Lustiga fel med Linux (Debian Sarge och Slackware)

Permalänk
Medlem

Lustiga fel med Linux (Debian Sarge och Slackware)

Hej!

Tänkte dela med mig av lite skumma erfarenheter jag har av mitt Debian 3.1 (Sarge) system, mest för att se om någon av er stött på samma problem.

Burken i fråga är en Sempron 2600+ med Intel Pro 1000 nätverkskort och ett inbyggt Via RHINE-II nätverkskort. Hade en gammal server med liknande hårdvara (Dock en Duron 1300 med ett annat Intel Pro 1000 kort och ett D-Link DFE-530TX (Via RHINE-II baserat)).

Nåväl. Mitt problem började i min gamla server (1.3GHz Duron) i våras. Helt plötsligt efter ~100 dagars uptime började min överföringshastighet mot min server att sjunka. Testade överföra från min andra burk, men där var hastigheterna normala. Blev trött på den gamla burken och byggde ihop båda två till en och nyttjade hårdvaran i den nyare för det mesta.

Efter runt 20 dagar uppstår samma problem på den nya servern, och då med annat nätverkskort av samma modell. Snacka om förbryllande. Testade också gå från D-Link kortet och nyttja det inbyggda, men samma problem uppstod där. Har testat med flera olika kärnor, bytt slackware mot debian men samma problem kvarstår. På min slackwareinstallation bytte jag till Intels drivrutiner istället för de som kommer med kerneln, men inte ens det hjälpte. Försöker nu med samma sak på Debianinstallationen för att se om detta hjälper.

I den gamla burken såg jag att min loadavg blev väldigt hög, och ksoftirqd hade tagit mycket CPU-tid. Kan inte se denna tendensen på den nya burken, men fenomenet med hög loadavg är kvar vid hög nätverksaktivitet.

Nåväl, till problem nummer två:

När jag bytte burk gick jag också över till att köra med raid5 för säkrare lagringssystem.
Så som jag kör nu är 4st 300gb diskar i raid5, med en LVM-volym ovanpå raid5-enheten. Dvs /dev/md1 utgör en LVM-enhet i /dev/vg1/lv1. /dev/md0 används som enhet för /-filsystemet, och är 2st 10gb diskar i raid1.

Problemet här är att vid varje reboot så tvingas en check av filsystemet fram. Igår testade jag till och med att unmounta och stoppa /dev/md1 innan omstart, men den ville ändå köra en kontroll av filsystemet. Kör raid1 på många andra av mina burkar, men där fungerar allt som det ska.

Någon som har förslag eller idéer på vad jag kan göra åt allt? Jag ger snart upp med att köra Linux och migrerar till Windows Server 2003 och kör mina linuxburkar inifrån VMWare, verkar vara minst problem med det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk

Vad får du för meddelande när (innan) den kör filsystemskontrollen?
Vad kör du för filsystem?

Visa signatur

MacBook White, C2D 2.0GHz, 2048MB RAM, 80GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EjUpptagetNick
Vad får du för meddelande när (innan) den kör filsystemskontrollen?
Vad kör du för filsystem?

Not marked clean.
ReiserFS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

eftersom att du har provat allt möjligt på servern så borde problemet ligga på klienterna. släng ut windows och lägg in linux istället så kommer det nog att flyta på bättre ska du se.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
eftersom att du har provat allt möjligt på servern så borde problemet ligga på klienterna. släng ut windows och lägg in linux istället så kommer det nog att flyta på bättre ska du se.

Eh, är du rent bakom flötet, eller har du bara ignorerat vad jag har skrivit?
Om det är Linux som inte kan hantera windowstrafik och säckar ihop är det väl inte Windows fel?

Detta fel uppstår oavsett operativsystem på klientdatorerna. Men visst, jag kan ju slänga ut Linux då eftersom wget/lftp/lynx mm. på samma maskin kan ge samma symptom.

Dessutom kommer jag att lägga in Linux först den dagen då samtliga applikationer och hårdvara jag använder har stöd i Linux utan att jag behöver göra massa specialinställningar överallt.

Men tack för ett konstruktivt inlägg, det fick mig verkligen att sätta fingret på problemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk

Det känns lite som att det uppstår något fel så att DMA inaktiveras eller liknande. Vad säger kernelloggarna (dmesg)?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Det känns lite som att det uppstår något fel så att DMA inaktiveras eller liknande. Vad säger kernelloggarna (dmesg)?

kernelloggarna säger ingenting alls. dmesg är tyst som en mus. det finns ingenting i loggarna som indikerar på något fel, ironiskt nog.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

testa starta om samba demonen

Visa signatur

z-fighter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C:\
testa starta om samba demonen

Vad har samba med det hela o göra? Den används ju inte och drar ingen CPU-tid. Samma resultat även med Samba avstängt (Och med NFS avstängt), så felet blir lustigare och lustigare

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

men eh, då har jag missupfattat ditt problem nåja gl.

Visa signatur

z-fighter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C:\
men eh, då har jag missupfattat ditt problem nåja gl.

Kanske inte jag som uttryckte mig tillräckligt, men hastighetern gäller för samba/nfs/ftp/NAT...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850