Permalänk
Medlem

multimediakeys & linux

Behöver hjälp med att identifiera mina "multimediaknappar" på bärbara datorn.
Det finns totalt 5 st; 1 mute, 2 för volymen och 2 programstartknappar. När jag fixade volymknapparna använde jag xev för att få reda på keycodes'en och gav dem sedan sina respektive script.
Problemet är att programstartsknapparna inte registreras överhuvudtaget i xev = ingen output.

Jag vet inte hur jag ska göra för att få systemet att identifiera knapparna.

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Jag är full.

Permalänk
Visa signatur

MacBook White, C2D 2.0GHz, 2048MB RAM, 80GB HDD

Permalänk
Medlem

Jao

jao, har kollat där. Men problemet är att dmesg ger mig inte den information som den sidan säger att jag ska få.

så problemet kvarstår :/

testade att köra dmesg -n 8 vilket borde ge en mycket detaljerad output såvitt jag förstått det, men fortfarande inget resultat. Skumt

Visa signatur

Jag är full.

Permalänk

Re: Jao

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lode
jao, har kollat där. Men problemet är att dmesg ger mig inte den information som den sidan säger att jag ska få.

så problemet kvarstår :/

testade att köra dmesg -n 8 vilket borde ge en mycket detaljerad output såvitt jag förstått det, men fortfarande inget resultat. Skumt

Ojdå, ursäkta, läste visst inte ditt ordinarie inlägg ordentligt. Då vet jag tyvärr inte vad du bör göra, kolla acpi-stödet i kerneln kanske?

Visa signatur

MacBook White, C2D 2.0GHz, 2048MB RAM, 80GB HDD

Permalänk
Medlem

hotkeys kanske kan funka för dej?

Själv kör jag det med ett logitech-tangentbord(itouch) och iaf knapparna som har med volym, byt låt o.s.v. funkar fint..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

skriv xev i xläge och se om du får någon utdata
om du får det så instalera lineak som finns här: http://lineak.sourceforge.net/

det funkar tyvärr inte på min bärbara men det är ju värt ett försök.

edit: oj läste inte heller hela inlägget, flåt