Permalänk
Medlem

Brandlarm!?!?

jag e förföljd av ett jävla brandlarm. min förra dator stängde av sig hela tiden när jag gameade och tjöt som ett as från datorns interna pip-högtalare. så löper jag en ny och tänker att nu ska det vara borta, men ack. det var kvar. helt ny dator, samma grej, förutom att den här inte stänger av sig

ja har gått in i bios och ställt cpu warning temp på 66 för att jag hört att den ska klara iaf 70, och cpu shut down temp e disablat. men när den börjar varna och jag bootar och kollar tempen så e den typ 47 grader varm.

e det så att larmet jag hör varnar om nåt annat eller? den nya processorn är en amd64 2x4200+

mina vänner, jag undrar: VAAAAD!?!

ypperligt tacksam för svar, har fan hårdgameande att pressa.

Visa signatur

datorer - can't live with them, CAN'T live without them

Permalänk
Medlem

Sätt kylpasta mellan processor och kylfläns.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

tack för snabbt svar. men du, om jag satt varnings tempen på cpun till 66 men när brandlarmet drar igång står det i bios att tempen e typ 47 grader, kan det vara nåt annat då? det verkar ju inte som att det e tempen det e fel på :S

Visa signatur

datorer - can't live with them, CAN'T live without them

Permalänk
Medlem

I mitt BIOS kan jag ställa in att den ska ge en varning när CPU-fläkten dör. Du kanske har en dålig CPU-fläkt. Eller följde det med en när du köpte den nya CPUn?

//_boriz

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk
Medlem

den följde med. mest skumt problem. mest suxx. kanske ska slaska på en klick pasta på...

Visa signatur

datorer - can't live with them, CAN'T live without them

Permalänk
Medlem

Kan möjligen vara att varvtalsindikeringen på den fläkt du flyttade mellan datorerna är paj. Datorn kan då tro att CPU fläkten stannat.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

skulle kanske kunn vara nåt åt det hållet. tack för tipsen, doc7or forskar vidare.

Visa signatur

datorer - can't live with them, CAN'T live without them

Permalänk
Medlem

hänt samma sak för mig det är inställning i biosen

Permalänk

Om du är 100% säker på att det bara är högtalaren som buggar, att det inte ligger någon orsak bakom kan du ju alltid helt enkelt koppla ur högtalaren... Men se det som en sistalösning.