Seagate klargör kring Maxtor

Permalänk
Melding Plague

Seagate klargör kring Maxtor

Seagate köpte som bekant upp Maxtor i somras. Det har varit oklart huruvida Seagate skulle behålla Maxtors olika produktserier med Maxtor-namnet. Idag har det dykt upp officiell information från Seagate som klargör vad som händer med Maxtor.

Läs nyheten: Seagate klargör kring Maxtor

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är dom så mycket sämre att man kan se en klar skillnad mellan "budget"-serierna och Seagates egna tidigare serier?

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Maxtor har varit en mycket bra adress för lagring och backup världen över.
tex. one touch serien.
kvaliteten har alltid varit mycket bra. jag har fyra stycken maxtor hårddiskar. vissa av dom har jag i bruk sen över 5 år. dom körs 24/7 som filserver. varken har dom gått sönder eller har dom gett konstiga ljud ifrån sig.
jag anser att maxtor och samsung är bland det finaste som finns och köpa.
att maxtor ska bli budgetvarianten beror nog på att seagate inte vill ha konkurrens till sina egna hårddiskar så kan dom erbjuda ett bredare sortiment.
om maxtors kvalitet förblir den den är, vet jag inte men den kanske blir sämre.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Maxtor har haft en lite mer varierande kvalitet än seagate när det gäller diskar, t.ex. deras DM9 var väldigt dålig och krash benägen men delvis pga. värme utvecklingen som var hög.

Tycker det känns ganska bra, dock är det alltid tråkigt att en konkurrent försvinner.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

På nåt sätt finner jag detta mycket passande
I den burk jag nu använder har det suttit totalt 6 Maxtor-diskar, varav 1 fortfarande fungerar som den ska. Allt detta under en period på 2½ år. Så Att maxtor skulle hålla nån bättre kvalite än andra låter jag vara osagt, det kan ju vart jag som haft otur precis som medmina sony-prylar. Men det blir ingafler maxtor-diskar för min del iaf. Då tror jag nog att jag hellre satsar på Seagates egna, för budget känns för mig som ett passande ord på maxtor.

Dock trevligt att de får leva kvar trots att de blivit uppköpta. Även om det bara är i namnet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
På nåt sätt finner jag detta mycket passande
I den burk jag nu använder har det suttit totalt 6 Maxtor-diskar, varav 1 fortfarande fungerar som den ska. Allt detta under en period på 2½ år. Så Att maxtor skulle hålla nån bättre kvalite än andra låter jag vara osagt, det kan ju vart jag som haft otur precis som medmina sony-prylar. Men det blir ingafler maxtor-diskar för min del iaf. Då tror jag nog att jag hellre satsar på Seagates egna, för budget känns för mig som ett passande ord på maxtor.

Dock trevligt att de får leva kvar trots att de blivit uppköpta. Även om det bara är i namnet.

vissa har väll otur, själv har jag 9 maxtordiskar, varav 5 är diamondmax 9. Alla lever än idag. Endel äldre än 2år...

Sedan när blev maxtordiskar klassade som budget?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tog bort ett inlägg om ett tryckfel som nu har fixats.

Permalänk

Men eftersom att de är "bugdetdiskar", kommer prestandan att försämras då? :s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
vissa har väll otur, själv har jag 9 maxtordiskar, varav 5 är diamondmax 9. Alla lever än idag. Endel äldre än 2år...

Sedan när blev maxtordiskar klassade som budget?

Sedan nu, iallafall om man ska tro på nyheten
Det jag däremot menade var mest att de i min erfarenhet kännts budget (även om de egentligen inte ska vara det) med den lite lägre kvalité jag upplevt. Men som sagt, det kan ju vara otur med.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Diamondmax 10 serien var okey. Väldigt tidigt ute med 16MB cache och NCQ.

Permalänk
Medlem

Tycker man oftast bara hör dåliga saker från folk om Maxtor, jag har haft 2st Diamondmax 10 och den ena är helt paj och den andra strular.
En diamondmax 11 500GB kostar 2053:- enligt prisjakt och en Barracuda 7200.10 kostar 2084:-

Jag tycker inte det finns någon mening att ha kvar Maxtor som budgetserie då det ändå är så pass små skillnader i pris, tycker nog Seagate likaväl kunde skrotat varumärket Maxtor en gång för alla..

Visa signatur

nej

Permalänk
Hedersmedlem

Budget kan ju ses som att framtidens maxtordiskar inte kommer att ha lika mycker cacheminne som seagate samt inte finnas tillgängliga i de största lagringsstorlekarna. Inte att kvalitén ska vara sämre.
Maxtor har ju som andra tillverkare en bättre serie av de vanliga, Maxline-diskarna. De undrar jag om de kommer finnas kvar då de är dyrare än sina motsvarande DiamondMax.
Maxline pro är alltså vad Baracuda ES är för seagate.

Jag undrar hur det går på SCSI-diskarna. Atlas 15K II är en rätt bra disk för single users. Bättre än Seagate cheetah 15K.5 iaf (enligt storage review).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det ni sysslar med kallas för anekdotisk bevisföring och brukar avfärdas av statistiker.

Man kan inte göra något uttalande om Maxtors kvalitet beroende på på sina egna hårddiskar (om man inte har absurt många). Det skulle behövas omfattande statistik baserad på tusentals exemplar för att avgöra vilket märke som har lägst antal fel.

Anledningen till att just hårddiskar går sönder så ofta i förhållande till andra datorkomponenter är att de innehåller så många rörliga delar och är känsliga för små fel. Läshuvudet rör sig i storleksordningen 10 nanometer över diskens yta, vilket egentligen är helt fantastiskt när man tänker på det. Som jämförelse kan nämnas att om disken hade en radie på 5 km, så skulle läshuvudet sväva 1 mm ovanför diskytan.

Backup känns inte som någon dum idé va?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Det ni sysslar med kallas för anekdotisk bevisföring och brukar avfärdas av statistiker.

Man kan inte göra något uttalande om Maxtors kvalitet beroende på på sina egna hårddiskar (om man inte har absurt många). Det skulle behövas omfattande statistik baserad på tusentals exemplar för att avgöra vilket märke som har lägst antal fel.

Anledningen till att just hårddiskar går sönder så ofta i förhållande till andra datorkomponenter är att de innehåller så många rörliga delar och är känsliga för små fel. Läshuvudet rör sig i storleksordningen 10 nanometer över diskens yta, vilket egentligen är helt fantastiskt när man tänker på det. Som jämförelse kan nämnas att om disken hade en radie på 5 km, så skulle läshuvudet sväva 1 mm ovanför diskytan.

Backup känns inte som någon dum idé va?

Det finns tre typer av lögner: Lögn, förbannad lögn och statistik

Måste säga att jag tycker att folks inlägg om hårddiskar som gått sönder/inte gått sönder tillför mer i diskussionen än ditt inlägg om att "hårddiskar går sönder då de har rörliga delar". Aha... där ser man...hade jag ingen ANING om... diskussionen handlade ju om maxtor kontra andra diskar såsom jag har uppfattat det?

(Har läst 20 UP statistik ska jag bara tillägga innan du försöker slänga det i ansiktet på mig)

Måste bara tillägga OT att det är intressant hur olika erfarenheter folk har av maxtor, en del har haft typ 10 som hållt för evigt och en del har haft 10 som gått sönder direkt. Skulle nog tippa på att kylningen i chassiet är en ganska stor faktor, eller vad tror ni? Själv har jag tre samsung-diskar som snurrat bra i tre år , men jag håller väldigt svalt i chassiet så kan mycket väl vara det som påverkar snarare än att samsung är hållbara.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
På nåt sätt finner jag detta mycket passande
I den burk jag nu använder har det suttit totalt 6 Maxtor-diskar, varav 1 fortfarande fungerar som den ska. Allt detta under en period på 2½ år. Så Att maxtor skulle hålla nån bättre kvalite än andra låter jag vara osagt, det kan ju vart jag som haft otur precis som medmina sony-prylar. Men det blir ingafler maxtor-diskar för min del iaf. Då tror jag nog att jag hellre satsar på Seagates egna, för budget känns för mig som ett passande ord på maxtor.

Dock trevligt att de får leva kvar trots att de blivit uppköpta. Även om det bara är i namnet.

Låter som om du inte vet hur man sköter om sina HDDs. Själv har jag totalt 7 Maxtor HDDs, alla är mellan 0.5 - 4 år gamla. Ingen har gått sönder än så länge.

Permalänk
Medlem

Jag har över 30 diskar hemma skulle tror 1/3 matrox och /13 seagate och 1/3 WD/Hitachi/samsung. Alldig någonsin har en matrox pajat. Tror jag gav bort min 8Gb matrox för ett tag sedan men fugnerade å passerade DFT felfritt. har en 20Gb i en burk å den har visserligen itne varit i drift på ett tag men användes 24/7 i princip i morsans lisdator i över 3 år i alla fall å jagh a använt den sedan dess te det ena å andra.
Seagate har igen pajat heller för mig.

Hitachi har pajat ett par stycken så just nu har jag 1 av 4 kvar vara två pajjade å en såldes av då den satt i en bärbar dator jag sålde den var dock inte ricktigt frisk i firmwaren, (head barking problem) brötade å klicakde som fan. hade en liak dan disk fast mindre som pajade pga samam fel. Fel i frimwaren enligt HP som gjort laptopen. Fick ajg reda på efter jag bytt ut den första som pajade. tog 24h så blörjade den nya skarmla.
IBM har jag inga kvar. haft 3st i alla fall varav 75GXP vart inte för lagnng dock paj molex men den levde 4 år så helt okej. Två stycken 120GXp en pajade i en olyka men båda lät alltid illa(klickade etc) så gav bort den andra å ersatte dom med hitachi diskarna som sedan i sin tur en pajade nåt år efter det. Nu ersat av en samsung disk.

Så min llist på bäst till sämst disk går i årdningen.

1. Matrox, aldrig strulat
2. Seaget, hade lite oljud från en gammal baracuda IV model som gav mig strul annars aldrig strulat.
3. WD. min fösta disk var en WD. har alldrig haft en WD som pajjat sedan min fösta 1.6Gb disk. Dock låter dom för mö å är varma tycker jag dock inte köpt några sedan mina 160Gb diskar.
4. Samsung. Köpt en te mig själv å farsan å hur bra som helst dock hur länge dom håller får la tiden utvisa men farsans är snart 2 år utan problem.
5. IBM. En del har fungerat bra andra brötat men pajar oftast efter 3 år för eller senare och käns lite tidigt gämfört med många anndra märken.
6. hitachi. Ska vi inte snacka om har gett mig nog med huvudvärk. Är som en dragster. Snabb och högljud men går ju inte så läng heller....

Mina personliga åsickter iget annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Låter som om du inte vet hur man sköter om sina HDDs. Själv har jag totalt 7 Maxtor HDDs, alla är mellan 0.5 - 4 år gamla. Ingen har gått sönder än så länge.

Magiskt då att alla WD, seagate, ibm, hitachi och samsungdiskar jag har eller har haft aldrig har gått sönder. Eller ja, 1 WD, 2 samsung 1 hitatchi och en compaq-disk har jag pajjat, men 1 av samsungdiskarna pajjade när jag moddade den och den andra när nätagget brann. WD-disken tappade jag i marken, så det är egentligen bara maxtor, 1 hitatchi och 1 compaq-disk som bara fått för sig att "nej, nu lägger jag av, tji fick du".

Dock har jag 2 maxtordiskar som går hur bra som helst, fast 2 av 8 som fungerar som de ska känns som att antingen har jag en sjuk otur och fått mestadels måndagsexemplar, eller så håller inte alla maxtor-diskar riktigt så höga mått som det verkar. Eller en blandning av de två kan det ju också vara. I vilket fall så känns det för mig som att maxtor är lite som rusta, det fungerar, men man ska inte förvänta sig för mycket heller. Det känns lite budget medandra ord.

Sen finns det ju massor av anant som är värre också, så allting är ju relativt

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hade två maxtordiskar varav en var på väg att gå sönder (den meddelade iaf själv att den var på väg att gå sönder), fick en ny på garantin och efterssom den trasiga inte tvärdog så förlorade jag iaf ingen data.
Men ändå 50% trasiga, iof inget jätteurval, men ändå

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W