Brist på AMD-processorer i kanalen

Permalänk
Melding Plague

Brist på AMD-processorer i kanalen

Mindre pc-tillverkare klagar på att de inte kan få tag på de senaste processorerna från AMD via distrubtionskanalen, enligt dem är anledningen företagets nybakade samarbete med Dell.

Läs nyheten: Brist på AMD-processorer i kanalen

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite underhållande att när AMD för första gången på väldigt länge ligger ORDENTLIGT efter Intel prestandamässigt så säljer de som aldrig förr..

Säger en hel del om hur oväsentlig försäljningen till enusiaster är.

Permalänk
Medlem

Som lite av en AMD Fanboy tycker jag det är ganska bra då det visar att det är stor efterfrågan, gäller bara att de får igång lite större tillverkning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gagoff
Som lite av en AMD Fanboy tycker jag det är ganska bra då det visar att det är stor efterfrågan, gäller bara att de får igång lite större tillverkning

Förstår inte riktigt hur du resonerar. Det blir ju de som blir utan AMD-processor när det är brist och kanske väljer en Intel i stället. Hur som helst ger ju låg tillgång högre priser vilket aldrig är kul för oss konsumenter, oavsett vilket märke vi föredrar.

Nåja,
hellre brist på processorer i kanalen
än ett Lian Li-chassi i ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gagoff
Som lite av en AMD Fanboy tycker jag det är ganska bra då det visar att det är stor efterfrågan, gäller bara att de får igång lite större tillverkning

Enligt en numera avstängda AMD fanboy.. ingen nämnd ingen glömd.. så skulle det absolut inte vara ett problem fär AMD det var bara att öka takten så skulle AMD utan problem kunna leverera processor... nu är det brist & man ser inga tecken på att AMD klarar av efterfrågan.. Det har mao. blivit som en del förutspått.. AMD klarar inte sina åtagande.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Visar väl snarast på att AMD har fått erkännade som stabil plattform och att prestandan i förhållande kostnaden för moderkort och cpu är väl så bra som för Intel. Utbudet av moderkort för AMD är betydligt trevligare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Borde inte AMD kunna outsource:a produktion till t.ex. TSMC?
TSMC tillverkar väll redan cpu:er åt ATI (dvs redan nu åt AMD)?

Permalänk

AMD outsorcar väl till Chartered redan och har gjort det rätt länge. Dock borde deras 65nm/300mm wafers-produktion snart komma igång så då slipper dom det här problemet. (Keyword: borde)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Chartered? Vad är det för företag?

Men borde man inte kunna outsourca mer om efterfrågan är så mycket större än tillgången? Känns dock som jag missat något för hade det varit så enkelt hade ju knappast AMD låtit bli ;).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumor_
Förstår inte riktigt hur du resonerar. Det blir ju de som blir utan AMD-processor när det är brist och kanske väljer en Intel i stället. Hur som helst ger ju låg tillgång högre priser vilket aldrig är kul för oss konsumenter, oavsett vilket märke vi föredrar.

Nåja,
hellre brist på processorer i kanalen
än ett Lian Li-chassi i ...

Det är ju visste "bra" för AMD (tillfälligt). Jag tror han inte menar på hur många processorer de tillverkar (det är ju inte bra att det är för få) utan hur många som de säljer.
Hade folk inte köpt så mycket AMD så de fått minska produktionen/haft stora lager med osålda processorer skulle ju Intel sålt ännu mer, eller hur? (om det inte är någon global nedgång).

Innan Dell verkligen började sälja AMD-processorer har jag för mig det sades att om Dell skulle gå över helt till AMD (alltså inte sälja några intel, vilket de gör nu) skulle de suga upp hela AMD:s produktion. Eller något liknande. Nu är väl HP nästan lika stora som Dell också och de säljer ju en del AMD de med.

Jag hoppas AMD skyndar sig att fixa större produktionskapacitet. Men de får iaf in kapital så de har råd att slå tillbaka på intel...
"Return of the Jedi" eller nått sånt.
[Anandtechs recension av Core 2 Duo i mitten av Juli har titeln: "Intel's Core 2 Extreme & Core 2 Duo: The Empire Strikes Back"]

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Om det är AMD eller Intel som ligger bäst till då det gäller prestanda spelar väl inte så stor roll, huvudsaken är att det finns minst 2 starka processortillverkare på marknaden så att vi får bra konkurrens.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Visar väl snarast på att AMD har fått erkännade som stabil plattform

Jag började köra AMD år 2000 en K6-2 500Mhz på ett via chippat moderkort & redan då var AMD stabil.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag började köra AMD år 2000 en K6-2 500Mhz på ett via chippat moderkort & redan då var AMD stabil.

Har en AMD k6-2 450Mhz på Asus P5A moderkort. Har gått som en rolex i 8 år nu. Fungerar med allt jag smackar in i datorn, som minnen etc. Har aldrig haft några problem med den. Fär övrigt använder AMD SOI processen som IBM utvecklat och kan inte outsourca hur som helst. Tillverkaren måste använda samma process för att det ska fungera. Chartered använder samma process

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maus64
Fär övrigt använder AMD SOI processen som IBM utvecklat och kan inte outsourca hur som helst. Tillverkaren måste använda samma process för att det ska fungera. Chartered använder samma process

Jaha, där har vi svaret, tack för upplyssningen ;).