Permalänk

Trött på windows!

Allright, jag börjar bli väldigt trött på Windows och har funderat på om jag har möjlighet att börja använda Linux istället. Då vänder jag mig givetvis till er för att få råd!

Till att börja med, är det möjligt att köra Adobe Photoshop samt Battlefield 2 på en maskin med Linux?

Är det möjligt så får ni GÄRNA ge mig tips och trix på vad man ska ha "för" linux osv.

Är svaret nej på dom två frågorna är det tyvärr inget annat att göra än att köra på med Windows :/

mvh Jonas Hedberg

Permalänk

Battlefield 2 kan du köra med lite trixande. Vet ej hur det är med nyaste versionerna. Photoshop CS2: http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=2631

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Ubuntu http://www.ubuntu.com för dig, och visst går det att köra Windows spel i Linux. Cedega eller Wine. Lycka till och bra att du tar klivet ifrån Windows skiten, du kan ju alltid ta ett steg till och byta till Mac OS X (om du köper en Mac då). Lycka till!

Permalänk

Battlefield 2 ska fungera ganska bra med Cedega. Du behöver förresten inte stanna med ett OS, du kan ha kvar skitWindows för endast spelande och PS.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Battlefield 2 ska fungera ganska bra med Cedega. Du behöver förresten inte stanna med ett OS, du kan ha kvar skitWindows för endast spelande och PS.

DET låter mycket intressant, är det någon som har lust att förklara lite hur det går till, alternativt ge mig nån länk? Är det bara att installera tex ubuntu på en annan partition?

/J

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas_Hedberg
DET låter mycket intressant, är det någon som har lust att förklara lite hur det går till, alternativt ge mig nån länk? Är det bara att installera tex ubuntu på en annan partition?

/J

i princip ja. om du har Windows på en partion och installerar Ubuntu på en annan så läggs det automatiskt till en startare som låter dig välja vilket OS du vill starta i.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Det kallas dual boot. Om du redan har Windows installerat så kommer Ubuntu ta hänsyn till detta och lägga in Windows som startalternativ i startprogrammet (bootloader). Och ja man installerar Ubuntu på en annan partition men det sköter installeraren.

Ibland kan det dock bli problem. Ubuntu har sabbat två Windows installationer på mina datorer. ntoskrnl saknades (det var felmeddelandet men som vanligt med Microsoft så är det något annat som är fel) och det var inte kul att reparera. På den ena datorn är det fortfarande inte fixat. Men detta kanske bara gäller om man har tre olika OS på datorn som jag hade.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Ta en titt i FAQ:n.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Skulle rekommendera Ubuntu http://www.ubuntu.com för dig, och visst går det att köra Windows spel i Linux. Cedega eller Wine. Lycka till och bra att du tar klivet ifrån Windows skiten, du kan ju alltid ta ett steg till och byta till Mac OS X (om du köper en Mac då). Lycka till!

Rättelse, en del windowsspel går att spela.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Det kallas dual boot. Om du redan har Windows installerat så kommer Ubuntu ta hänsyn till detta och lägga in Windows som startalternativ i startprogrammet (bootloader). Och ja man installerar Ubuntu på en annan partition men det sköter installeraren.

Ibland kan det dock bli problem. Ubuntu har sabbat två Windows installationer på mina datorer. ntoskrnl saknades (det var felmeddelandet men som vanligt med Microsoft så är det något annat som är fel) och det var inte kul att reparera. På den ena datorn är det fortfarande inte fixat. Men detta kanske bara gäller om man har tre olika OS på datorn som jag hade.

problem kan bli bland annat om Windowsversionen (före SP2) inte har stöd för stora diskar när man installerar Linux efter (som har det nu) bland annat.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
problem kan bli bland annat om Windowsversionen (före SP2) inte har stöd för stora diskar när man installerar Linux efter (som har det nu) bland annat.

Jo så kan det vara men jag har haft SP2 sen det kom på alla burkarna. Hade inte detta problem med Gentoo iallafall.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

ja det är väl bara det som håller en kvar i M$ klor ...
att de inte gör nått DX liknande till linux som funkar bra med alla spel.... blä

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberz
ja det är väl bara det som håller en kvar i M$ klor ...
att de inte gör nått DX liknande till linux som funkar bra med alla spel.... blä

Har man gjort. Det heter OpenGL + SDL.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

så vad säger du? att det går eller att det kanske kommer gå om 5år?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberz
så vad säger du? att det går eller att det kanske kommer gå om 5år?

Vaddå att det går? Det finns apier med samma funktioner dom DirectX i linux ja. Är det direktkompatibla med DirectX? Nej. Kommer det att gå? Det beror på om spelföretagen kliver upp ur microsofts innerficka och börjar skriva kod som är portabel istället för fulkod.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

ok det går inte.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberz
ok det går inte.

Alla quakespel fungerar t.ex. så visst går det, men spelföretagen vill ju inte betala för det extra arbetet med portning och att göra rätt från början. Då är det ju billigare att fuska med microsofts utvecklingsverktyg, då har man ju nästan en Xboxversion på köpet också.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberz
så vad säger du? att det går eller att det kanske kommer gå om 5år?

OpenGL har funnts bra länge nu och används i många spel. Jag tror att du förvirrar dig själv en smula genom att först efterlysa något DirectX-liknande och sedan klaga på att det inte är DirectX.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Re: Trött på windows!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas_Hedberg
Allright, jag börjar bli väldigt trött på Windows och har funderat på om jag har möjlighet att börja använda Linux istället. Då vänder jag mig givetvis till er för att få råd!

Till att börja med, är det möjligt att köra Adobe Photoshop samt Battlefield 2 på en maskin med Linux?

Är det möjligt så får ni GÄRNA ge mig tips och trix på vad man ska ha "för" linux osv.

Är svaret nej på dom två frågorna är det tyvärr inget annat att göra än att köra på med Windows :/

mvh Jonas Hedberg

Kan VERKLIGEN rekomendera dig att kasta ut äckel-M$ ur burken. Har nyligen köpt en laptop och de första jag gjorde var att slänga ut XP. Min stationära kör jag dualboot på, just av den anledningen att tyvärr så funkar ju spel lite halvdåligt. Det är enda skälet till att jag har kvar skräpet i den burken.
Har du inte kört nån Linux-dist tidigare kan du räkna med en del svordommar och trixande i början. Har själv slitigt mitt hår många ggr men det är värt det. Har inget positivt att säga om Windows nu