Permalänk
Medlem

Socket AM2 vs Socket939

vilket är battre mellan

1. Socket AM2 och Socket939

2. AMD Athlon64 "Orleans" och AMD Athlon64 "Venice"

Permalänk
Medlem

am2 har snabbare och fler x2..orleans eller venice har jag ingen aning om villken som är bäst

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk

1. am2 stödjer ddr2, enda skillnaden vad jag vet.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk

AM2 är egentligen lite sämre eftersom man behöver DDR2 800MHz för att nå samma prestanda som Socket 939 med DDR 400MHz. Däremot är AM2 mycket mer framtidssäkert.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
AM2 är egentligen lite sämre eftersom man behöver DDR2 800MHz för att nå samma prestanda som Socket 939 med DDR 400MHz. Däremot är AM2 mycket mer framtidssäkert.

Nja.. Am2 med DDR667 Cl3 brukar motsvara DDR400 Cl2. Det som gör att 939 brukar vara snabbare är att minnesdivider på Am2 kör minnena lite långsammare än de borde. Så dividerna på DDR667 brukar hamna runt 315mhz (DDR630) när HTTn är 200mhz så man får klocka upp alltihopa för att få rätt minnesfrekvens.

Men det stora prestanda klivet från 939 ser man först vid DDR800 och uppåt. Där släpper den till om man lyckas få bra timings.

men nu har jag inte suttit med Am2 (gav den till lille brorsan ) på ett tag så jag minns inte exakt.

Permalänk
Hedersmedlem

s939 kan väl vara värt att skaffa om man redan äger en stor mängd DDR(1)-minnen. Typ 2x1GiB. De har ju blivit dyrare.
Om man inte är för sugen på att uppgradera sen så klarar man väl sig över till AM3 (DDR3?).
Äger man inte minnen som kan använda så är det AM2 som rekommenderas.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG