Pc-tillverkare klagar på smyghöjda Windowspriser

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jag tänker inte argumera angående Home Vs PRO med fjortisar då dom drar mig ner till samma nivå och slår mig med erfarenhet.

Med den menningen undrar jag egentligen vem det är som är fjortis och okunnig

Permalänk
Medlem

XP-home är helt enkelt ostabilt och väldigt krångligt så fort man skall finjustera någonting.
Det KAN inte vara endast nätverksinställningar osv som dom bantat bort från XP-Pro. XP-Home är lika ostabilt som windows 98 i mina ögon, blå skärm osv är inte ovanligt.
På mitt XP-Pro har jag aldrig fått blåskärm, den har aldrig hängt sig och jag hittar det jag skall ställa in enkelt. framförallt KAN jag ställa in det jag vill.

OT
Windows vista kommer inte innanför mina dörrar minst på ett par år. DX10 är inte värt alla nackdelar vista har.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det här är OT så det står härliga till, men…

När man läser många kommentarer här så poppar följande gamla Jobscitat upp i huvudet:

Citat:

You think it's a conspiracy by the networks to put bad shows on TV.
But the shows are bad because that's what people want.
It's not like Windows users don't have any power.
I think they are happy with Windows, and that's an incredibly depressing thought.

Ta det för vad det är och explodera inte, eller fnissa inte ihjäl er...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
XP-home är helt enkelt ostabilt och väldigt krångligt så fort man skall finjustera någonting.
Det KAN inte vara endast nätverksinställningar osv som dom bantat bort från XP-Pro. XP-Home är lika ostabilt som windows 98 i mina ögon, blå skärm osv är inte ovanligt.
På mitt XP-Pro har jag aldrig fått blåskärm, den har aldrig hängt sig och jag hittar det jag skall ställa in enkelt. framförallt KAN jag ställa in det jag vill.

OT
Windows vista kommer inte innanför mina dörrar minst på ett par år. DX10 är inte värt alla nackdelar vista har.

Men du är väll för rolig, det finns nåt tecken man tydligen kunde ändra vid installation så fick man PRO istället för HOME. Tror du på fullt allvar på det du skriver själv? Inser du vilka resurser som skulle gå åt till att göra 2 olika OS istället för att bara skala bort lite från det andra? Varför tror du man med tweaks kan få fram funktionerna i home?

*suck*

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som skriver på detta forum kör med "genuine WIN" och klagar dit och hit , i princip på allt. 30-40% kanske kör med äkta vara.
De som brukar använda osignerad program bättre att de håller sig borta från Vista.. annars kommer inget att funka utan att projsa för, som åt andra sidan är HELT rätt!

Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-rat3d
Undrar hur många som skriver på detta forum kör med "genuine WIN" och klagar dit och hit , i princip på allt. 30-40% kanske kör med äkta vara.
De som brukar använda osignerad program bättre att de håller sig borta från Vista.. annars kommer inget att funka utan att projsa för, som åt andra sidan är HELT rätt!

Just därför detta ämne är hett just nu, priser på Operativsystemet!
Jag antar (hoppas) MS har ett OPERATIVSYSTEM till salu med sitt Vista Home Basic Edition.
Då kan man ha råd med ett (har köpt OEM till Win98 och 2000 + även en studentlicens til XP)
Så man kan köra spel och de program man vill.
Men vad skulle hända om det blir typ..
NEJ man kan INTE spela alla spel på Home Basic Edition pga begränsningar i OPERATIVET. Det skulle vara allvarlig.
Om de sedan vill göra andra versioner som har INBYGGDA program som MediaCenter MS Antivirus Stöd för Domäner osv är kul för dem.

Visa signatur

Intel 486 DX-66 4 MB RAM , 0.5 MB VGA , 270 MB HD, 14" CRT, 2x CDROM - Så började mitt beroende!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-rat3d
Undrar hur många som skriver på detta forum kör med "genuine WIN" och klagar dit och hit , i princip på allt. 30-40% kanske kör med äkta vara.
De som brukar använda osignerad program bättre att de håller sig borta från Vista.. annars kommer inget att funka utan att projsa för, som åt andra sidan är HELT rätt!

Procenten är säkert något högre, då många med stor sannolikhet kör med oem-installerade datorer på 2 ton kraft på och sen skyller de på windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Den där länken har minst en felaktighet i sig
Men vad av detta har den "normala" användarn nytta av som bara finns i PRO?

nämligen? (det ser likadant ut som det MS har)

sen tillkommer det KungsKobra drar upp, inte rent grafbevisat men jag har upplevt exakt samma vilket jag redan påpekat fö.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Enligt den där länken finns inte "fast account shifting" i PRO vilket det visst finns. Sen har jag inte kolla mycket närmare på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Enligt den där länken finns inte "fast account shifting" i PRO vilket det visst finns. Sen har jag inte kolla mycket närmare på det.

eftersom det är Vista som är jämförelsen kan vi ju hålla oss till hur det såg ut vid lanseringen, men visst det finns nu.. sen var det ju främst bristerna i budgetversionerna det gäller, inte tvärtom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vista kommer vara det bästa som hänt Apple efter iPod. Och då syftar jag inte på att man ska köra det på mac.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

man blir väl tyvärr tvungen att köra skiten för att kunna spela spel i framtiden, men det kommer inte i närheten av min arbetsstation. Det räcker med att förpesta speldatorn

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Jag tror att Inveramsay syftade på att "Scalable processor support – up to two-way multi-processor support." inte stödjs av XP Home, och därmed tvingar folk med dubbelkärna att köpa XP Pro.

Mja, sitter just nu med Home + X2-prolle utan problem. Båda kärnorna visas i aktivitetshanteraren och jag kan välja vilken kärna olika processer ska gå på.

Dessutom står det att Home saknar "Multiple Monitor Support" vilket är helt fel. Jag kör med dubbla skärmar ibland.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
eftersom det är Vista som är jämförelsen kan vi ju hålla oss till hur det såg ut vid lanseringen, men visst det finns nu.. sen var det ju främst bristerna i budgetversionerna det gäller, inte tvärtom.

Fanns inte den funktionen med från början? Jag kan då inte minnas att den funktionen skulle ha saknats i Pro.