Föredrar Fireworks framför Photoshop

Permalänk
Medlem

Föredrar Fireworks framför Photoshop

Är det bara jag som föredrar Macromedia Fireworks framför Adobe Photoshop? Känns mycket lättare att jobba med Fireworks. Så synd att Adobe köpte Macromedia, för dom kommer ju sluta utveckla programmet eller hur? =/

Permalänk
Medlem
Citat:

The development of Fireworks continues after the acquisition, Fireworks 9 is now in Beta stage.

http://en.wikipedia.org/wiki/Macromedia_Fireworks

Permalänk

Ja, det var synd.
Bra diskussionsvärde på denna tråden? Du måste alltid ha 3 trådar på förstasidan eller?

Jag tror du passar bättre i någon irc-kanal, eftersom dina trådar brukar mer vara ett påstående och sen klartsluthejdå.
Tyvärr.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CIC
http://en.wikipedia.org/wiki/Macromedia_Fireworks

Härligt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Ja, det var synd.
Bra diskussionsvärde på denna tråden? Du måste alltid ha 3 trådar på förstasidan eller?

Jag tror du passar bättre i någon irc-kanal, eftersom dina trådar brukar mer vara ett påstående och sen klartsluthejdå.
Tyvärr.

Bongo-apan, tycker du verkar vara en liten störig typ, blocka mig om du tycker jag gör så många störande "ointressanta" trådar, ingen tvingar dig att läsa mina trådar. Och nej jag skriver när jag har lust för det och tänker inte stoppas pga någon typ som du ej tycker om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Ja, det var synd.
Bra diskussionsvärde på denna tråden? Du måste alltid ha 3 trådar på förstasidan eller?

Jag tror du passar bättre i någon irc-kanal, eftersom dina trådar brukar mer vara ett påstående och sen klartsluthejdå.
Tyvärr.

Haha, ja. Plus att avataren och signaturen ändras varje dag.

Permalänk
Testpilot

Har bara testat Fireworks nån enstaka gång, laddade ner det när jag skulle testa nån tutorial för att se om det var nått att ha. Tyckte inte riktigt det kändes som en motsvarighet till Photoshop, är rätt annorlunda sätt att arbeta på. En riktig konkurrent tycker jag borde vara Paint Shop Pro eller kanske GIMP.
Känns som att Fireworks är inriktat till grafik på webben och inte exempelvis foton.

För att skapa nån sorts diskussionsvärde: Varför tycker du Fireworks är bättre än Photoshop?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Har bara testat Fireworks nån enstaka gång, laddade ner det när jag skulle testa nån tutorial för att se om det var nått att ha. Tyckte inte riktigt det kändes som en motsvarighet till Photoshop, är rätt annorlunda sätt att arbeta på. En riktig konkurrent tycker jag borde vara Paint Shop Pro eller kanske GIMP.
Känns som att Fireworks är inriktat till grafik på webben och inte exempelvis foton.

För att skapa nån sorts diskussionsvärde: Varför tycker du Fireworks är bättre än Photoshop?

Bättre GUI och interface, enklare att använda. Känns som Fireworks har dom flesta av Photoshop funktionerna också.

Ja vad tycker ni är bäst Photoshop eller Fireworks?

Offtopic: @Akira, och du har inte bytt på 3 år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Bättre GUI och interface, enklare att använda. Känns som Fireworks har dom flesta av Photoshop funktionerna också.

Bombur, jag antar att du ville ha en eldig diskussion där folk kastade argument fram och tillbaka över sajberspejs och gjorde den här tråden legendarisk på sweclockers, har jag rätt? Eller ville du bara helt sjukt kissenödigt berätta för alla andra vilket program du helst använder när du klipper ner bilder från digitalkameran?
Hursom, du måste ju förklara varför fireworks gränssnitt är "bättre" än photoshops, så att tjugofem personer kan berätta för dig att det är en smaksak, vilket du redan borde veta.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Bombur, jag antar att du ville ha en eldig diskussion där folk kastade argument fram och tillbaka över sajberspejs och gjorde den här tråden legendarisk på sweclockers, har jag rätt? Eller ville du bara helt sjukt kissenödigt berätta för alla andra vilket program du helst använder när du klipper ner bilder från digitalkameran?
Hursom, du måste ju förklara varför fireworks gränssnitt är "bättre" än photoshops, så att tjugofem personer kan berätta för dig att det är en smaksak, vilket du redan borde veta.

Nej. Enligt mig är interfacet bättre för det är bättre sorterat, ikonerna är snyggare också, man hittar lättare till dom kommando man vill göra. Sen tycker jag Fireworks känns lite snabbare också.

Permalänk
Medlem

TACK! jag är övertalad.
jag menar det är ju snyggare och så tar det säkert en milisekund snabbare att måla men en färgad penisel.
ska byta DIRRRR!

hihihi.. penisel skrev jag

Visa signatur

the vineyard

Permalänk
Medlem

GUI och interface är väl samma sak?

GUI = Graphical User Interface har jag för mig. Och vad jag vet så finns det inget "ografiskt" interface i Fireworks...

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kladz0r
GUI och interface är väl samma sak?

GUI = Graphical User Interface har jag för mig. Och vad jag vet så finns det inget "ografiskt" interface i Fireworks...

Så är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kladz0r
GUI och interface är väl samma sak?

Ett interface behöver inte vara "Graphical", t.ex. finns det massor text-baserade program och ett api är väll ett interface med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CIC
Ett interface behöver inte vara "Graphical", t.ex. finns det massor text-baserade program och ett api är väll ett interface med?

Ett "interface" även känt som gränssnitt behöver inte vara GUI eller CLI, USB är väll ett interface? Ett handtag är väll ett interface?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Ett "interface" även känt som gränssnitt behöver inte vara GUI eller CLI, USB är väll ett interface? Ett handtag är väll ett interface?

Ja, helt rätt. På samma sätt kan en webbläsare antas vara ett gränssnitt till internet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Ja, helt rätt. På samma sätt kan en webbläsare antas vara ett gränssnitt till internet.

Det där var väll en retorisk fråga som jag ställde? :):)

Permalänk
Medlem

men om nån skapar en CLI som bygger på bitmapfonter! vad säger ni då va?

muhahaha! *snor penslarna och hoppar i kanan som tar mig till Batmobilen och bränner iväg medan förvirringen sprider sig*

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande ett gränssnitt.

Permalänk
Medlem

Jag kom precis på det bästa programmet som jag hoppas någon snor här och nu. Speech-to-paint. Det ni, inte mycket GUI, USB eller handtag där inte!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Hedersmedlem

Diskutera gärna olika programs för- och nackdelar, men håll er på mattan. Har ni åsikter om folks trådar kan ni ta dem via PM istället för att spamma ner tråden (gäller även hr. Bombur).

Skärpning!

Permalänk
Medlem

Hej har nyss börjat göra en design med Fireworks gillar det, mycket bättre än Photoshop på att utföra en design för en hemsida tycket jag men jag är också oefaren gällande photoshop , har aldrig lärt mig gilla det så heheh

Visa signatur

xbox360 slim 250gb + ps3 Slim 100gb + wii

Permalänk
Medlem

Jag tycker denna tråd sammanfattar läget ganska bra. Speciellt det sista, mycket ärliga, inlägget: https://www.flashback.info/showthread.php?t=627771

Permalänk
Medlem

Tjena visste inte var jag kunde ställa denna frågan så tänkte chansa här.

Det finns ett val i fireworks där du kan välja utifrån Common library så kan man välja färdiga menyer , riktigt snygga o går fort. Här kommer mitt problem ifall jag väljer detta o anpassar efter mitt tycke så lyckas jag inte ändra namnen på meny knapparna

klickar på menyn o då kan man få upp lite ting man kan ändra på , även namnet på knapparna i menyn men det ändringarna jag gjort syns inte hmmm

Tack i förhand

Visa signatur

xbox360 slim 250gb + ps3 Slim 100gb + wii

Permalänk
Medlem

Vem tyckte det var en bra idé att bumpa en tråd från 2006?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Vem tyckte det var en bra idé att bumpa en tråd från 2006?

Jag uppenbarligen

Visa signatur

xbox360 slim 250gb + ps3 Slim 100gb + wii

Permalänk

Photoshop är helt klart det bästa för bildbehandling, oavsett om man arbetar med webdesign eller fotoredigering - tycker jag.

Photoshop har många användningsområden, photoshop är inte heller lätt att använda, fireworks är väldigt enkelt att använda(men erbjuder inte lika mycket funktioner).

Visst, fireworks är inget kasst program, men jag tycker att photoshop sopar mattan med fireworks. länge leve photoshop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Photoshop är helt klart det bästa för bildbehandling, oavsett om man arbetar med webdesign eller fotoredigering - tycker jag.

Photoshop har många användningsområden, photoshop är inte heller lätt att använda, fireworks är väldigt enkelt att använda(men erbjuder inte lika mycket funktioner).

Visst, fireworks är inget kasst program, men jag tycker att photoshop sopar mattan med fireworks. länge leve photoshop

Men kan vi låta den tre år gamla tråden dö nu?

Permalänk

Tråden startades för ungefär 2.5 år sedan, men alla inlägg är inte lika gamla som första posten i tråden : )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Men kan vi låta den tre år gamla tråden dö nu?

Varför då? Trådar är till för att användas om frågan är relevant, nu kanske drjens skulle haft en egen tråd. Men tycker du har fel inställning, han bumpar ju knappast för att säga någon onödigt.

Visa signatur

pff

Permalänk

Tack murkaz Vissa här på forumet verkar bara kunna glida runt och vara petiga