Displayport version 1.1

Permalänk
Melding Plague

Displayport version 1.1

Displayport, vilket är en standard som kanske ersätter dagens vga-, hdmi- och dvi-anslutningar för datorermonitorer, har uppdaterats till version 1.1 av standardiseringsorganet Vesa. Bland annat stödjer denna version drm-skyddet HDCP.

Läs nyheten: Displayport version 1.1

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eftersom tillverkarna inte än kan destämma sig om det ska bli displayport eller UDI, hoppas jag att nån skärm tillverkare släpper en skärm med dvi, UDI och displayport. Vill gärna byta ut min 22 tums CRT mot en platt 30 tums skärm. Men pga oenigheten vågar man inte köpa någon ny skärm.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

yay HDCP och DPCP till folket

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Jag bara undrar hur HDCP och allt vad det heter ska hindra mig för att se saker jag inte har licens för att se?

Permalänk
Hedersmedlem

Vänta nu.
Vad menar ni med PCI-express? Det är ju en buss på moderkortet. Ska detta var ett uttag på grafikkortet och/eller en ny buss på moderkortet (å nej ingen ny AGP!).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

det är en grafikport som vga och dvi.. inte agp..

dessutom verkar allt detta onödigt.. alla standarder är snart kompatibla med varandra.. man kommer ju behöva hundra adaptrar till varje skärm / graifkkort..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag bara undrar hur HDCP och allt vad det heter ska hindra mig för att se saker jag inte har licens för att se?

bra sagt!

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk

ironi Mer HDCP åt folket! /ironi

Permalänk

måste man köpa ny skärm nu också?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätokraten
Eftersom tillverkarna inte än kan destämma sig om det ska bli displayport eller UDI, hoppas jag att nån skärm tillverkare släpper en skärm med dvi, UDI och displayport. Vill gärna byta ut min 22 tums CRT mot en platt 30 tums skärm. Men pga oenigheten vågar man inte köpa någon ny skärm.

Samma här. Har en gammal CRT som jag vill byta ut men just nu så vill jag inte köpa någon monitor jag inte vet är framtidskompatibel. Att slänga ut en massa pengar på en 24" monitor och sedan att den är för gammal redan inom ett år då den inte stöder standardkontakten är inte så kul. En monitor ska trots allt ha en rätt lång livstid (som min nuvarande CRT som jag haft i över 6 år).

Och nu när man läser om att DisplayPort kommer i version 2.0 nästa år så vill jag inte sitta med en 1.x monitor. Fast å andra sidan så borde det inte spela så stor roll då 1.x ger tillräckligt med bandbredd.

Hoppas för övrigt att DisplayPort vinner detta "krig" över UDI, men egentligen så spelar det ingen större roll om vilket av dem som vinner.