Permalänk
Medlem

vilket moderkort? - hp framtidspaket

tjena,
jag undrar hur man vet vilket moderkort man har? en kompis har köpt från hp genom volvo deras framtidspaket, men vi vet inte vilket moderkort han har fått med så vi kan inte skaffa drivrutiner än... är det någon som har några erfarenheter av detta problem och kan hjälpa oss?

följande info kan ja ge er (kopierar från hemsidan):
"Processor (CPU) AMD Athlon 64 X2 5000+, dubbla processorkärnor, sockel AM2
Chipset nVidia GeForce 6150 LE
Internminne 2048 MB DDR2 SDRAM (667 MHz)
Hårddisk 2 st à 250 GB (varav en med ca 6 GB återställningspartition), SATA 7200 rpm
Extra löstagbar hårddisk Ingår ej, plats finns för en löstagbar hårddisk. Vi rekomenderar HP's externa hårddisk på 300 GB.
Optisk enhet 1 DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med Lightscribe-teknik, Dual Layer
Grafik nVIDIA GeForce 7900 GTX, PCI-Express, 512 MB GDDR2
Ljud Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsv Xtreme Music)

Cacheminne 2 x 512 kB
Diskettenhet Nej
Kortläsare 11-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media. MS Duo och MS Duo Pro stöds också och förutsätter användning av den adapter som normalt följer med korten.
Högtalare Logitech S-100
Nätverksstöd Trådlöst nätverk IEEE802.11 b/g, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat
Modem Nej
Kortplatser 2 lediga PCI, 3 upptagna PCI, 1 upptagen PCI-Express x16
Lagringsplatser 2 lediga 5,25" (extern), 1 ledig 3,5" (extern), 1 ledig 3,5" (intern)
Gränssnitt 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6st USB 2.0, nätverk (RJ-45), 2 st PS/2, högtalare, mikrofon samt ljudkontakter på ljudkortet, 2 st DVI (1 VGA-adapter medföljer), s-video
TV-Anslutning S-video, kabel ingår ej
TV-kort Nej
Tangentbord Svenskt Windows med snabbknappar, trådbundet
Mus HP optisk rullmus, trådbundet
Format Stor tornmodell (43,0 x 20,0 x 48,0)
Färg Svart/Silver"

Någon som kan urläsa vilket moderkort han har fått? Tänkte ominstallera ikväll, så han slipper ha 52 processer som ligger o drar Eller funkar det med xps egna, bara skaffa för ljudkortet och grafikkortet?

Väldigt stort tack för den som vet svaret på denna fråga

Tack på förhand, MVH///Flamur

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Chipset nVidia GeForce 6150 LE

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Chipset nVidia GeForce 6150 LE

Det är det AVSTÄNGDA intigrerade grafikkortet.

flamur:

Styrkretsen är nForce 410/430.
Moderkortet är byggt av MSI och NEJ det klarar inte av vare sig SLI eller överklockning...... (Sitter med samma rigg)
Alla drivrutiner ni behöver finns hos nvidia.com

Styrkretsar: http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_430_410_winxp32_8.26....
Grafikkort:
http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_93.71.html

För att instalera från skiva KRÄVS minst XP SP2 iom att det är ren sata... SP1 stödjer det ej.
Nu minns jag inte om nätverkskortet krävde egna drivrutiner eller ej.
Har för mig att allt låg inbakat i nForce-filen.
Lycka till

Permalänk
Medlem

ofyfan tack, lonefox

har du ominstallerat o tagit bort dendär fula partitionen som är på 6gb? man får väl göra egna partioner det försvinner väl ingen garanti lr nått sånt dåligt då?

Tänkte lägga in xp pro sp2 på hans burk, finns ju egna sata drivisar till ominstallationen till den då va? för har för mig att man annars måste ha en diskett o sånt, men finns ju ingen diskett läsare så blir ju svårt

Tack för länkarna, ska ta o fixa hans burk nån gång i veckan lr nått sen ljudkortet har jag redan tagit ner från creative, så nu finns allt utom tid att fixa allt.

Stort tack igen, MVH///Flamur

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk

Snälla hjälp!!!
Jag har samma burk som "flamur" och vill göra samma sak och har nu kommit halvvägs men inga nätverksdrivisar går att hitta...

SNÄLLA hjälp mig.. vilka nätverksdrivrutiner ska jag har för att få nätverket att funka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johannisson
Snälla hjälp!!!
Jag har samma burk som "flamur" och vill göra samma sak och har nu kommit halvvägs men inga nätverksdrivisar går att hitta...

SNÄLLA hjälp mig.. vilka nätverksdrivrutiner ska jag har för att få nätverket att funka

hur gjorde du med xp? var det bara till att ominstallera o trycka f6 under starten av ominstallationen?

det är ju sata diskar, så måset ju göra så va?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
Det är det AVSTÄNGDA intigrerade grafikkortet.

flamur:

Styrkretsen är nForce 410/430.
Moderkortet är byggt av MSI och NEJ det klarar inte av vare sig SLI eller överklockning...... (Sitter med samma rigg)
Alla drivrutiner ni behöver finns hos nvidia.com

Styrkretsar: http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_430_410_winxp32_8.26....
Grafikkort:
http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_93.71.html

För att instalera från skiva KRÄVS minst XP SP2 iom att det är ren sata... SP1 stödjer det ej.
Nu minns jag inte om nätverkskortet krävde egna drivrutiner eller ej.
Har för mig att allt låg inbakat i nForce-filen.
Lycka till

Styrkretsen Geforce 6150 är nordbryggan samt Nforce 430 är sydbryggan & om man installerar ett PCI-E grafikkort så stängs grafikkortet som är INTERGRERAT i styrkretsen GeForce 6150 av..

Citat:

NVIDIA?s GeForce 6150 & nForce 430 chipsets are a traditional north and south bridge setup.
.
.
.
.
Those that find the integrated graphics to be lacking can install a standard PCI Express x16 graphics card and either disable the GeForce 6150 or keep it enabled to power a third/fourth monitor.

www.sudhian.com/index.php?/articles/show/geforce_6150_mini_ro...

I min HP satt det ett MSI tillverkat moderkort dock med ATI Xpress200 chipset samt SB400 som sydbrygga.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

skruvis> Mja mjo men inte enligt nVidia då man kollar upp det.
Söker man på 6150 så får man bara info om grafikdel på just det nummer PLUS 430........wierd...

Se länk: http://www.nvidia.com/page/search.html?keywords=GeForce+6150

flamur> Jo den har jag tagit bort eftersom nVidias rutiner till Vista sög och det inte gick att spela. Tänkte återställa fullt ut till original men nepp det sket sig iom att XP och Vista boot-filer skiljer sig..... Den VÄGRADE hitta parten när jag körde F10 via bootscreen....så hur den beter sig med XP SP2 vet jag inte...

Ang garantin vet jag inte men full support kan nog bli svår att få.... Garantin på de fysiska sakerna torde inte vara ngr. problem med.

flamur & johannisson> Ang F6 vid installation.. NEJ! Det behövs inte. Skaffa "bara" en skiva med Win XP SP2 slippad så att den ligger med i instalationen. Finns en uppsjö online *host* (Dock gjorde jag min själv)

Se även till att ha de nya drivrutinerna till moderkort (styrkrets, LAN osv. Finns hos nVidia enligt tidigare länkar. Där finns även grafikrutierna) Vad jag minns så installerades nätverkskortet med denna inst-fil....

Hm...efter letande på min hårddisk fann jag att jag även använt denna: http://www.filemirrors.com/search.src?file=81.85_forceware_wi...

Permalänk

Tack Loenfox
Jag instalerade den nya versionen av Wondows XP där SP2 ingick... och jag instalerad den ena av dina filer och jag trode jag instalerade den andra men icke då

Så efter att båda de du länkade till instalerades så funkade datorn utmärkt... Skönt att bli av med den uppsjö av HP program som bara var i vägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
skruvis> Mja mjo men inte enligt nVidia då man kollar upp det.
Söker man på 6150 så får man bara info om grafikdel på just det nummer PLUS 430........wierd...

Det var det jag menade.. dom bildar par.. bara det att jag var lite (rätt så) otydlig med det.

Det här moderkortet är lite intressant för det innehåller chipset 6100/430.. men var sitter dom?

Citat:

NVIDIA GeForce ™6100/nForce ™430
The NVIDIA® GeForce™ 6100 GPU Northbridge supports Microsoft® DirectX 9.0 Shader Model 3.0,NVIDIA® PureVideo Technology with unprecedented integrated video quality,and PCI Express interface. The NVIDIA® nForce™ 430 MCP delivers NVIDIA® Gigabit LAN, and NVIDIA® MediaShield storage management technology allowing easy RAID configuration (RAID 0, RAID 1, RAID 0+1, and RAID 5) for Serial ATA 3Gb/s.

www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=101&l3=343&model=1338&mod...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless