och alla liknande program. Det är bara att skapa tre diskar, boota från en install-CD/DVD och låtsas att det är riktiga diskar du pysslar med.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Jag körde i Parallels Desktop (för OS X), men det ska nog funka likadant i t ex VMWare, QEMU, Virtual PC och alla liknande program. Det är bara att skapa tre diskar, boota från en install-CD/DVD och låtsas att det är riktiga diskar du pysslar med.

Aha, du menar så. Ja det blir att fixa och testa lite. Läste också igenom HOWTO på TLDP. Verkar väldigt smidigt och lättarbetat.

Permalänk
Medlem

Ett enkelt sätt att testa mjukvaruraid är att skapa filer med dd och montera som diskar med losetup. Läs mer på http://www.emcken.dk/weblog/archives/157-Playing-around-with-...

Då får man ju lite mindre diskar så det tar inte evigheter att formatera när man bara vill leka runt och testa.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zypher_X
Ett enkelt sätt att testa mjukvaruraid är att skapa filer med dd och montera som diskar med losetup. Läs mer på http://www.emcken.dk/weblog/archives/157-Playing-around-with-...

Då får man ju lite mindre diskar så det tar inte evigheter att formatera när man bara vill leka runt och testa.

Ah perfekt, danke. Då blir det att leka lite med servern senare ikväll