Permalänk
Medlem

Återuppta linux..

Tjena!
Är så att jag för några år sedan satt mkt och lekte och försökte lära mig linux.
Provade lite olika distar men slackware är den jag fastnade för (smidig installation osv) så den använde jag under den tid jag satt och lekte..
Nu när jag tänkt installera linux igen hör man mkt prat om ubuntu osv ska vara bra/smidigt?, det mesta sköts via grafiska installationsprogram osv vilket lät ganska trist, eller? (då har man ju som förlorat lite av idén med att försöka lära sig..)
Sen funkar väl olika distar rätt olika på tex var program ska installeras, vart vissa filer finns osv, eller?.
Så nu till frågan, tycker ni att jag ska fortsätta på slackware (som jag förhoppningsvis kommer ihåg en del grejjer ifrån) eller prova en helt ny "användarvänlig" dist?, känns som risken är att om man sitter med ubuntus grafiska vertyg så lär man sig aldrig uppbyggnaden/funktionerna i linux?.. rätta mig om jag har fel!

Mkt tacksam för svar!
Med vänligaste hälsningar Johan.

Visa signatur

For you my love

Permalänk
Medlem

Ubuntu blir precis så avancerat du vill att det ska bli.

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

kan du slackware så kör slackware. Slackwar är väl egentligen bättre på alla plan utom kanske användarvänlighet

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Hmm ok kanske lika bra att köra på slack då... Är som sagt inget "proffs" på linux men klarar en installation i slack utan några problem så, sen finns det ju alltid forum man kan söka info, fråga om saker så får väl hoppas att det blir bra =), tack för svaren grabbar!.

edit: Måste man ladda ner alla "cd's" eller är det bara massa onödiga program på cd2 och uppåt?.

Visa signatur

For you my love

Permalänk
Medlem

Tycker helt klart du ska fortsätta på Slackware om du gillar det, är ett helt annat tänk i Ubuntu till skillnad från KISS (Keep It Stupid Simple).

På cd2 och cd3 finns KDE osv, men du behöver bara cd1 för att installera, xfce, fluxbox osv följer med på cd1.

Permalänk
Medlem

På CD2 så finns även utöver kde, t/ tcl/ och xap.
Så CD2 kan vara trevligt att ha om man inte vill dra ner allt det i efterhand, om det är något man behöver. Är ju inte direkt jobbigt att bränna ut två skivor

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Tycker helt klart du ska fortsätta på Slackware om du gillar det, är ett helt annat tänk i Ubuntu till skillnad från KISS (Keep It Stupid Simple).

På cd2 och cd3 finns KDE osv, men du behöver bara cd1 för att installera, xfce, fluxbox osv följer med på cd1.

Håller med zightx. Gillade du slackware så ska du definitivt fortsätta med det. Det var min första linux-dist också.. Jag tröttnade tyvärr efter ett tag eftersom det inte fanns någon pakethanterare som fungerade som jag ville där.. Därför blev det gentoo.

Mitt råd är däremot. Har du använt Slakware och gillade det, fortsätt med det tills du upptäcker själv vad du gillar och ogillar. När man är mer insatt i sina egna behov när det gäller linux är det lättare att söka i forumet och hitta en dist som passar dig.

Det värsta som kan hända är att du får installera om allt

// Jonas

Permalänk
Medlem

Ok cd1 räcker alltså, perfekt..
Förut när jag körde det tror jag att jag endast körde med cd1 men då fanns det iofs inte 6 cds heller ;P.
t/ tcl/ xap/ har jag ingen aning om vad det är men jag ska som sagt inte köra ngn server eller så utan endast ha för att leka runt lite och försöka lära mig helt enkelt, kde kan jag vara utan kommer köra flux som jag gjorde förut dock kanske det följer med några nyttiga lib's med kde?.
Hade för mig att jag läst att slack också börjat köra med ngn bättre/smidigare pakethanterare men antagligen så har jag nog fantiserat ;P.
Men som det nog framgick tidigare så är jag mest intresserad av uppbyggnaden och lära mig behärska utan att nödvändigtvis behöva använda X (som dock är trevligt att ha om man vill kunna bruka datorn: surfa, kolla bilder, filmer osv).
Men nu ska jag vara lite jobbig och passa på att ställa en fråga till när jag ändå håller på :P.
Minns att en av dom saker som jag upplevde som lite irriterande/jobbigt var just det med alla j***a lib's som hela tiden saknades och som man aldrig riktigt kunde ha kontroll över (svårt att hitta vilka lib's som ett program kräver osv) men det kanske funkar rätt smidigt om man kan köra apt get (ngn debian pryttel?) finns det ngn motsvarighet i slack?.

Ursäkta för frågvisheten men vill ha lite i "ryggsäcken" innan jag sätter igång om ni förstår och tack än en gång för att ni tar er tid att hjälpa!, riktigt bra bemötande på sweclockers forum! (cred till er)
/Johan

Visa signatur

For you my love

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glidaren
Ok cd1 räcker alltså, perfekt..
Förut när jag körde det tror jag att jag endast körde med cd1 men då fanns det iofs inte 6 cds heller ;P.
t/ tcl/ xap/ har jag ingen aning om vad det är men jag ska som sagt inte köra ngn server eller så utan endast ha för att leka runt lite och försöka lära mig helt enkelt, kde kan jag vara utan kommer köra flux som jag gjorde förut dock kanske det följer med några nyttiga lib's med kde?.
Hade för mig att jag läst att slack också börjat köra med ngn bättre/smidigare pakethanterare men antagligen så har jag nog fantiserat ;P.
Men som det nog framgick tidigare så är jag mest intresserad av uppbyggnaden och lära mig behärska utan att nödvändigtvis behöva använda X (som dock är trevligt att ha om man vill kunna bruka datorn: surfa, kolla bilder, filmer osv).
Men nu ska jag vara lite jobbig och passa på att ställa en fråga till när jag ändå håller på :P.
Minns att en av dom saker som jag upplevde som lite irriterande/jobbigt var just det med alla j***a lib's som hela tiden saknades och som man aldrig riktigt kunde ha kontroll över (svårt att hitta vilka lib's som ett program kräver osv) men det kanske funkar rätt smidigt om man kan köra apt get (ngn debian pryttel?) finns det ngn motsvarighet i slack?.

Ursäkta för frågvisheten men vill ha lite i "ryggsäcken" innan jag sätter igång om ni förstår och tack än en gång för att ni tar er tid att hjälpa!, riktigt bra bemötande på sweclockers forum! (cred till er)
/Johan

Hej!
Jag vet ej riktigt hur Slackwares paketsystem fungerar det var därför jag slutade med slack, en kompis kunde det däremot. Så jag vet _att_ det fungerar.
citat från slackware.com

Citat:

Updated versions of the Slackware package management tools make it
easy to add, remove, upgrade, and make your own Slackware packages.
Package tracking makes it easy to upgrade from Slackware 10.2 to
Slackware 11.0 (see UPGRADE.TXT). The slackpkg tool in /extra can
also help update from an older version of Slackware to a newer one,
and keep your Slackware system up to date. In addition, the
slacktrack utility (in extra/) will help you build and maintain
your own packages.

Om man installerar program med hjälp av slackpkg så ska alla libs som krävs för programmet i fråga följa med om jag förstod min kompis rätt. Annars så ska det finnas andra pakethanderare som du kan installera till slackware. (hittade bara denna just nu, vet ej ens om det är rätt http://swaret.sourceforge.net/ )

Debian/Ubuntu's apt-get system är enkelt och fungerar oftast bra, men finns också tyvärr bara på Debianbaserade distrubutioner. Andra distar har andra pakethanterare.

Ser du däremot till att installera det mesta du behöver från början med slackware skivan så är det ju mindre du behöver installera senare.. eller hur?

Jag kan rekommendera dig att ladda hem Cd1 och cd2 eftersom du då kan installera KDE.. Jag körde precis som du fluxbox i början tills jag tröttnade på att det kändes lite väl tunnt och att "drag & drop" inte fungerade.. Som ovan linuxanvändare kan det vara bättre att använda ett "desktop environmnent" (skrivbordsmiljö) istället för en "windows manager" (fönster hanterare) eftersom det kan kännas mer som ett komplett operativsystem från början som är lättare i början.

Allt detta är personligt och du bör testa dig fram till det du själv känner bäst för och inte låta mig och alla andra påverka dig alldeles för mycket..

// Jonas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangs
Hej!
Jag vet ej riktigt hur Slackwares paketsystem fungerar det var därför jag slutade med slack, en kompis kunde det däremot. Så jag vet _att_ det fungerar.
citat från slackware.com

Självklart fungerar den, varför skicka med något som inte fungerar?

Det enda osmidiga med pkgtool är att man måste sitta och ladda hem alla förbannade paket vilket är lite jobbigt, men swaret och slackpkg är paketsystem som fungerar likt Debians apt-get. Kolla vidare på dem.

En annan dist jag skulle rekomendera till dig om du gillar Slackware är Arch då den bygger på samma princip som Slackware (KISS) men har även en vettig pakethanterare inkluderad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Självklart fungerar den, varför skicka med något som inte fungerar?

Det enda osmidiga med pkgtool är att man måste sitta och ladda hem alla förbannade paket vilket är lite jobbigt, men swaret och slackpkg är paketsystem som fungerar likt Debians apt-get. Kolla vidare på dem.

En annan dist jag skulle rekomendera till dig om du gillar Slackware är Arch då den bygger på samma princip som Slackware (KISS) men har även en vettig pakethanterare inkluderad.

Klart att det ska fungera.. Den fungerade bara inte som jag ville

Jag tror att jag precis blandat ihop slackpkg med pkgtool.. Föresten lyckades jag inte få igång swaret sist jag försökte.. men det kan vara mitt fel också

// Jonas

Permalänk
Medlem

Ok =), har laddat ner både slack och ubuntu nu så ska fundera lite till på vilken jag väljer, har en kompis som är van linuxanvändare och han rekomenderade ubuntu eftersom den var relativt enkel och har bra uppbyggnad och även väldigt smidig att använda, tror den också hade ngt liknande apt get..
Aja ska spinna vidare på det =),minns f.ö att pkgtool kunde vara en plåga i vissa lägen, dock är man å andra sidan helt ny på apt get prytteln men kanske går att lära sig det också!
mvh /johan

Visa signatur

For you my love

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glidaren
Ok =), har laddat ner både slack och ubuntu nu så ska fundera lite till på vilken jag väljer, har en kompis som är van linuxanvändare och han rekomenderade ubuntu eftersom den var relativt enkel och har bra uppbyggnad och även väldigt smidig att använda, tror den också hade ngt liknande apt get..
Aja ska spinna vidare på det =),minns f.ö att pkgtool kunde vara en plåga i vissa lägen, dock är man å andra sidan helt ny på apt get prytteln men kanske går att lära sig det också!
mvh /johan

Ubuntu använder apt-get ja. :>

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu på min laptop och tycker att apt-get fungerar perfekt. Kan inte tänka mig något lättare ografiskt system. Så länge programmet man vill ha finns i någon av de repositories man har i sources så är det ju lättare att installera saker än i windows tycker jag. Man slipper steget med att googla efter en länk och gå igenom installationsalternativen. Klart smidigt helt enkelt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Kör Ubuntu på min laptop och tycker att apt-get fungerar perfekt. Kan inte tänka mig något lättare ografiskt system. Så länge programmet man vill ha finns i någon av de repositories man har i sources så är det ju lättare att installera saker än i windows tycker jag. Man slipper steget med att googla efter en länk och gå igenom installationsalternativen. Klart smidigt helt enkelt.

Och om du vill ha ett grafiskt system för det så är det bara att installera Synaptic.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Ubuntu har fördelen med att det finns tonvis med infom om det på nätet och guider.

Jag förstår inte hur man skulle klara sig utan ett bra paketsystem som APT.

Ubuntu bygge rpå Debian och Debian ger dig möjlighet att krångla till det precis så mycket som du vill. Men oftast vill man ju inte det.

Permalänk
Medlem

Jaja, en vanlig myt om att apt skulle vara någon överlägset bra pakethanterade, inte för att jag säger att den är dålig, men förstår inte vad som gör den så mycket bättre än alla andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Jaja, en vanlig myt om att apt skulle vara någon överlägset bra pakethanterade, inte för att jag säger att den är dålig, men förstår inte vad som gör den så mycket bättre än alla andra.

Själva pakethanteraren är väl inte så mycket bättre än de andra som sagt. Men det är just att Ubuntu och Debian har så sjukt många paket att hämta som jag tror gör att folk föredrar den.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera Archlinux, i686-optimerad dist med aktuella repos...

Pakethanteraren pacman är riktigt trevlig att använda faktiskt

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

Om du nu använt Slackware tycker jag du ska fortsätta med det, även jag provade Slackware som första dist och var mycket nöjd med det. Använde senare Debian och visst var det bekvämt med apt-get etc men man lärde sig ju så mycket mindre. När slackware krånglade kunde jag ofta komma på vad som krångalat eftersom jag fann uppbyggnaden mer lättförståeligt istället för Debians automagiska apt som när det sket sig var mer svårfixat.

Hur du än bestämmer dig för att göra så kom ihåg att IRC är din vän, otaliga är gångerna jag gett upp Google men fått hjälp på IRC istället

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |