Permalänk

AMD64 x2

Med risk för att göra bort mig helt totalt. Så tänkte jag fråga om någon kan förklara för mig hur AMD dualcore fungerar ? Så som jag har förstått det så är väll en AMD dualcore, en cpu med 2 kärnor. Så om jag har en x2 4200+ så ligger core1 på 2,2 ghz och core2 på 2,2 ghz. Alltså skulle man kunna säga att man har 4,4 ghz totalt i lådan ?
Jag försökte google, men jag hitta inget. Skriv gärna källa.

Permalänk
Medlem

Nej. Se det istället som en motorväg med en eller 2 filer. Båda tillåter 110 KM/t. Det innebär inte att det blir 2X110= 220 i den tvåfiliga.. Utan snarare att 2 bilar kan färdas i 110 samtidigt... Sida vid sida.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

det finns jättebra beskrivet i FAQen, så mitt tips är att läsa den. Den här frågan har dessutom besvarats gång efter gång här i forumet...

Kortfattad förklaring, utan jämförelser med motorvägar:

Om du har en enkelkärning processor på 2.2GHz kan den utföra X antal beräkningar per sekund. TEORETISKT kan en CPU med två kärnor utföra nästan 2X beräkningar per sekund om programmet har STÖD för det! Eller om du kör två olika program som var för sig maxar respektive kärna.

I praktiken, om du kör ett spel som inte är flertrådat får du ingen förbättring alls jämfört med en enkelkärnig cpu på samma klockfrekvens.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Om jag förstått rätt kan man göra två krävande saker samtidigt utan att datorn segar ner sig totalt.

T.ex man packar upp en stor rarfil samtidigt som man spelar ett spel och varsin grej hamnar på varsin kärna.

Är det rätt?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Du kan tex hosta en 32-64 players (botar eller inte) bf2 server på ena kärnan och spela själv på den andra utan att det segar ner (behöver ca 2gb+ ram)

Permalänk

Dalton verkar gilla bf2 ^^,

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk
Medlem

Men sker uppdelningen på de två kärnorna automatiskt?

Det verkar mer som om X2 är för kotorsmiljö på något sätt eller?
Tänker då på multitaskin t.ex.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Har samma fråga jag ska få en amd x2 5200 den presterar 2,6ghz presterar den lika snabbt då sen två st amd singelcore på 2,6 o de väl en amd 4000?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KOgnitiva
Dalton verkar gilla bf2 ^^,

Jag gillar inte bf2, snarare avskyr det, men det är ett krävande spel och ett bra exempel

Angående dualcore X2 5200+ och hastighet och sånt:
Om programmet kör flera trådar så sker uppdelning automatiskt på en dualcore. Om ett äldre spel skulle hacka eller liknande med båda kärnorna aktiverade så får man manuellt välja bort en kärna i aktivitetshanteraren.

En dualcore (939) på 2600MHz presterar lika som en singlecore (939) på samma frekvens om man kör en tråd (många äldre program och spel).

En dualcore (939) på 2600MHz presterar mycket mycket bättre en singlecore (939) på samma frekvens om man kör flera trådar (många nyare program och spel).

Uppdaterad:
Jag skulle inte säga att dualcore är till för endast kontorsmiljö, processorerna snabbar upp de flesta program och tillåter att man kan köra flera applikationer samtidigt utan att datorn "hänger sig" då den har mycket att göra. Program kan vara som internet, winrar/winzip,mediaplayer (musik), photoshop, 3dstudio (rendering),designprogram som poseidon sen kanske någon programmeringsmiljö där man programmerar ett spel som man testkör i mellanåt som kanske tar lite kraft, sen kanske man redigerar lite sprites/modeller i photoshop och 3dstudio eller liknande :D.

Perfekt för mig som går 3e året på Datavetenskap: Spelutveckling där vi använder mycket av dethär.

Permalänk
Medlem

Dalton Sleeper: tack för din förklaring. Jag har funderingar på att uppgradera min burk och då förmodlingen en amd X2 4200/4400/4600? Då låter det ju helt ok med en amd X2 Kör ju bara nya spel.

Edit: har det någon betydelse om man har xp + spel på samma hårddisk fast olika partitioner eller ska man helst ha det på helt olika hårddiskar?

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrester
har det någon betydelse om man har xp + spel på samma hårddisk fast olika partitioner eller ska man helst ha det på helt olika hårddiskar?

Om man är ute efter snabbare laddning så är väll två+ diskar det bästa valet. Om man kör en disk(med eller utan flera partitioner) är antalet armar, cache och bandbredd på disken det samma och man tjänar inte på det, det gör man däremot om man kör med två diskar där allt kan ske parallellt. Om man kör windows och växlingsfil och lite oviktigt på den ena och kör spel och sånt på den andra så laddar både windows och spelet man kör fortare då det sker parallellt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Perfekt för mig som går 3e året på Datavetenskap: Spelutveckling där vi använder mycket av dethär.

Så bra då. Ska själv syssla med spelutväckling inom en snar framtid så då har jag satsat rätt som nyligen beställt en X2.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W