Dell rekommenderar 2 gigabyte för Vista

Permalänk
Melding Plague

Dell rekommenderar 2 gigabyte för Vista

Enligt en rapport skall datortillverkaren Dell rekommendera 2 gigabyte minne på datorer som säljs med Microsofts kommande operativsystem Windows Vista. Att den rekommenderade minnesmängden är mycket stor är inget nytt fenomen när nya Windows-versioner lanseras.

Läs nyheten: Dell rekommenderar 2 gigabyte för Vista

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite rättelse/förtydligande bara: ReadyBoost heter funktionen som använder ett flashminne som komplement till installerat RAM minne. SuperFetch är en intelligentare variant av XPs prefetch som kollar vilka applikationer/program du mest använder.
För att krångla till det ytterligare så finns också ReadyDrive som stöd till de nya hybridhårddiskar som delvis använder sig av flashminne.

Frossa längre ned på denna sida.
http://www.microsoft.com/windowsvista/features/foreveryone/pe...

Permalänk
Avstängd

Skulle jag rekomendera för windows xp också

Permalänk

Hmm. Frågan är om man ska komplettera nuvarande datorn med ytterligare RAM eller om det är dags att köpa nytt. För labba med Vista vill man ju i vart fall

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stege99
Lite rättelse/förtydligande bara: ReadyBoost heter funktionen som använder ett flashminne som komplement till installerat RAM minne. SuperFetch är en intelligentare variant av XPs prefetch som kollar vilka applikationer/program du mest använder.
För att krångla till det ytterligare så finns också ReadyDrive som stöd till de nya hybridhårddiskar som delvis använder sig av flashminne.

Frossa längre ned på denna sida.
http://www.microsoft.com/windowsvista/features/foreveryone/pe...

Korrigerat!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Fan 256mb i XP vilken marddröm det är. Känns ofta som 1Gb är för lite. Alltså bör man ha 3-4GB till Vista då..:)

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

om dom rekomenderar 2gb då betyder det väll i själva verket att man måste ha 3gb;)

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Var det inte Microsofts minimikrav för XP som var 256 MB?
Dell och Microsoft kör nog inte med samma rekommendationer. Microsoft vill sälja så många Vistalicenser som möjligt och sätter minimikraven i underkant medans Dell vill sälja så mycket hårdvara som möjligt och därför sätter rekommendationen i överkant.

Vad är Microsofts minimikrav och rekommendation för mänden RAM-minne med Windows Vista? Förresten är inte minimikrav och rekommenderad hårdvara inte samma sak kom jag på nu.

Permalänk

blir till att minst ha 4gb sen då om man nu tar vista villsäga..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Fan 256mb i XP vilken marddröm det är. Känns ofta som 1Gb är för lite. Alltså bör man ha 3-4GB till Vista då..:)

XP fungerar bra på 128 mb i ram....

XP drar inte mycket mer än 2000 osv.
Det har historiskt främst inte varigt windows som tagit mer minne utan programmen och kraven på datorn som gjort det.

Jag skulle inte köpa en dator med mindre än 2 gb idag trotts att man kör XP. Att säga samma sak när XP lanserades hade ju inte gått.

Har snarare varigt problem med att XP varigt optimerat för mindre ram än många har. Att Vista rekommenderar 2 GB ser jag positivt på, även om det är möjligt att det gynnar slöa programmerare som inte orkar optimera något.

Permalänk
Avstängd

Jag blir så sne när folk säger att XP funkar bra med 128 MB RAM. Jag hade en 2.4GHz med 128 MB RAMBUS, och RAMBUS minne är svindyrt så jag hade inte råd att uppgradera. Jag fick köra 128 i något år eller två. Det var hemskt. Jag höll på att få tuppjuck. Startade jag upp IE och notepad så vart det problem. Jag envisades med att spela igenom Warcraft3 kampanjen och det vart lagg nästan varje gång i 10-20 sek varje gång jag skulle scrolla skärmen lite åt sidan.

Om de MS fanboys som säger att XP funkar bra på 128MB hade verkligen kört så i 2 år, så skulle de inte säga så. Jävla skitsnack. Ursäkta upprördheten men jag har såååå fruktansvärda erfarenheter av den 128MB på XP.

Det är ungefär som att säga att nazisternas koncentrationsläger inte var något speciellt, till en person som faktiskt satt där i 2 år. Fy fan säger jag bara. Jävla puckon.

Permalänk
Medlem

SBS säger jag.

Jag körde en duron 1.3 GHz med 128 mb ram och den datorn var extremt rapp, så körde jag länge. Men startar man program som själva vill ha 256 i ram och försöker få in det och windows samtidigt på 128 mb så får man skylla sig själv...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
XP fungerar bra på 128 mb i ram....

XP drar inte mycket mer än 2000 osv.
Det har historiskt främst inte varigt windows som tagit mer minne utan programmen och kraven på datorn som gjort det.

Jag skulle inte köpa en dator med mindre än 2 gb idag trotts att man kör XP. Att säga samma sak när XP lanserades hade ju inte gått.

Har snarare varigt problem med att XP varigt optimerat för mindre ram än många har. Att Vista rekommenderar 2 GB ser jag positivt på, även om det är möjligt att det gynnar slöa programmerare som inte orkar optimera något.

Jag tror XP drar mer än Win2000, det märkte jag tydligt i spel då samma spel flöt mycket bättre i Win2000 än XP om man har lite minne. Vista lär jag inte skaffa på ett bra tag då jag inte kan utnyttja DX10 men min hårdvara

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag tror XP drar mer än Win2000, det märkte jag tydligt i spel då samma spel flöt mycket bättre i Win2000 än XP om man har lite minne. Vista lär jag inte skaffa på ett bra tag då jag inte kan utnyttja DX10 men min hårdvara

Jag sa att XP inte drog mycket mer än windows 2000... Och så var det ändå rätt lång tid mellan dem.

XP hade mycket mer igång som standard och det finns väl guider på hur man till och med kan få XP att dra mindre än windows 2000.

Permalänk

Jag fick röja bort virus och skit från en kompis XP-installation, och det var ett rent helvete. Datorn hade bara 64 meg minne, tog långt över en timme att installera SP1 (efter att det var laddat hem)... Nötterna hade tagit ut hårddisken och satt in den i en annan dator för att kunna lägga in XP, så allting var helt fel. Men det fungerade, XP.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk

Nilssonnet: Fast att installera Service Pack tar en jävla tid. På de 512MB datorn jag sitter vid nu har så tar det ca 30min att installera, minst.

512MB är minium för XP, 1024 är att rekomendera. Mer än så behövs bara för några enstaka krävande program, såsom spel.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Jag och en kompis körde XP i ca 2år på 64MB RAM, dock stod burken bara som ftp och webb men det fungerade i vart fall ;).

Permalänk
Medlem

Ok om man nu blir tvungen att köra på Vista (pga directx 10 och spel mm) så blir man väll tvungen att trycka in 4gb minne också (för att få det att flyta ok)...

Even om jag själv håller mej borta från Vista så länge jag kan...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är ju om detta bara gäller för Aero eller för Vista utan Aero

Permalänk
Medlem

När Xp ko mvar 128Mb minimum om allt sak fungera enligt MS själva och 64Mb appsolut minimum men då fugnerade itne vissa saker eller ja garanterades itne att fugnera i alla fall. "56Mb var att rekomendera då windows i sig själv slukade nästan alla dom första 128Mb så skulle man kunna göra nåt kreativt så var väl 12(mb extra bra å ha. 384Mb ram fugnerade XP rätt bra på med morsans dator mins jag.

Permalänk
Medlem

Får komplettera mitt mediecenter med 2G minne till. 1GB räcker inte långt med Vista Home Premium.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Det var intressant. Jag kör Vista RC2 med 1GB minne och det går utmärkt. I och för sig tar det kanske någon halvsekund att öppna en mapp och om man vill ha thumbnails på alla bilder och filmer som inte ligger i indexet tar det lite längre tid. Jag antar att min burk är för klen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Hmm jag har kört winxp på en p3 800MHz och 256mbram i typ två år och funkade utmärkt så länge man inte ska hålla på och spela dom nyaste spelen och sånt så funkar det.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Jag envisades med att spela igenom Warcraft3 kampanjen och det vart lagg nästan varje gång i 10-20 sek varje gång jag skulle scrolla skärmen lite åt sidan.

Seriöst, du tror inte det är så att det var Warcraft 3 som var lite krävande? Tror det hade hackat i DOS 6.22 också, om det fungerat där. Ungefär som att gnälla på att XP är dåligt när BF2 hackar med 128mb ram och Geforce MX.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Nu kör jag Vista med 3GB och efter ett par timmars vanlig surfning är 1,32GB upptaget, glöm alltså 1GB för Vista.

Det kommer att lagga(för det gjorde mitt Vista, kändes halvsegt med bara 1GB med 3GB känns det tom kvickare än XP - det flyter som varmt smör).

2GB för Vista är ungefär som 1GB i Windows 2000. Och 3-4GB lär göra nytta för att köra krävande apps eller mycket multitasking om man är en kreativ individ som inte grottar ner sig i ett program åt gången.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jag kör Vista Ultimate med 448 Mb i ram (64 äts upp av grafikminnet). Det var lite krångligt att installera eftersom Vista kräver minst 512Mb så jag fick köra på ett 12 år gammalt PCI-gaffekort för att det ens skulle gå.

Visst är det lite trögstartat men fungerar fint ändå...

Visa signatur

]:)
veni auditivi decendare