Permalänk

bios crash hjälp mig!

Jag min klant skulle ge mig på att flasha bios och gick väll bra tills ja skulle starta om datorn då ja får

A:drive error
cmos checksum bad
F1 run setup eller F2 run with default setups.

Detta borde ju vara floppyn, vilket ja inte ens har? aja ialf så är det väll bara att disabla den, men det verkliga problemet är at tnär ja har gjort det och tar Save and exit så startar datorn om i sin vanliga prosedur men den stannar totallt och ja har bara en svart skärm? vad beror detta på att bios inte "orkar" starta om typ, kan säga att ja kommer in till windows om ja stänger av datorn och drar en cmos tryck och sedan trycker på F2

Visa signatur

XPS 1330 -:- T5550 -:- 3 gig ram

Permalänk
Medlem

Kör F2, boota från floppydisk med dosverktyg, och flasha om biosen, och hoppas det löser problemet? Jag har av ungefär den anledningen inget förtroende för just windows bios flashverktyg.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Synd att man inte har en floppy installerad då får ta o fixa det

Visa signatur

XPS 1330 -:- T5550 -:- 3 gig ram

Permalänk
Medlem

Bränn en boot cd med grejerna på, eller ha en fat32 partitionerade disk i systemet, och boota från tex en gammal win98 cd.

Floppy är billigare, går ju att återanvända :- )
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

så ska alltså bränna image fil, ska ja bara slänga in själva bios filen och flash saken som kom med när ja laddade hem

ändrar lite i min tråd nu också

Visa signatur

XPS 1330 -:- T5550 -:- 3 gig ram

Permalänk
Medlem

Här finns en länk till en bootskiva, win98 baserad. Du behöver ett verktyg i stil med WinISO, MagicISO, eller liknande för att lägga till mappen med bios flashverktyg, och bin. Har du en Fat32 formaterad partition kan du hoppa över det steget, och lägga mappen där istället.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Har ntfs, win98 baserd va menas med det då? ja kör xp.

Visa signatur

XPS 1330 -:- T5550 -:- 3 gig ram

Permalänk
Medlem

Att DOS versionen som cd'n bootar är densamma som windows 98 kommer med. MS-DOS 7.0, tror jag. Ur alla andra aspekter är det ointressant. Man behöver kompitabel mjukvara, tex fungerar inte alla format, och fdisk med alla dosversioner. Så länge allt du planerar att köra är flashverktyget, är det inget bekymmer.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.