[postfix] Forward till annan mailadress

Permalänk
Medlem

[postfix] Forward till annan mailadress

Jag får inte ihop det. Jag använder virtuella alias som beskrivs på http://www.postfix.org/VIRTUAL_README.html under rubriken "Postfix virtual ALIAS example: separate domains, UNIX system accounts". Det fungerar fint lokalt, om jag försöker forwarda till t ex root, men "globalt" fungerar det ej. Jag kan alltså inte skicka vidare till en annan mailadress, t ex min-mail@gmail.com. Enligt ovan nämnda manual, under rubriken "Mail forwarding domains", är det bara att skriva mailadressen som mottagare i /etc/postfix/virtual istället för användare.

Nej jag har inte glömt att köra postmap

Hjälp?

Permalänk
Medlem

Har du lagt in motsvarande lookup då (virtual_alias_maps)?

Permalänk
Medlem

Jadå. Annars skulle det ju inte funka med lokala adresser heller (?).

Edit:
Upptäckte just att postfix inte längre skriver till /var/log/maillog. Vad kan det bero på? Det fungerar fortfarande att skicka mail till lokala användare.

Permalänk
Medlem

Kan du posta dina maps och din config?

Permalänk
Medlem

/etc/postfix/main.cf

virtual_alias_domains = supaknarka.com tommyhansson.nu virtual_alias_maps = hash:/etc/postfix/virtual

/etc/postfix/virtual

test@tommyhansson.nu tommyhansson@gmail.com

Det fungerar inte.

Däremot fungerar det att skicka till en användare:

test@tommyhansson.nu root

Följande fungerar också:

test@tommyhansson.nu test@supaknarka.com test@supaknarka.com root

Där kommer posten fram till root-användaren om man skickar till test@tommyhansson.nu.

Har jag missuppfattat, går det inte att skicka vidare till externa adresser på det här viset?

Jag testade att

Permalänk
Medlem

Verkar knepigt. Vad säger

postmap -q test@tommyhansson.nu hash:/etc/postfix/virtual

?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
Verkar knepigt. Vad säger

postmap -q test@tommyhansson.nu hash:/etc/postfix/virtual

?

Den ger ingenting. Vad ska den ge?

Permalänk

Visst ska detta funka. Och jag ser inget uppenbart fel med din konfiguration. Bara för att vara säker på min sak så satte jag själv upp ett alias till en extern gmail-adress på en av mina virtuella domäner, och det gick alldeles utmärkt.

Du kanske kan lägga upp en logg på vad som händer när du skickar ett brev till försöksadressen (om du nu fått igång loggningen igen, det låter ju lite märkligt att den bara skulle lägga av)? För säkerhets skull så kan du se efter ifall rättigheterna på maillog förändrats, eller om den blivit för stor (vissa program kan ha problem med filer större än 2GB).

Permalänk
Medlem

Okej.

/etc/postfix/main.cf (med alla kommentarer borttagna):

queue_directory = /var/spool/postfix command_directory = /usr/sbin daemon_directory = /usr/libexec/postfix mail_owner = postfix myhostname = supaknarka.com mydomain = supaknarka.com unknown_local_recipient_reject_code = 550 relayhost = smtp.bredband.net #alias_maps = dbm:/etc/aliases #alias_maps = hash:/etc/postfix/virtual #alias_maps = hash:/etc/aliases, nis:mail.aliases #alias_maps = netinfo:/aliases #alias_database = dbm:/etc/aliases #alias_database = dbm:/etc/mail/aliases #alias_database = hash:/etc/aliases #alias_database = hash:/etc/aliases, hash:/opt/majordomo/aliases debug_peer_level = 2 debugger_command = PATH=/bin:/usr/bin:/usr/local/bin:/usr/X11R6/bin xxgdb $daemon_directory/$process_name $process_id & sleep 5 sendmail_path = /usr/sbin/sendmail newaliases_path = /usr/bin/newaliases mailq_path = /usr/bin/mailq setgid_group = postdrop html_directory = no manpage_directory = /usr/local/man sample_directory = /etc/postfix virtual_alias_domains = supaknarka.com tommyhansson.nu virtual_alias_maps = hash:/etc/postfix/virtual

Jag lämnade kvar några kommenterade rader. Ska alias_maps verkligen inte definieras?
hela main.cf, med kommentarer.

/etc/postfix/virtual:

test@tommyhansson.nu tommyhansson@gmail.com

När jag mailar till test@tommyhansson.nu, så skrivs följande till maillog:

Oct 30 20:43:03 supaknerka postfix/smtpd[1253]: connect from nf-out-0910.google.com[64.233.182.190] Oct 30 20:43:04 supaknerka postfix/smtpd[1253]: 0CC2520DBB: client=nf-out-0910.google.com[64.233.182.190] Oct 30 20:43:04 supaknerka postfix/cleanup[1257]: 0CC2520DBB: message-id=<3e162870610301143r75c9e878g8b72b3111a5331fd@mail.gmail.com> Oct 30 20:43:04 supaknerka postfix/qmgr[1250]: 0CC2520DBB: from=<tommyhansson@gmail.com>, size=1303, nrcpt=1 (queue active) Oct 30 20:43:05 supaknerka postfix/smtp[1258]: 0CC2520DBB: to=<tommyhansson@gmail.com>, orig_to=<test@tommyhansson.nu>, relay=smtp.bredband.net[195.54.106.231]:25, delay=1.1, delays=0.21/0.02/0.54/0.3, dsn=2.0.0, status=sent (250 ok: Message 97581538 accepted) Oct 30 20:43:05 supaknerka postfix/qmgr[1250]: 0CC2520DBB: removed Oct 30 20:43:34 supaknerka postfix/smtpd[1253]: disconnect from nf-out-0910.google.com[64.233.182.190]

Jag tycker det ser ut som att det inte skulle vara några problem med det. Men det är det tydligen, eftersom posten inte kommer fram. Och den hamnar inte bland spam heller.

Ang. att den loggar ibland och ibland inte, så vet jag inte vad det beror på. Ibland bara lägger den av. postfix stop / start hjälper inte. Omstart av hela servern hjälper. Ingen aning vad det beror på, tänkte reda ut det här med forwarding först.

Permalänk

Ja, det står ju faktiskt att den skickar iväg brevet, och du får ett 250 från smtp.bredband.net, så då är det nog något annat än din postfix det är fel på.

Permalänk
Medlem

Ja, suck. Brevet skickas ju till relayservern utan problem, kan det vara nåt (spam-)filter eller liknande på relayserverns sida?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Den ger ingenting. Vad ska den ge?

Den skall ge som resultat den mailadress som aliaset expanderar till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
Den skall ge som resultat den mailadress som aliaset expanderar till.

Ja, det gör den nu. Den ger tommyhansson@gmail.com.

Men vad tror du om det ovan? Brevet skickas ju från min server, och får klartecken från relayservern, men sen kommer det ju inte fram till mottagaren. Det måste väl vara på relayserverns sida det är fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Ja, det gör den nu. Den ger tommyhansson@gmail.com.

Men vad tror du om det ovan? Brevet skickas ju från min server, och får klartecken från relayservern, men sen kommer det ju inte fram till mottagaren. Det måste väl vara på relayserverns sida det är fel?

Jag har ingen bra förklaring. Rimligen borde ett spamfilter returnera ett felmeddelande och inte svälja mailet med ett "250 ok". Möjligen kan det vara så att den servern i sin tur vidarebefodrar till en annan server som har problem och det därför tar tid innan mailet bouncar.

Men det är trots allt BBB, det skulle inte förvåna mig om de konfat något med vänsterhanden (deras DHCP-server på mitt segment har i många år, trots upprepade påstötningar, utgett sig för att ha en adress ur ett RFC1918-reserverat nät).

Tyvärr har jag för tillfället ingen möjlighet att testa hur det beter sig här hemma.