Lördagstråd: raid5 på en Alpha-dator?

Permalänk
Melding Plague

Lördagstråd: raid5 på en Alpha-dator?

Vad gör man om man har en dator som innehåller en 64 bitars Alpha EV56-processor? Vår forummedlem "pa1983" bestämde sig för att bygga om den till en raid5-dator, men eftersom arkitekturen inte är x86-baserad är det inte det enklaste man kan göra.

Läs nyheten: Lördagstråd: raid5 på en Alpha-dator?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

HET

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vilken ära att mitt gamla nätverkskort och grafikkort är på förstasidan på Sweclockers. Snyggt jobbat, Patrik!

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Ser ju trevlig ut, får min lilla filserver hemma att se lite barnslig ut

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Härlig sak du har där!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Vilken ära att mitt gamla nätverkskort och grafikkort är på förstasidan på Sweclockers. Snyggt jobbat, Patrik!

Kan ärligt säga att jag inte räknat med det alls!
Men tack vare dig och flera andra personer här på sweclockers kom jag över både alpha maskin, minne, scsi diskar och grafikort och nätverkskort som passade som handsken som både var svårt å dyrt att hitta nytt.

Så visar ju bara att det fins mycket trevligt och ärligt folk här på sweclockers som gör swec till den största dator relaterade sidan i sverige.

Får tacka sweclockers för äran att få mitt system på eran nyhetsida

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, mycket fint jobbat må jag säga

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Störtskönt!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Häftigt

Permalänk

impnerande arbete som du utfört!

alla tummar upp

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Avstängd

Häftigt!

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Alpha är riktig exotisk hårdvara Hur står sig egentligen en Alpha 500mhz mot en modern CPU när det gäller databaser osv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Alpha är riktig exotisk hårdvara Hur står sig egentligen en Alpha 500mhz mot en modern CPU när det gäller databaser osv?

Inte testat databas prestanda själv men dom som arbetat med Alpha länge säger att dess styrka är flytalsprestanda och att den också är bra på stora databaser. nummer ett har jag testat själv med gryma resultat för en 500Mhz processor.

I lite tester jag å kompisar å lite andra utfört så benchar min Alpha EV56 134sek i superpi på 1M å det kan gämföras med en AMD Duron 800Mhz som gjorde det på 138sek eller en P3 850 som låg runt 146sek.
Använde en *nix port av superpi till testerna under linux.

Permalänk
Medlem

om det är någon som vill köpa en Digital Alpha PWS 500AU - 256MB RAM

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .di
om det är någon som vill köpa en Digital Alpha PWS 500AU - 256MB RAM

Inte ricktigt förståt varför dom annonserar ut dom som servers överalt för det är en Workstation.
På sin tid hade dom bland det värsta i 3D väg som fans. Dock kanska värdelösa kort i dag och fugnerar bara i true unix64 och digital unix. Linux med flera fins det itne stöd för 2D/3D acceleratorn så suger redigt fett i grafikkläge då det bar är cirrius logic 5440 krets med ca 512Kb ram avsedn för teminal läge bara igäntligen. Är ett form av två i ett kort med flera GPU:s avseda för olika jobb.

Bra ersätnigskort för en sådan maskin är ett PCI baserat Matrox G450 eller G550. Tror maskinerna fans med matrox från början som alternativa grafikkort med. Ett ATi 7000 eller 9200/9250 är kort som också fugnerar. nvidia kort är igen höjdare då driversen är delvis binära å inte fins för alpha och X vitt jag vet har iget som helst 3D stöd för nvidia med deras NV driver.

Permalänk
Medlem

Fint bygge

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Nice. Roligt att se lite unika maskiner och inte bara X86 gaming riggar på swec.

En fråga bara, det gammla grafikkortet, är det en PowerPC processor jag skymtar ute på högerkanten av det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Nice. Roligt att se lite unika maskiner och inte bara X86 gaming riggar på swec.

En fråga bara, det gammla grafikkortet, är det en PowerPC processor jag skymtar ute på högerkanten av det?

Ne det är en IBM ramdac.