Root - Har inte önskade rättigheter

Permalänk
Medlem

Root - Har inte önskade rättigheter

Hej. Kör Eisfair.

Problemet är att jag inte kan komma åt de saker jag vill! Och jag är inte tillräckligt kunnig för att lösa problemet.

När man installerar Apache så fick jag en användare vid namn "wwwrun" vars hemkatalog var htdocs. Meningen är att man ska kunna använda ftp för att uppdatera filerna i htdocs-mappen. Men jag får permission denied.

[R] USER wwwrun [R] 331 User wwwrun OK. Password required [R] PASS (hidden) [R] Connection failed (Connection lost)

Har även försökt skapa en ny användare, men kan t.ex. inte komma åt www-mappen.

När jag försöker nå standard-hemsidan från internet så får jag upp detta:

Forbidden You don't have permission to access / on this server. Additionally, a 403 Forbidden error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request. Apache/2.0.59 (Unix) DAV/2 Server at 192.168.1.100 Port 80

Hmm, kan det vara så att Apache inte heller har rättigheter till htdocs-mappen?

Tack på förhand...

Visa signatur
Permalänk

Öppna terminalen:
cd /home
ls -l --color=always
Om mappen htdocs har följande: d rwx --- --- root root mappnamn
så bör du göra följande:
su root
skriv in ditt lösenord.
chown wwwrun mapp -R
chgrp wwwrun mapp -R
chmod 755 mapp
gå sedan in i mappen och kör följande om du har .php:
chmod 644 *.php -R
Följande för alla .png:
chmod 644 *.png -R
Gör likadant för alla filer så ska det nog lösa sig.

Permalänk
Medlem

Det ornade sig, men du ska ha ett stort tack ändå!

Installerade om allt. Felet var att jag installerade Apache 2 före FTP-programmet. :s Gäller tydligen att installera allt i rätt ordning för att få det att fungera.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Re: Root - Har inte önskade rättigheter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
När man installerar Apache så fick jag en användare vid namn "wwwrun" vars hemkatalog var htdocs. Meningen är att man ska kunna använda ftp för att uppdatera filerna i htdocs-mappen. Men jag får permission denied.

[R] USER wwwrun [R] 331 User wwwrun OK. Password required [R] PASS (hidden) [R] Connection failed (Connection lost)

Det där är inte "permission denied", det där betyder antagligen att det är någon brandvägg som knasar någonstans och att FTP-servern är felkonfad vad gäller active/passive mode.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
När jag försöker nå standard-hemsidan från internet så får jag upp detta:

Forbidden You don't have permission to access / on this server. Additionally, a 403 Forbidden error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request. Apache/2.0.59 (Unix) DAV/2 Server at 192.168.1.100 Port 80

Hmm, kan det vara så att Apache inte heller har rättigheter till htdocs-mappen?

"You don't have permission to access / on this server." - låter som om documentroot i din httpd.conf är satt till nåt annat än din htdocs-mapp, eller att rättigheterna är tillknasade, men det har de inte blivit av sig själv .

Tror defintivt inte att det hade att göra med i vilken ordning sakerna installerades, men om det funkar nu så är väl allt frid och fröjd då .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.