Jag har ett problem innan jag går över till Linux till max !

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem innan jag går över till Linux till max !

Det är som såhär, jag behöver WinRAR och VLC så jag kan glo på mina fina Scenrellar... det ända problemet är att de inte finns nån grafisk verision av WinRAR till linux (va jag vet) finns bara en command, vilket är nästan uteslutet för mig x) har testat många olika RAR hanterare i andra linux, LIve CDs med mera, men dom klarar inte att öppna rar filer som är uppdelade. t ex film.ra1 elr pron.part1... Jag kör SusE 10.1 har dock inte installerat de än men de ska la inte vara nåra problem, där fanns även Vlc med mera.... hoppas ni har nån lösning på mitt WinRAR problem!

Visa signatur

^BultiZ^
*******

Permalänk
Medlem

File-roller fungerar som grafisk klient för rar (gnomes inbyggda fil-uppackare)

fungerar både med unrar och vanliga rar - packar upp från arkiv med flera filer (r01 r02 mfl) samt lösenordsskyddade arkiv mm.

Permalänk
Medlem

Tackar ska testa de, hur ja sedan ska lyckas installera nått i linux är problem nummer 2 xD

dessa ingår i min dist..
gnome2-SuSE-10.1-26.2.noarch.rpm
gnome2-user-docs-2.8.1-21.noarch.rpm
gnome-audio-2.0.0-132.noarch.rpm
gnome-common-2.12.0-12.noarch.rpm
gnome-icon-theme-2.12.1-25.noarch.rpm
gnome-mime-data-2.4.2-22.noarch.rpm
gnome-themes-2.12.1-33.noarch.rpm

finns File-Roller med där elr e de typ bara trycka på download ? x)

Visa signatur

^BultiZ^
*******

Permalänk
Medlem

File-roller ingår i gnome så det är paket nummer 1 på listan du ska ha. Du kan säkerligen installera det separat också.

Jag är däremot övertygad om att att det finns ett liknande verktyg för KDE, om det är det du använder.

Permalänk
Medlem

Tack för svar då

Tack för dina snabba svar! återkommer i forumet när jag installerat "skiten"... muhahaha Bill Gates, up urs ^^

Visa signatur

^BultiZ^
*******

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
File-roller ingår i gnome så det är paket nummer 1 på listan du ska ha. Du kan säkerligen installera det separat också.

Jag är däremot övertygad om att att det finns ett liknande verktyg för KDE, om det är det du använder.

Ja, ark t.ex.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Ja, ark t.ex.

När ja har testat Ark så har de inte funkat med "delade rar filer"

Visa signatur

^BultiZ^
*******

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att du behöver ett "modernare" system för att det ska fungera - jag vet att file-roller fungerade exempelvis inte med lösenordsskyddade arkiv tidigare, men i nyare system (typ Gnome 2.10 och framåt) så fungerar det.

Permalänk
Medlem

men detta systemet e ju rätt nytt, SuSE 10.1, jag ska installera de senare idag asså !

Visa signatur

^BultiZ^
*******

Permalänk
Medlem

Ah, OK.

Har ingen koll på Suse:s versioner - tänkte att det var ett system du kört i några år

Då ska det nog bara vara att installera och köra in ett 'unrar'-paket så fungerar det

Permalänk
Medlem

Okaaajjj jag har ingen koll på linuxx över huvud taget, vad kör du för nått då? vad tkr du jag ska köra ?

Visa signatur

^BultiZ^
*******

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BultiZ
Okaaajjj jag har ingen koll på linuxx över huvud taget, vad kör du för nått då? vad tkr du jag ska köra ?

Är du verkligen säker på att du helt och hållet ska gå över till Linux ;)?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Är du verkligen säker på att du helt och hållet ska gå över till Linux ;)?

ganska, nu när mitt grafik-kort har gått sönder och jag typ kan spela Warcraft3 med lagg på de integrerade så kan man itne göra så mkt mer än surfa o glo på filmer typ xD

Visa signatur

^BultiZ^
*******

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BultiZ
När ja har testat Ark så har de inte funkat med "delade rar filer"

Fungerar hos mig.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Fungerar hos mig.

kk isf har ja väl bara använt nån gammal skit då

Visa signatur

^BultiZ^
*******

Permalänk
Medlem

Gnomes inbyggda funka bra för mig. VLC funkar bra med.

Permalänk

Är det svårt att köra 'rar e /sök/väg/till/rarfil.rar'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheCableMan
Är det svårt att köra 'rar e /sök/väg/till/rarfil.rar'

Precis, kan inte bli så mycket enklare.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga också om detta.
Jag använder file-roller för det här och det går utmärkt att öppna delade rar arkiv och lösenordsskyddade och allt det där, så länge det finns iaf en fil som har filändelsen .rar

Vissa uppdelade arkiv har ju inte det (men oftast har dem det) utan de har bara .001, .002 osv.
Hur gör man med såna filer?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Har en liten fråga också om detta.
Jag använder file-roller för det här och det går utmärkt att öppna delade rar arkiv och lösenordsskyddade och allt det där, så länge det finns iaf en fil som har filändelsen .rar

Vissa uppdelade arkiv har ju inte det (men oftast har dem det) utan de har bara .001, .002 osv.
Hur gör man med såna filer?

Linux != Windows.

Vem i helvete är så dum så man kollar filändelse och inte innehåll? Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Precis, kan inte bli så mycket enklare.

joo klart jag vet att de gåro göra så!... men de va inte de som jag frågade om! orka vara tyken... :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Linux != Windows.

Vem i helvete är så dum så man kollar filändelse och inte innehåll? Windows.

nu fattar jag inte :S

Visa signatur

^BultiZ^
*******

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BultiZ
joo klart jag vet att de gåro göra så!... men de va inte de som jag frågade om! orka vara tyken... :/

nu fattar jag inte :S

Kolla vem jag citerade... att en fil har .txt säger inte att det inte kan vara en binär fil... Hajjar du?

Permalänk
Medlem

Tycker det är smidigast att skriva "unrar e xx.rar". Fungerar med uppdelade rar också

Permalänk
Medlem

Att gå in i katalogen där arkivet finns och sedan bara köra 'unrar e filen.rar', alt. 'unrar e filen.r00', alt. 'unrar e filen.001' är väl knappast krångligt. Dessutom mycket smidigare än grafiska sunkprogram som gör samma sak.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

unrar x semesterfilm.rar

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

jaja vi får se vad som händer, måste bara röjja bort 30 gig från min C:\ först

Visa signatur

^BultiZ^
*******

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Att gå in i katalogen där arkivet finns och sedan bara köra 'unrar e filen.rar', alt. 'unrar e filen.r00', alt. 'unrar e filen.001' är väl knappast krångligt. Dessutom mycket smidigare än grafiska sunkprogram som gör samma sak.

Han vet att det går att göra så, men det var inte det han frågade om. Vilket vi hade fått lära oss om vi hade läst tråden innan vi postade.

Hur som helst, du kan väl ladda ner piratkopierade filmer och se på dom i Windows också? För allvarligt talat tror jag Linux kommer krångla mer än vad du orkar med.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Linux != Windows.

Hehe nej jag vet att det inte är det. Men det hade ju varit trevligt om det hade funkat i grafiskt läge också

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Han vet att det går att göra så, men det var inte det han frågade om. Vilket vi hade fått lära oss om vi hade läst tråden innan vi postade.

Hur som helst, du kan väl ladda ner piratkopierade filmer och se på dom i Windows också? För allvarligt talat tror jag Linux kommer krångla mer än vad du orkar med.

min dator krånglar tillräckligt sen åskan slog ner så mer krångel blir inte nämvärt mkt mer...

Visa signatur

^BultiZ^
*******

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BultiZ
min dator krånglar tillräckligt sen åskan slog ner så mer krångel blir inte nämvärt mkt mer...

Vänta du bara. Men visst, kör på.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio