Filserver (femtioelfte gången)

Permalänk
Avstängd

Filserver (femtioelfte gången)

Hej!

Jag har av principskäl bestämt mig för att sluta opp med Windows, och då tänkte jag att den planerade filservern får bli min försökskanin.

Vad jag har förstått så är det FreeBSD som är käckast när det gäller servrar, stämmer det? Jag tycker i alla fall att BSD verkar mest intressant, så det får nog bli att jag kör på det. Ubuntu Server verkar bra också, men det känns inte lika "kul".

Men, jag är totaln00b, jag har endast installerat FreeBSD en gång men jag fick inte nätverkskortet att fungera så jag gav upp. Hur är det med drivrutiner och så egentligen? Vilka hårdvarutillverkare rekommenderas för t.ex. SATA-kort, nätverkskort och så vidare?

Planerar att använda filservern som en central lagringsplats i hemmet med endast några få användare. En sak som jag väldigt gärna skulle vilja ha är en fjärrstyrd bittorrentklient med möjlighet att välja filer, prioritera filer och så vidare, finns det någon sådan eller är jag för bortskämd i mitt Windows? En annan sak jag prioriterar är prestanda, jag har inte lust att köpa massa nya dyra prylar för att få en filöverföring att gå smidigt, är det fortfarande FreeBSD som gäller?

Många frågor här, men det beror på att jag är väldigt osäker och oerfaren när det gäller *nix.

Tack på förhand

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd

Läste i microdatorn att sunet hade slagit världrekord i filöverföring med NetBSD, det ska vara det lättaste att installera också. Själv har jag inte lyckas att få igång det då jag har tummen mitt i handen när det gäller unix/linux. Jag kan inte ett enda kommando och utan manual så är det kört helt

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Någon liten processor som körs kommer inte direkt sätta stopp för dina snabba överföringar.
Om jag var dig skulle jag börja med Ubuntu Desktop. Lika snabbt, säkert och smidigt som servervarianten, men du får ett GUI som kan vara trevligt ibland när man är "totaln00b" och vill konfa något.
Sen är det bara att byta till tex FreeBSD när du känner dig redo.

Permalänk
Medlem

FreeBSD är finnt. Kolla här om din hårdvara stöds http://www.freebsd.org/releases/6.1R/hardware-i386.html

Permalänk
Medlem

Att som totalnoob börja med valfri BSD-variant är inte nåt jag kan rekommendera. Oddsen är större att du blir irriterad eftersom du inte förstår nånting. Ingen av BSD-varianterna är (oavsett vad någon annan påstår) riktad mot nybörjare. De är riktade mot folk som har lite stridsärr från olika *NIX-varianter sen tidigare. BSD vs Linux-debatter är lätta att dra igång, men vilken som är bättre på en server är en smaksak. Jag har kört både BSD och Linux på servrar och känner mig mer varm i kläderna i en Linux-installation än en BSD-installation, och kör därför det. Skillnaderna för en nybörjare kommer ändå att vara minimala.

Är du gröngöling rekommenderar jag precis som Superjoppe att du börjar med Ubuntus desktop-variant och sedan arbetar dig upp därifrån. Jag menar, ingen som försöker lära sig köra bil sätter sig i en formel-1 det första man gör?

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

FreeBSD tycker jag är lätthanterligt, finns mycket bra dokumentation.

Permalänk
Avstängd

Hmm, tackar för svaren. Det verkar dock som att jag helt enkelt får testa. Har tittat igenom en enorm mängd trådar och det blir bara svårare och svårare att välja, alla säger ju olika.

Jag siktar dock på någon *BSD i framtiden, det verkar ge mest street credz.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Testa är det bästa man kan göra, annars kommer man ingenstans.

Jag har själv alltid haft en filserver. Antingen Linux eller FreeBSD. Fungerar hur bra som hellst, och de yttst sällan jag stött på hårdvara som inte fungerar. Jag kör min lilla VIA Epia som samba-filserver med FTP. Och jag kör rtorrent som klient, som ja enkelt loggar in på ssh och styr.

Berätta istället vad du har för hårdvara och prylar, så ska vi se om det finns några undantag. Tycker du ska börja med FreeBSD.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Testa är det bästa man kan göra, annars kommer man ingenstans.

Jag har själv alltid haft en filserver. Antingen Linux eller FreeBSD. Fungerar hur bra som hellst, och de yttst sällan jag stött på hårdvara som inte fungerar. Jag kör min lilla VIA Epia som samba-filserver med FTP. Och jag kör rtorrent som klient, som ja enkelt loggar in på ssh och styr.

Berätta istället vad du har för hårdvara och prylar, så ska vi se om det finns några undantag. Tycker du ska börja med FreeBSD.

Ahh, det låter ju trevligt!

Jag har en Pentium 3:a på ett Intel-kort med 256 MB SDRAM, som grafikkort planerar jag att ha ett gammalt PCI, typ S3, nätverkskort har jag inget ledigt men jag planerar att skaffa ett Intel eftersom jag har hört mycket gott om dem.

SATA-kort har jag ingen aning om

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Jag har en Pentium 3:a på ett Intel-kort med 256 MB SDRAM, som grafikkort planerar jag att ha ett gammalt PCI, typ S3, nätverkskort har jag inget ledigt men jag planerar att skaffa ett Intel eftersom jag har hört mycket gott om dem.

SATA-kort har jag ingen aning om

Inga problem. Har aldrig stött på ett Intel kort som inte fungerat i Linux eller FreeBSD. Grafikkort har ingen betydelse om man bara kör terminal-läge.

Alla Promise, SiliconImage-baserade, HighPoint, Intel, VIA, SiS är stödda av både modernare och Linux och FreeBSD varianter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Att som totalnoob börja med valfri BSD-variant är inte nåt jag kan rekommendera. Oddsen är större att du blir irriterad eftersom du inte förstår nånting. Ingen av BSD-varianterna är (oavsett vad någon annan påstår) riktad mot nybörjare. De är riktade mot folk som har lite stridsärr från olika *NIX-varianter sen tidigare. BSD vs Linux-debatter är lätta att dra igång, men vilken som är bättre på en server är en smaksak. Jag har kört både BSD och Linux på servrar och känner mig mer varm i kläderna i en Linux-installation än en BSD-installation, och kör därför det. Skillnaderna för en nybörjare kommer ändå att vara minimala.

Är du gröngöling rekommenderar jag precis som Superjoppe att du börjar med Ubuntus desktop-variant och sedan arbetar dig upp därifrån. Jag menar, ingen som försöker lära sig köra bil sätter sig i en formel-1 det första man gör?

Jag tror faktiskt att det där kan vara högst personligt, FreeBSD var det första *nix system jag installerade och använde mig av. Jag fick igång det men fick självklart en del problem (hårdvaru problem) och hade varken tid eller ork just då att fortsätta mer. Det andra *nix systemet jag installerade var just Ubuntu och det började i besvikelse. Om man gör en vanlig installation (som jag gjorde) så får man ju inte välja vilka paket som ska med, man får inte confa X, slica och partionera om hårddisken osv, om det är bra eller dåligt får trådskaparen avgöra. Som många säger så funkar det helt enkelt (eller inte), och jo jag vet att man ska kunna göra en expert installation av Ubuntu och få bestämma mer själv, men dit kom jag aldrig.
Sedan när jag skulle sätta upp min server så blev det FreeBSD igen och denna gången så tog jag mig lite mer tid och lyckades få ihop det och dessutom verkligen uppskatta både systemet och speciellt deras otroliga dokumentation!
FreeBSD som system kanske inte är så nybörjarvänligt men deras FreeBSD handbook har jag inte kunnat hitta motsvarighet till i linux världen.

Eftersom detta inte kommer att vara trådskaparens arbetsdator utan en server/försökskanin så tycker jag att FreeBSD låter som ett bättre alternativ än Ubuntu. Ubuntu om det hade varit din arbetsdator imho.

Angående Linux vs BSD, så är skillnaderna för mig minimala (har visserligen ingen erfarenhet att tala om och är nybörjare på Unix), på min nivå så handlar det om att filer ligger på andra ställen och har olika namn, men främst tycker jag det är installations processen som skiljer de båda åt. Sedan så förstår jag att det är stora skillnader om man går ner på kod nivå, uppbyggnad osv men det är inte något trådskaparen kommer märka av på ett tag iaf.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Att som totalnoob börja med valfri BSD-variant är inte nåt jag kan rekommendera. Oddsen är större att du blir irriterad eftersom du inte förstår nånting. Ingen av BSD-varianterna är (oavsett vad någon annan påstår) riktad mot nybörjare. De är riktade mot folk som har lite stridsärr från olika *NIX-varianter sen tidigare. BSD vs Linux-debatter är lätta att dra igång, men vilken som är bättre på en server är en smaksak. Jag har kört både BSD och Linux på servrar och känner mig mer varm i kläderna i en Linux-installation än en BSD-installation, och kör därför det. Skillnaderna för en nybörjare kommer ändå att vara minimala.

Är du gröngöling rekommenderar jag precis som Superjoppe att du börjar med Ubuntus desktop-variant och sedan arbetar dig upp därifrån. Jag menar, ingen som försöker lära sig köra bil sätter sig i en formel-1 det första man gör?

Jag inledde min *nix-bana med FreeBSD och det funkade väldigt bra. Enklare/smidigare pakethanterare än Ports får man leta efter. Tycker linux är väldigt, väldigt, mycket meckigare.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Jag inledde min *nix-bana med FreeBSD och det funkade väldigt bra. Enklare/smidigare pakethanterare än Ports får man leta efter. Tycker linux är väldigt, väldigt, mycket meckigare.

Jag skrev en klagotråd där jag gnällde om Linux pakethanteringssystem, och fick som svar att Linux pakethanteringssystem är minst lika bra som FreeBSD, det var bara jag som inte kunde helt enkelt. Så antagligen är alla olika Linux-versioner (Red Hat, SusE, etc) pakethanteringssystem lika bra och omfattande som FreeBSD. Detsamma måste väl gälla dig. Du kan helt enkelt inte Linux versionernas pakethanteringssystem eftersom du skriver samma sak som jag.

Här är min klagotråd, och t.ex. GunnarD förklarar att alla olika Linux versioners pakethanteringssystem har t.ex. lika många program som FreeBSD:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Här är min klagotråd, och t.ex. GunnarD förklarar att alla olika Linux versioners pakethanteringssystem har t.ex. lika många program som FreeBSD:

Som jag skriver i tråden "Jag svarade Nej på frågan om jag störs av pakethanteringen i Linux, inget annat."

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Jag skrev en klagotråd där jag gnällde om Linux pakethanteringssystem, och fick som svar att Linux pakethanteringssystem är minst lika bra som FreeBSD, det var bara jag som inte kunde helt enkelt. Så antagligen är alla olika Linux-versioner (Red Hat, SusE, etc) pakethanteringssystem lika bra och omfattande som FreeBSD. Detsamma måste väl gälla dig. Du kan helt enkelt inte Linux versionernas pakethanteringssystem eftersom du skriver samma sak som jag.

Här är min klagotråd, och t.ex. GunnarD förklarar att alla olika Linux versioners pakethanteringssystem har t.ex. lika många program som FreeBSD:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Nja, det ena utesluter inte det andra. Just nu kör jag gentoo och portage, och även om portage är lite svårare att få kläm på så är det ack så kraftfullt när man väl kan det. Portage är ju inspirerat av just ports, så det finns en hel del likheter. Däremot har jag inte så stor erfarenhet av binära pakethanterare, så de kan jag inte riktigt uttala mig om. Men rent intuitivt tycker man att dessa borde vara något mindre komplexa än kompilerande.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Re: Filserver (femtioelfte gången)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Men, jag är totaln00b, jag har endast installerat FreeBSD en gång men jag fick inte nätverkskortet att fungera så jag gav upp. Hur är det med drivrutiner och så egentligen? Vilka hårdvarutillverkare rekommenderas för t.ex. SATA-kort, nätverkskort och så vidare?

Tillverkare av SATA-kort som rekommenderas för FreeBSD: Promise, Areca, 3Ware, Highpoint.

Typ.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svar, förväntade mig inte så många svar med tanke på att ni som hänger här i Unix och övriga operativsystem säkert har hört sådana här frågor en miljon gånger.

Men men, har börjat få klarhet på inköpslistan. Det blir inte billigt, men jag är så trött på inkompabilitet och skit så jag antar att det är lika bra att köpa riktiga prylar med en gång, och eftersom att jag är nybörjare så underlättar det ju om drivrutiner och sådant fungerar som det skall.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Tack för alla svar, förväntade mig inte så många svar med tanke på att ni som hänger här i Unix och övriga operativsystem säkert har hört sådana här frågor en miljon gånger.

Men men, har börjat få klarhet på inköpslistan. Det blir inte billigt, men jag är så trött på inkompabilitet och skit så jag antar att det är lika bra att köpa riktiga prylar med en gång, och eftersom att jag är nybörjare så underlättar det ju om drivrutiner och sådant fungerar som det skall.

Tips: Sök på mailinglistor och google efter din hårdvara i kombination med det OS du väljer. Det brukar ge en bra bild över läget, och du slipper ovälkomna problem.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Om jag skall återgå till topic skulle jag själv nog rekommendera Gentoo Linux. Om FreeBSD haft något bra alternativ till LVM (finns det?) så hade det varit hugget som stucket. Själv kör jag rtorrent, men http://www.torrentflux.com/ kanske också skulle kunna vara ett alternativ. Jag tror den använder sig av Bittornado (python), medans rtorrent kör libtorrent (C++). Jag vet att Bittornado (som väl är en fork av den ursprungliga klienten) har stöd för prioritierad nedladdning. Är osäker på hurvida rtorrent fixar det.

EDIT: Tog ett tag innan jag förstod vad LVM är för något, och när jag väl gjorde det så tog det ytterligare ett bra tag innan jag förstod vad LVM var för något, så jag skall kanske undvika att bara namedroppa och ge en liten kortfattad förklaring. Det är nog enklast med ett exempel. Säg att du partitionerat upp ditt system disk enl följande:

/boot /dev/hda1 32 mb swap /dev/hda2 1 gb / /dev/hda3 2 Gb /home /dev/hda4 2 Gb /mnt/share /dev/hda5 180Gb

Där 1-5 är partitioner på disken hda. Om du i efterhand inser att tex root partitionen (/) blev för liten, så finns det inga bra lösningar att fixa till detta. Det blir till att formatera i de allra flesta fall.

Men LVM kan man lägga sina partitioner (eller hela disken) till en sk. Volume Group och sen "partitionera" upp denna i logiska volymer (LV).

Partitionstabellen skulle istället kunna se ut något sånt här:

/boot /dev/hda1 32 mb swap /dev/vg00/swap 1 gb / /dev/vg00/root 4 Gb /home /dev/vg00/home 2 Gb /mnt/share /dev/vg00/share 178Gb

(Man behöver inte döpa de logiska volymerna till swap, root, home osv. Vilket namn som helst går bra.)

Någon får rätta mig om jag förklarar på ett felaktigt sätt, men man skulle väl kunna säga att en VG är som en stor låda som man kan slänga in massa hårddiskat och partitioner i. Volymgruppen blir som en stor virtuell hårddisk, med skillnaden att det är tillåtet att kryma, förstora, ta bort och lägga till partitioner (som med LVM's terminologi kallas logiska volymer). Så om det nu skulle bara ont om utrymme på "root" (/) så skulle man kunna lösa detta genom att tex krympa den logiska volymen "share", och ta utrymmet (som då finns tillgängligt i Volymgruppen), och använda det för att utöka "root".*

Som sagt, skitsmidigt om man har beslutsångest över hur man skall partitionera upp sina diskar på bästa sätt, eller om man tex. köpt en ny hårddisk och vill integrera den i resten av systemet på ett snyggt och enkelt sätt.

* Detta är en lite förenklad beskrivning, för man måste först krympa/förstora filsystemet på volymen, sedan volymen i sig. Annars så förstör man sin data. Men detta är en liten detalj som man kommer komma under fund med när det väl kommer till kritan.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Avstängd

Tack ska du ha för förklaringen, nienithaur. LVM verkar vara riktigt skönt, speciellt om man är nybörjare och kanske inte är så haj på hur stor plats allt ska ha i det nya operativsystemet.

Fast den utsökta dokumentation som verkar finnas hos FreeBSD lockar nog än mer får jag säga. Jaja, inte sagt att jag väljer FreeBSD för alltid, men jag är sugen på att testa åtminstone.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.