Permalänk
Avstängd

Tips på Socket 939 moderkort, nytt.

Hej.

Det är så att jag har försökt få mitt system stabilt i snart 1 år och det går inte.
Corsair TWINX2048 3200C2 funkar helt enkelt inte med mitt jävla DFI moderkort.

Eftersom jag nyss köpte en 4200 X2 cpu så känns det för jävligt att förlora 900spänn att sälja den såhär 1 månad efter begagnat.

Så jag söker efter ett bra moderkort UTAN sli som funkar ihop med följande saker.

CORSAIR TWINX2048 3200C2
AMD64 4200+ X2 939
Nvidia 7900 GTO

Det ska helst inte gå på över 1000kr. Lägre är givetvis bättre.
Ska inte klockas något antagligen, har inte gått att klocka alls med DFI moderkortet ändå för då dör allt, kvittar vad man gör.

Tacksam för tips.
Mvh

Permalänk
Medlem

a8n-e som jag har gillar jag...tyckte fläkten lät mkt men kopplade ur för 3 månader sen och inte haft problem

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem

Re: Tips på Socket 939 moderkort, nytt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Hej.

Det är så att jag har försökt få mitt system stabilt i snart 1 år och det går inte.
Corsair TWINX2048 3200C2 funkar helt enkelt inte med mitt jävla DFI moderkort.

Eftersom jag nyss köpte en 4200 X2 cpu så känns det för jävligt att förlora 900spänn att sälja den såhär 1 månad efter begagnat.

Så jag söker efter ett bra moderkort UTAN sli som funkar ihop med följande saker.

CORSAIR TWINX2048 3200C2
AMD64 4200+ X2 939
Nvidia 7900 GTO

Det ska helst inte gå på över 1000kr. Lägre är givetvis bättre.
Ska inte klockas något antagligen, har inte gått att klocka alls med DFI moderkortet ändå för då dör allt, kvittar vad man gör.

Tacksam för tips.
Mvh

Jag har samma stabilitetsproblem som dig. För mig att det mest komplikationer med alla typer av SATA enheter. Mitt moderkort (ASUS A8V-E Deluxe) har många barnsjukdomar inom just det. Tror det släpptes under samma period då SATA började komma igång lite blygt. Dessutom är det tydligen få som har mitt kort så det är svårt att få bra support på forum osv.

Det jag söker:

Socket 939
Fler än två SATA platser. (Jag vill har Onboard RAID så man kan RAIDA två SATA-diskar)
Bra firmware uppdateringar osv. Ett känt och bra kort ska det vara.

Ursäkta att jag snor tråden, men har någon ett moderkort i huvudet när ni läser det ovanstående?

Permalänk
Medlem

håller fast vid a8n-e

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315841&view=detailed detta kort verkar fylla mina krav. Man kan enligt deras hemsida http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Products/ProductsDetail.aspx?Men... har RAID på både IDE och SATA vilket är ett stort plus för mig. Om ingen vet några nackdelar med detta kort så köper jag det. Inga stora pengar jag slänger ut heller.

EDIT: Såg att det där kortet hade sämre överklockningsmöjligheter och ingen FireWire. Finns det något OK RAID-kort jag kan köpa möjligen?

Permalänk
Medlem

om du nu inte har krav på SATA2 så är ett MSI K8N neo4 helt okey
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312220

edit: jag har modellen utan firewire dock, såg att athlon X2 inte nämns bland processorer som stödjs också >_<
låter konstigt att den dyrare varianten skulle inkludera firewire men plocka bort stödet för x2?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreasL
håller fast vid a8n-e

Jag har haft stora problem med att få detta kort stabilt med en dualcore, men nu verkar jag prövat mig fram till rätt inställningar/metoder.

Inställningar i BIOS:
-Inaktivera PEG-link
-Inaktivera USB 2.0
-Inaktivera CnQ
-Inaktivera nForce-LAN (nog inte nödvändigt, men som en extra åtgärd)

Drivrutiner etc
-Installera Dual-Core Optimizer och AMD CPU-drivisen
-Installera inte MS Dual-Core Hotfix

Jag har också varit tvungen att installera Win XP SP2 och sen patcha med alla uppdateringar via WU, innan jag kunnat byta till X2:an. Installerade jag Windows med rätt CPU i från början, fick jag inte alltför sällan den (för A8N-serien) berömda "Machine Check Exception"-BSOD:n ("STOP: 0x0000009C").
Om USB 2.0 inte inaktiveras låser sig Windows ibland bara sådär, samt att alla tempmätningsprogram också låste Windows - omgående eller efter någon minut.

Jag har nog switchat CPU 15 gånger sen augusti och nyinstallerat Windows nästan lika många gånger, tagit ur/flyttat runt PCI-korten, switchat RAM-stickor, grejat med HDD:s, Dual-Core Optimizers/drivrutiner och det mesta annat...
Men visst, nu när jag verkar fått ordning på allt verkar det vara lika tokstabilt som med en singlecore.

Permalänk

Jag skulle rekommendera ett abit, vilket som helst med de funktioner du vill ha. Jag har haft både av8-3rd eye och har nu ett an8-32x och är nöjd med det.

Var noga med att ha de nyaste drivrutinerna och lägg in nyaste bios bara.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.