Vad vill man se i ett pongspel?

Permalänk
Medlem

Vad vill man se i ett pongspel?

Jag håller på att utveckla ett nytt pong med en hel del explosioner och specialeffekter (dock inget naket) och jag tänkte göra en liten fältundersökning på er! Motorn för rörelser och fysik är så gott som färdig, så innan jag fortsätter så kanske det finns önskemål som jag inte har tänkt på än. Spelet kommer förhoppningsvis dyka upp på diverse spelsiter så som FragZone, GamersHell och GameSpot m.fl. om allt går som det ska och det kommer vara gratis förstås. Jag hade tänkt att idéer som bakas med eller delvis används gör att man hamnar i tacklistan i spelet med fullständigt namn eller nick.

Så vad vill man se i ett pong såhär års? Alla idéer mottages lika varmt, även om de må vara tämligen sjuka.

[Uppdatering] Nu kan den som är intresserad följa utvecklingen av spelet på http://phatpongreloaded.blogspot.com

[Uppdatering2] Skicka ett mail till betatest@mediamonster.se för att skriva upp dig på listan som betatestare.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Hur har du lärt dig att skapa spel?

Permalänk
Medlem

Det finns ett rätt snyggt pong ute redan,kommer inte ihåg direkt vad det heter men.ska se

Edit:Plasma pong

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Medlem

Jag vill absolut inte se för mycket skumma saker som lägger sig ivägen för spelet och gör det svårare att hänga med i vad som händer. Jag är helt för tillägg och roligheter men dom ska inte göra det svårt att spela.

Gravitationsbomber av något slag som gör att bollen går långsammare på min sida och snabbare på motståndarens i ett par sekunder vore kanske en rolig "gadget" att använda?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

lägg in lite schysta fartränder eller nått liknande efter bollen!
highscore lista!
möjlighet att kunna få några power ups kankse!

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem

Dan_89: Plasmapong är väldigt fint och originellt, men det håller dess värre inte så länge.

Willhelm: Ok, antecknat! Kanske att man kan skjuta iväg små kapslar med illdåd och om spelaren på andra sidan åker över dem så får han en "dålig" egenskap som t.ex. trötthet och orkar inte skjuta lika hårt som en själv?

maiky: Det är också antecknat, vad skulle ett pong vara utan fartränder? Vad för powerups tänker du på?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

En highscore lista håller jag också med om att det är ett måste. Dessutom kanske det skulle vara kul om man kunde ändra bakgrund på spelplanen

Visa signatur

|MacBook 1.83 | 60 gb | 1024 ram| iPod Shuffle G2 | Iphone
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur.

Permalänk
Medlem

Just det, highscorelista är en självklarhet! Ska försöka bygga upp en dynamisk som håller sig uppdaterad på en server så alla kan se top 10 från spelet. Ändra bakgrund, antecknar.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

power ups.. hmm som någon annan sa att bollen går slött på ena sidan och fort på andra, för att få power ups:en så måste man träffa den med bollen
altså, den som sist var på den och nuddar en power up får den
sen kan du ju ha typ negativa power ups också så kontrolerna text blir bakvända!

EDIT: en powerup som gör så att brädan eller va de heter blir stor!
och en som gör så att motståndarens blir liten

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maiky
power ups.. hmm som någon annan sa att bollen går slött på ena sidan och fort på andra, för att få power ups:en så måste man träffa den med bollen
altså, den som sist var på den och nuddar en power up får den
sen kan du ju ha typ negativa power ups också så kontrolerna text blir bakvända!

EDIT: en powerup som gör så att brädan eller va de heter blir stor!
och en som gör så att motståndarens blir liten

Ok, låter fiffigt!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Lasrar eller w/e på padden likt de i Arkanoid, så man kan skjuta bollen för att störa dess bana.
Dessa borde såklart inte finnas hela tiden, du får hitta på nå system för när man ska ha dem/inte ha dem. Tidsbegränsning vore väl ett bra alternativ för när man inte ska ha dem längre..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Ja, en power-up för lazerguns

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem

Ok, det låter som en kul detalj med lite prickskytte på bollen med laser och som maiky säger så kan den komma via en powerup, inte tokigt!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

sätt även dit en meny så man kan välja bort sånt krims krams, tycker det saknas i de flesta spel

Permalänk
Medlem

1. Kanske en liten räknare,
i nått hörn eller så , som visar hur många gånger man rört bollen.

2. en power upp som gör så att bollen "teleporteras/flyttas"
till sin egen bräda, där man sedan får skjuta iväg den åt vilket håll man vill

Kanske lite svårt att välja håll om man kör 2 player på 1 dator.
skulle förstöra farten i spelet .

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

gärna en highscore lista som laddas online, så att man kan se andras resultat.

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

BesteN: Av och på är också ett måste, antagligen kommer det handla om olika spelstilar, så allt kommer inte finnas i ett och samma spel ändå så att säga.

Topic: Japp! Noterat.

DaWoo: Hehe ok.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Varför inte nån sorts power-up som ger 1 laserskott, som man kan skjuta mot sin motståndares paddel och vid träff blir hans paddel helt stillastående i x antalsekunder?

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk

Hmm sket i att svara på min fråga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Hmm sket i att svara på min fråga?

En trollkonstnär visar aldrig sina trix

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk

hehe sant men kan ju gärna berätta vilket program

Permalänk
Medlem

AcidStorm: Riktigt bra idé!

Devildoll: Jag blev nog distraherad när jag skulle läsa ditt inlägg så blir lite sent svar. Räknare låter som en bra sak, dock så tror jag att en statistiksammanfattning kanske kan visas när en runda är slut, eller vad tror du?
En uppfångstpowerup låter bra, men är inte riktigt med på vad du menar med att skjuta iväg bollen åt olika håll, menar du åt alla fyra vädersträck eller bara uppåt och nedåt och framåt (om spelarna är till vänster och höger)?

Insanewithmybody: Tyst, jag trollar!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Frågan var i vilket program du skapar spelet i? :S

Permalänk
Medlem

Jag tycker Geometry Wars till 360n har riktigt schysst grafik. Grym stil liksom... nåt mot det hållet grafikmässigt vore superbt!

Och snälla, snälla gör så att det stöder 16:9 och HD upplösningar. Hade varit riktigt nice.

Nån slags power up som gör så att bollen dras till en själv så man inte behöver hekta så mycket med kontrollen vore coolt. Och kanske en powerup som på gamla DXBall där bollen fastnade på ens platformsgrejs.

En annan power up där man kunde göra typ charge-skott. Typ så fort man slår över bollen på andra sidan håller man in en knapp så får man in en högra hastighet på bollen nästa gång.

En annan variant vore typ som en slags trigger, så typ om man har bra timing och trycker precis den tidpunkten bollen träffar sitt "racket" så får man in extra oomph i skottet.

Det vore coolt också om ens "racket" kunde röra sig fram och tillbaks också och inte bara neråt och uppåt.

Hmm.. vad mer? Skriver liksom bara ner ideér som ploppar upp i huvet direkt, får ursäkta om det har skrivits förr eller inte går att förstå så bra..

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Power-ups, som sagt av olika slag (negativa sådana verkar kul också). Allt från bredare bräda till 2 bollar eller så att ett "sikte kommer upp" där ens muspekare är så att man lättare kan se hur man ska styra sin bräda.

Lite fler förslag:

Custom-brädor! Typ som i Tony Hawk, man kan färga sin bräda som man vill (eller klistra på små bilder). Dessa kan ju visas bredvid ens namn i highscoren.

En speciallknapp (t ex högerknappen) så att man flippar ens bräda 90 grader. Man får då försöka träffa bollen med kortsidan, vilket är svårare men skulle kunna ge er poäng och massa status om man klarar av många träffar i rad. Precis som när man "trick-stutsar" med ett tennis- eller bordtennisrack o försöker få in en kant-träff då och då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag tycker Geometry Wars till 360n har riktigt schysst grafik. Grym stil liksom... nåt mot det hållet grafikmässigt vore superbt!

http://gotymedia.gamespy.com/2005/images/screens/xbox360/geom...

http://www.edhumphries.com/wp-content/uploads/Geometry_Wars_3...

Och snälla, snälla gör så att det stöder 16:9 och HD upplösningar. Hade varit riktigt nice.

Nån slags power up som gör så att bollen dras till en själv så man inte behöver hekta så mycket med kontrollen vore coolt. Och kanske en powerup som på gamla DXBall där bollen fastnade på ens platformsgrejs.

En annan power up där man kunde göra typ charge-skott. Typ så fort man slår över bollen på andra sidan håller man in en knapp så får man in en högra hastighet på bollen nästa gång.

En annan variant vore typ som en slags trigger, så typ om man har bra timing och trycker precis den tidpunkten bollen träffar sitt "racket" så får man in extra oomph i skottet.

Det vore coolt också om ens "racket" kunde röra sig fram och tillbaks också och inte bara neråt och uppåt.

Hmm.. vad mer? Skriver liksom bara ner ideér som ploppar upp i huvet direkt, får ursäkta om det har skrivits förr eller inte går att förstå så bra..

Ögongodis! Det såg faktiskt väldigt psykadeliskt tilltalande ut må jag säga.
Jag är lite osäker på om jag till en början i alla fall kan utveckla för 16:9, måste köpa in en ny skärm bara i så fall.
Men om det andra du skriver så tro det eller ej, det mesta utav det ligger redan med i koden, förutom powerups då.

Det verkar som att powerups är det "nödvändiga ont:et" för att detta ska bli lyckat.

Tack! Har noterat!

Guybrush_Robert: Custombrädor låter riktigt bra och borde inte vara allt för omöjligt att skapa en grund för det heller.
Gillar också idén med att flippa brädan, kanske om inte annat är det som gör det extra "oomph:et" som Cloudstone vill ha.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

- Inställningar för accelaration och maxhastighet både på boll och på pad.

- Kanske även powerups som påverkat dessa två.

- Något move som gör att man drämmer iväg bollen hårdare fast som också är svårare att genomföra. Antingen genom en knapp eller genom ett move (exempel att man laddar upp kraft genom att snabbt trycka på vänster- och högerknapparna).

- Att man får bonuspoäng om man slår till bollen om man är nära sin motståndare alltså nära mittlinjen, vilket är svårare.

- Något sätt att skruva bollen. Vet inte exakt hur det skulle gå till men nått move som gör att bollen kommer studsa konstigt nästa gången den slår i en vägg.

- Hastig rörelse med padden. Att man tex snabbt kan dubbel-tappa vänsterpilen så att padden går snabbare åt vänster med nackdelen att den förlora inbomsningsfart (typ att det känns som att åka på is).

Permalänk
Medlem

Allt det låter bra LazyDroog!

Poängsystemet, ska det vara någon fiffig sammanställning på hur många matcher man kört, hur många vinster man fått och hur man spelat i dessa? Eller hur tänker ni när ni ser den som ligger på förstaplats, vad ska vara kriteriet för att få ligga där?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag tycker Geometry Wars till 360n har riktigt schysst grafik. Grym stil liksom... nåt mot det hållet grafikmässigt vore superbt!

http://gotymedia.gamespy.com/2005/images/screens/xbox360/geom...

http://www.edhumphries.com/wp-content/uploads/Geometry_Wars_3...

Och snälla, snälla gör så att det stöder 16:9 och HD upplösningar. Hade varit riktigt nice.

Nån slags power up som gör så att bollen dras till en själv så man inte behöver hekta så mycket med kontrollen vore coolt. Och kanske en powerup som på gamla DXBall där bollen fastnade på ens platformsgrejs.

En annan power up där man kunde göra typ charge-skott. Typ så fort man slår över bollen på andra sidan håller man in en knapp så får man in en högra hastighet på bollen nästa gång.

En annan variant vore typ som en slags trigger, så typ om man har bra timing och trycker precis den tidpunkten bollen träffar sitt "racket" så får man in extra oomph i skottet.

Det vore coolt också om ens "racket" kunde röra sig fram och tillbaks också och inte bara neråt och uppåt.

Hmm.. vad mer? Skriver liksom bara ner ideér som ploppar upp i huvet direkt, får ursäkta om det har skrivits förr eller inte går att förstå så bra..

Dom har ju totalförstört GridWars!