Permalänk
Medlem

CPU flaskhals med 8800GTS?

Tror ni att min gamla Sandie kommer att vara för slö med detta grafikkort?

Jag kör med system och klocken som står i "siggen".

Tack på förhand.

Permalänk

det lär du ju märka! annars så har netgiganten.se inne nåra x2 4600+ 4800+

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Tror den kommer duga ett tag till faktiskt. Om inte annat så fram tills de flesta spel "kräver" flerkärniga processorer för att komma till sin rätt. Men det är bara min teori.

Säger jag som sitter på hårdvara från stenåldern i jämförelse...

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Tror det mesta flaskhalsar en 8800 faktiskt...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Oki....tack för svaren! Jag kommer antagligen att beställa ett och testa.
Vi får se vad det går för....!

Permalänk
Avstängd

Kanske får ställa en liten fråga här.
Tror ni att min e6300 på 3.1ghz räcker till 8800 serien?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Tror det mesta flaskhalsar en 8800 faktiskt...

Jag har läst en artikel om att detta nya kort inte belastar cpu lika mycket som tidigare generation kort. Men om det innebär att din cpu räcker för att få ut det mesta av 8800 är jag inte rätt man att svara på. Du lär kunna köra med det helt klart!

Till michael123. Om inte våra prollar klarar 8800 vilken prolle ska man då ha?? Det är klart att den klarar ett sånt kort

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem

Undrar faktiskt samma sak som trådskaparen, har en 4000+ san diego, funtar på att skaffa 8800GTS. (vill ju kunna köra crysis med bra inställningar ^^) Det blir antingen en 8800 hyffsat snart eller vänta en längre tid och skaffa en helt ny dator. Om du skaffar en 8800, skriv gärna hur det går tillsammans med din 3700+, om det går bra kanske man ska köpe ett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurgl
Undrar faktiskt samma sak som trådskaparen, har en 4000+ san diego, funtar på att skaffa 8800GTS. (vill ju kunna köra crysis med bra inställningar ^^) Det blir antingen en 8800 hyffsat snart eller vänta en längre tid och skaffa en helt ny dator. Om du skaffar en 8800, skriv gärna hur det går tillsammans med din 3700+, om det går bra kanske man ska köpe ett

En helt ny dator blir ju betydligt dyrare än att leka med ett fett grafikkort nu. Personligen tror jag inte att det blir några som helst problem för dig att köra med din burk. Googla runt lite så får du nog ett vettigare svar än vad jag kan ge dig.

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem

någon som vet hur det är med planer på 8600 och liknande dx10 kort?
eller kanske ett 8800le

sedan är det ju aldrig otrevligt med en bättre processor men det kan du ju alltid köpa till senare om det visar sig att vara så...

själv hoppas jag att min E6600 ska räcka ett tag... vilket den borde?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet

själv hoppas jag att min E6600 ska räcka ett tag... vilket den borde?

Ja, det borde den

Permalänk
Medlem

E6600 kommer lätt hålla ett par månader till, men inte mer än ett år eller ett halvt.

Permalänk
Medlem

funderar på att köpa ett grafikkort till hösten så tills dess hoppas jag iaf att den ska hålla i sig

men det hela beror ju på hur kräsen man är

Permalänk
Medlem

tycker det är onödigt med flerkärniga processorer när man är gamer, det är väll bara några ytterst få spel som stöder det, de jag känner till är; valves source motor och quake 4 motorn...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
tycker det är onödigt med flerkärniga processorer när man är gamer, det är väll bara några ytterst få spel som stöder det, de jag känner till är; valves source motor och quake 4 motorn...

det är ju nutiden det, men i framtiden så kommer det nog bli bättre för flerkärniga prollar. MAn tjänar nåra FPS.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
tycker det är onödigt med flerkärniga processorer när man är gamer, det är väll bara några ytterst få spel som stöder det, de jag känner till är; valves source motor och quake 4 motorn...

Som gamer kommer det vara krav med flerkärniga tillslut. Alan Wake och Crysis ska ha flerkärnigt stöd om jag inte minns fel..

Sen om jag får mitt GTS imorgon så kan jag kasta upp lite resultat med kortet och min X2, ska nog klocka upp den till 2600 MHz och se om man tjänar så många fps så man märker nån skillnad i spel

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
tycker det är onödigt med flerkärniga processorer när man är gamer, det är väll bara några ytterst få spel som stöder det, de jag känner till är; valves source motor och quake 4 motorn...

Det gammla vanliga anti dualcore argumentet. Saken är den att det inte är så dyrt med dualcore längre och det utnyttjas ändå av folk som spelar.

Program i bakgrunden kan delas upp på en annan kärna än vad man spelar på och bara där så kan det skilja många % i prestanda. Sedan så vid uppstarter osv så går det såklart snabbare. Även när man rar:ar osv som många gör så är det en enorm skillnad.

Så enligt mig idiotiskt att köpa något annat än dualcore nu om man ska ha en bra dator vid januari/februari.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
någon som vet hur det är med planer på 8600 och liknande dx10 kort?
eller kanske ett 8800le

sedan är det ju aldrig otrevligt med en bättre processor men det kan du ju alltid köpa till senare om det visar sig att vara så...

själv hoppas jag att min E6600 ska räcka ett tag... vilket den borde?

har hört ryckten om att nvidia ska släppa 8800 med gddr4 minnen och 65nm nästa år inget datum har jag hör om dock.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

hmm, bara att hoppas att det kommer funka med min opteron 146.. annars får jag väl börja klocka

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

opteron rules:D

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Hej lånar tråden lite. Jag har ett 8800gts kort. Jag får bara ca 6000p i 3dmarks06 tycker det är lite lite för detta kort men vad vet jag. Och när jag kör BF2 med 8x AA får jag konstiga svarta pentagoner på marken, men om jag kör med 4x AA så funkar det fint. Vad kan detta orsakas av? Flaskhalsar min Prolle Grafikkortet kan det vara det som är felet?

Comp: Amd 64 4000+, Asus A8N32-SLI Deluxe, PoV 8800GTS, Hiper R 580w, Corsair XMS PRO3200 2gb.

Permalänk
Medlem

De flesta spel blir gfx-begränsade i höga upplösningar + AA/AF. Alltså spelar cpun inte alltid jättestor roll i de upplösningar man spelar med ett 8800gts (16x12 och uppåt).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FlAxX^_0
Hej lånar tråden lite. Jag har ett 8800gts kort. Jag får bara ca 6000p i 3dmarks06 tycker det är lite lite för detta kort men vad vet jag. Och när jag kör BF2 med 8x AA får jag konstiga svarta pentagoner på marken, men om jag kör med 4x AA så funkar det fint. Vad kan detta orsakas av? Flaskhalsar min Prolle Grafikkortet kan det vara det som är felet?

Comp: Amd 64 4000+, Asus A8N32-SLI Deluxe, PoV 8800GTS, Hiper R 580w, Corsair XMS PRO3200 2gb.

3dmark06 inberäknar cpu-poängen i totalscoren. Cpu-testet är dessutom flertrådat så singelkärnade cpuer får klart sämre 3dm06 resultat.

Permalänk
Medlem

Re: CPU flaskhals med 8800GTS?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vega
Tror ni att min gamla Sandie kommer att vara för slö med detta grafikkort?

Jag kör med system och klocken som står i "siggen".

Tack på förhand.

Slött med en San Diego på 3GHz? Knappast. Även om processorn skulle begänsa din prestanda, så kommer det egentligen bara att ske i lägre upplösningar. Dessutom lär prestanda i dessa fall vara så hög att det ändå är strunt samma.

Med tanke på att kraven på grafikkortsprestanda har en tendens att öka betydligt snabbare än kraven på processorprestanda, så lär en eventuell processorflaskhals snart vändas till en grafikkortsflaskhals ändå.