Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverk i Ubuntu

Jag är helt ny i Linux världen och skulle behöve lite hjälp.

Jag har installerat Ubuntu 6.10 på en bärbar IBM och allt funkade finfint.

Nu till problemet. Jag har en trådlös router med WPA kryptering som jag skulle villja komma åt. I windows är det bara att öppna trådlösa nätverk, välja vilket nätverk man vill använda, knacka in kod, välja vilken kryptering man ska använda så är det klart.
Finns det någon liknande funktion i Ubuntu som man kan använda och hur gör man.

Det trådlösa nätverkskortet fungerar för han loggad själv in sig på ett annat nätverk som inte var skyddat till en början.

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

Hassus

Permalänk
Medlem

WPA i Linux är inte det roligaste, det man ska använda om man ska komma in på WPA skyddade nät är "wpa supplicant". Har för mig att man enklast använder det med wifiradar (finns i apt).

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

sudo apt-get install network-manager-gnome && sudo reboot

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raw
sudo apt-get install network-manager-gnome && sudo reboot

Hum? Hur hjälper detta honom för WPA?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Hum? Hur hjälper detta honom för WPA?

Det hjälper honom tokmycket, man får en liten skojig pryl i motsvarigheten till Systray, bara högerklicka, välja nätverk, knacka kod och så är man inne

Permalänk
Medlem

Som sagt är jag nybörjare i den här världen.

Jag gjorde precis som raw skrev och det funkade bra.

Nu har jag mycket riktigt fått en ikon bredvid den förra nätverksikonen som ser nästan likadan ut.
Då ska det alltså bara vara att klicka på ikonen och välja nätverk???

När jag vänsterklicka får jag bara upp wired "network" med en ifylld ring framför (jag pluggade in en sladd från routern för att kunna hämta hem Networkmanager applet 0.6.3).

Högerklicka jag får jag upp Enable Networkin och Connection Information och About.

Jag hittar inte var jag ska klicka för att få upp alla tillgängliga trådlösa nätverk.

Jag läste även på Networkmanagers sida på nätet och även där står det bara att man ska "klicka" sedan kommer det fram en lista på olika trådlösa nätverk.

Det känns som jag ska få en annan ikon som det bara är att klicka på, men frågan är hur?

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Hassus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Det hjälper honom tokmycket, man får en liten skojig pryl i motsvarigheten till Systray, bara högerklicka, välja nätverk, knacka kod och så är man inne

För WPA?, För WEP vet jag att det fungerar, men inte för WPA?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
För WPA?, För WEP vet jag att det fungerar, men inte för WPA?

Jo det fungerar både för WPA och WPA2.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Jo det fungerar både för WPA och WPA2.

Det funkade med WPA för mig, eller både och...gick ett tag men efter typ en timme kopplade routern ner. Efter att jag tog bort WPA och bytte till WEP så funkar det utan problem. Vet inte varför det var så...