Problem med grafiken i DSL (nybörjare)

Permalänk
Medlem

Problem med grafiken i DSL (nybörjare)

Tjena

Jag gick hemma nu när det är lov och hade lite tråkigt och letade då fram en gammal laptop ur en låda...

Jag kom på att jag skulle slänga in någon lämplig linux dist då jag är i nybörjar stadiet och vill gärna lära mig lite mer (har bara testat lite Ubuntu innan)

Laptopen är en intel 200mhz med 64mb ram så utbudet av distar är väll inte så stor.
Så jag jag laddade ner DSL (Damn Small Linux) och brände ut på en skiva, jag startade upp och allt verkade fint tills den startade fluxbox...

Då blev allt blev turkos :S

Jag tänkte att det kanske var för höga grafikinställningar så jag startade om och valde 800x600 i 8-bit, men då blev allt grönt ist :/

(det är inte bara kameran på mobilen som inte är super, utan det ser gräsligt ut)

jag antar att detta beror på att jag inte har drivrutiner till grafikkortet eller att det inte klarar av fluxbox?

är tacksam för alla tips och synpungter

och snälla var väldigt grundläggande för jag kan inte särskilt mycket

MVH//Stefan

Permalänk
Medlem

Du kan stänga ned X med ctrl+alt+backspace
Sen kör du scriptet xsetup och se vad du kan ställa in där.

Dock så stör jag mig på DSL just för att det inte finns någon xorg.conf vilket gör att man inte kan pilla in inställningarna manuellt .

Permalänk
Medlem

färgerna är fortfarande knasiga när jag klickar ctrl+alt+backspace så jag kan inte se vad det står.
det kommer bara upp en rad där det står något efter att jag har skrivit xsetup jag tror att det är ett felmeddelande :/

men det är väll konstigt att alla färger är konstiga när jag stänger x?

dom uppkommer efter att det har "laddat klart" och det kommer upp en sida där det står "Getting Started with DSL"

kan tillägga att jag kör via en cd-skiva och har inte installerat det på burken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
färgerna är fortfarande knasiga när jag klickar ctrl+alt+backspace så jag kan inte se vad det står.
det kommer bara upp en rad där det står något efter att jag har skrivit xsetup jag tror att det är ett felmeddelande :/

men det är väll konstigt att alla färger är konstiga när jag stänger x?

dom uppkommer efter att det har "laddat klart" och det kommer upp en sida där det står "Getting Started with DSL"

kan tillägga att jag kör via en cd-skiva och har inte installerat det på burken

Jag lägger mina pengar på att det är skärmen som är lite defekt.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Jag lägger mina pengar på att det är skärmen som är lite defekt.

skärmen fungerar prima i windows 2000 vilket ligger inne på den sedan innan...

när DSL laddar så är alla färger rätt... :S

så skärmen ska fungera.

Permalänk
Medlem

testa setup.sh då
men konstigt om det inte fungerar i text läge heller då borde det vara fel på skärmen.

Permalänk
Medlem

Pröva en annan dist, eller installera om DSL. :>

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

fick det att funka nu... var bara en inställning i xsetup som skulle göras :S

men nu när jag installerat det och valt inställningarna i xsetup så kommer följande upp:

XIO: fatal IO error 104 (Connection reset by peer) on Xserver ":0.0"
after 0 recuests (0 known processed) with 0 events remaining.

sedan får jag upp terminalen?

dsl@tty1[dsl]§

jag är total nybörjare så det går lite tungt

Permalänk
Medlem

Detta med X är överreklamerat Nej, men skämt och sido, du behöver inte använda X det mesta (läs nästan allt) kan du faktiskt göra utan det.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Applet nu vart det ju ännu mer fel när du inte kan starta X alls

Du kanske måste ta reda på de horisontella och vertikala värdena för din skärm som ja har för mig xsetup frågar efter. Du kan ta reda på det på google.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Applet nu vart det ju ännu mer fel när du inte kan starta X alls

Du kanske måste ta reda på de horisontella och vertikala värdena för din skärm som ja har för mig xsetup frågar efter. Du kan ta reda på det på google.

Kan bli ett helvete att hitta de speciellt på en sådan gammal skärm. Bättre att använda ett program/skript som generar värden.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Efter som problemet kvarstod efter att du hade stängt av X så har det inget med att göra hur X.Org är konfigurerat.

Det är något annat som är ditt problem, även om det har löst sig nu kan det vara bra att veta vad som felet var om det skulle komma igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Kan bli ett helvete att hitta de speciellt på en sådan gammal skärm. Bättre att använda ett program/skript som generar värden.

Då kanske du kan berätta om något sådant skript/program ?

Permalänk
Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

saken är att det startar fint när jag bootar med cdn om jag skriver "dsl xsetup"
och väljer "Xfdev xserver" nu har jag ingen aning vad det är men det fungerar iaf

men när jag installerar det på hårddisken så verkar den inte vilja starta x, trots att jag redan ställt in att den ska köra "Xfdev" :S