Permalänk
Medlem

frontalbus?

vad är frontbuss för nåt, och hur viktigt e det att bygglarna sitter rätt när man bygger en dator?

Permalänk
Medlem

Måste vara frontbuss du menar. Sök på google, där hittar du en massa upplysande svar. (Lättare än att jag försöker förklara)

Ööh.. Det är JÄTTEVIKTIGT. Annars kan det bli pankaka av allt, komponenter kan ta skada faktiskt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

:o

oj, kan det bli sååå allvarligt... kan du inte själva mig lite da...innan ja börjar sätta ihop dator...

AMD ATHLON 64 3800+ SOCKET 939 BOXED

Asus A8N32-SLI Deluxe nForce4 SLI X16 4DDR-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket939 ATX

Permalänk
Avstängd

Bussen är den länk som används när processorn kommuicerar med övriga systemet. Ju snabbare kommunikation med övriga systemet desto bättre.
Athlon 64or har minneskontrollern inbyggt i processorn. Och har trafiken till ramet på en separat buss. Medans äldre datorer och intelmaskiner fortfarande har minneskommunikationen via nordbryggan och därmed över frontbussen.
Den viktigaste kommunikationen är den med minnet. Eftersom AMD har den separat så är inte frontbussen så viktig då den redan är overkill litegrann. Intel har däremot all trafik på samma buss.

Googla lite på hypertransport eller nåt så kan du läsa lite om bussen på datorn du tänkte köpa.

Permalänk
Medlem

så hur ska jag veta vad ja ska sätta den till?

Permalänk
Avstängd

Hur du ska bygla den?
Moderna datorer behöver inte byglas särskillt ofta, isåfall står det i manualen hur byglingen ska vara.

Permalänk
Medlem

ja har inte bygglat den nåt.. byggeln sitter som den gjort sen ja fick moderkortet

Permalänk
Avstängd

Bara en bygel? Låter som att du ska låta den vara. Men har du inte byggt ihop och testat datorn? Vet du hur man bygger?

Permalänk
Medlem

nej ja har inte kopplat ihop delarna än.. nja ja e ju inte så bra, men tidigare har ja byggt ihop 3 dator.. så lite kan ja..