Top500-listan november 2006

Permalänk
Melding Plague

Top500-listan november 2006

På Super Computing 2006-konferensen har månadens Top500-lista publicerats. Top500 är en lista över världens snabbaste superdatorer. På första plats kom superdatorn som ägs av Lawrence Livermore National Laboratory. Den har en linjär beräkningsförmåga på 280 triljoner beräkningar per sekund, eller 280 teraflops.

Läs nyheten: Top500-listan november 2006

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Älska bildtexten: "TERA-10, världens fjunde snabbaste superdator."

Och vidare förvånar det mig att IBM bara har fyra datorer på topp 10, börjar de tappa? :/

EDIT: har för mig att jag hörde något om att en av IBMs superdatorer på topp 10 ska till KI i Stockholm också, om så är fallet får man se om jag får leka med den någon gång (pluggar där)

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Älska bildtexten: "TERA-10, världens fjunde snabbaste superdator."

Och vidare förvånar det mig att IBM bara har fyra datorer på topp 10, börjar de tappa? :/

Korrigerat.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Vad räknar man med sånt här?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Inaktiv

haha, alla bara klagar,
rätt så mäktiga datorer!

Permalänk

Hittar AMD på andra plats men Intel först på 7:e. Lite prestigeförlust för Intel?

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad.

Faktafel/skrivfel i nyheter tas antingen via formulär eller till nyhet@sweclockers.com.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Ganska maffigt så att säga. Används dessa servrar till något vettigt eller är de bara penis-mätar-servrar?

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

Dom kanske kan öppna en FTP kanske ^^
(Fast bytta innehållet på diskarna först)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Ganska maffigt så att säga. Används dessa servrar till något vettigt eller är de bara penis-mätar-servrar?

Seriöst, tror du man lägger ner såna här summor för penismäteri?

Jag kan garantera att de används till vettiga saker ;).

Permalänk
Avstängd

Asså seriöst, en bunte MD5 hashar är fan bruteforcade på typ.... 5-10min på en sån dator? Fyfan, vill ha faktorn är hög. Tänk att ha en sån eller 2 i källaren.. Sex!

Permalänk
Medlem

undrar hur mkt dom pressar i 3dmark06's cputest

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShiSha_
Asså seriöst, en bunte MD5 hashar är fan bruteforcade på typ.... 5-10min på en sån dator? Fyfan, vill ha faktorn är hög. Tänk att ha en sån eller 2 i källaren.. Sex!

Och sen barsebäck på vinden eller?

Permalänk
Medlem

Finns det nåt sätt man kan mäta hur många flops man själv sitter på? Så att man kan få lite perspektiv?

De borde skriva ut elförbrukningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Seriöst, tror du man lägger ner såna här summor för penismäteri?

Jag kan garantera att de används till vettiga saker ;).

Verkar onekligen så i nyheten. Jag såg inte vad det stod att saker och ting användes till. Dock så lär ju de här klustrerna gå på ett par kronor och jag hoppas verkligen de används till något vettigt med tanke på hur mycket el en sådan här pryl lär dra.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Verkar onekligen så i nyheten. Jag såg inte vad det stod att saker och ting användes till. Dock så lär ju de här klustrerna gå på ett par kronor och jag hoppas verkligen de används till något vettigt med tanke på hur mycket el en sådan här pryl lär dra.

Det de räknar på påverkar oss i längden mer än vi kan tro. De räknar på allt från väder och jordbävningar till kärnvapen och bilkrockar.

Den Blue Gene som ligger överst används mest till kärnvapenrelaterad forskning. Eftersom man inte längre testar kärnvapen måste man utveckla man andra metoder för att säkerställa deras funktionalitet. Det man främst sysslar med är att simulera vad som händer när vapnen åldras.

När jag var på Supercomputing förra året pratade jag en del med en kille från NASA som arbetar med Columbia, datorn som nu sjunkit till åttonde plats. Columbia används normalt för astronomisk grundforskning, man räknar t ex på hur stjärnor bildas. När rymdfärjan är uppe står Columbia hela tiden i stand by. Kommer ni ihåg vilket liv det blev när det lossnade lite isoleringsbitar första gången rymdfärjan flög efter olyckan? Killen jag pratade med skrev stora delar av programmet som simulerade alla möjliga banor för dessa skumbitar. Genom att göra det (det tog någon dag eller två, på HELA datorn) kunde man i princip vara helt säker att skummet inte träffat några viktiga delar och man kunde låta rymdfärjan landa som vanligt.

Till er som tycker det verkar kul med stora datorer: läs mycket matte och data och sök er sedan till en civilingenjörsutbildning som t ex teknisk fysik. Här i Uppsala har vi flera kurser i t ex parallell programmering och avancerad datorarkititektur. Man kanske inte får pilla på datorer som ligger på top500, men att skriva program som sedan körs på åtminstone 50 processorer är ändå riktigt kul. Jag har läst teknisk fysik och arbetar nu med att utveckla effektiva metoder för att exekvera vissa speciella typer av program på stora parallelldatorer. I vår kommer jag faktiskt att arbeta i Livermore där den snabbaste datorn finns. Den står dock hos labbet som ligger på andra sidan gatan så jag kommer inte att få använda den :(.

Visa signatur

La Cuenta, por favor

Permalänk
Medlem

Sandia National Laboratories har bara 101 teraflops, vad pinsamt :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenrih
Det de räknar på påverkar oss i längden mer än vi kan tro. De räknar på allt från väder och jordbävningar till kärnvapen och bilkrockar.

Den Blue Gene som ligger överst används mest till kärnvapenrelaterad forskning. Eftersom man inte längre testar kärnvapen måste man utveckla man andra metoder för att säkerställa deras funktionalitet. Det man främst sysslar med är att simulera vad som händer när vapnen åldras.

När jag var på Supercomputing förra året pratade jag en del med en kille från NASA som arbetar med Columbia, datorn som nu sjunkit till åttonde plats. Columbia används normalt för astronomisk grundforskning, man räknar t ex på hur stjärnor bildas. När rymdfärjan är uppe står Columbia hela tiden i stand by. Kommer ni ihåg vilket liv det blev när det lossnade lite isoleringsbitar första gången rymdfärjan flög efter olyckan? Killen jag pratade med skrev stora delar av programmet som simulerade alla möjliga banor för dessa skumbitar. Genom att göra det (det tog någon dag eller två, på HELA datorn) kunde man i princip vara helt säker att skummet inte träffat några viktiga delar och man kunde låta rymdfärjan landa som vanligt.

Till er som tycker det verkar kul med stora datorer: läs mycket matte och data och sök er sedan till en civilingenjörsutbildning som t ex teknisk fysik. Här i Uppsala har vi flera kurser i t ex parallell programmering och avancerad datorarkititektur. Man kanske inte får pilla på datorer som ligger på top500, men att skriva program som sedan körs på åtminstone 50 processorer är ändå riktigt kul. Jag har läst teknisk fysik och arbetar nu med att utveckla effektiva metoder för att exekvera vissa speciella typer av program på stora parallelldatorer. I vår kommer jag faktiskt att arbeta i Livermore där den snabbaste datorn finns. Den står dock hos labbet som ligger på andra sidan gatan så jag kommer inte att få använda den :(.

du skriver altså program för 50 prollar........okej.....spelbranchen se hit här är en kille som skriver program för 50 prollar och ni kan inte fixa spel till 4a:P

ps. används inte blu gen av usas energi myndighet?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Blue Gene används till lite av varje eftersom man _hyr_ processorkraften i dem

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Finns det nåt sätt man kan mäta hur många flops man själv sitter på? Så att man kan få lite perspektiv?

De borde skriva ut elförbrukningen.

sisoft sandra men vet inte hur mycket man kan lita på det. Min WS med 2st dualcore opterons a så totalt 4st processorer på 1.8Ghz benchar drygt 14.7GFLOPS.

Så ca 3.65GFLOPS pär 1.8Ghz Opteron cpu kärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
du skriver altså program för 50 prollar........okej.....spelbranchen se hit här är en kille som skriver program för 50 prollar och ni kan inte fixa spel till 4a:P

ps. används inte blu gen av usas energi myndighet?

Problemet är inte att skriva programmet så att det körs på flera processorer, för det så ändrar du lite förenklat bara på en flagga när du kompilerar. Den stora utmaningen är att dela upp arbetat så att alla processorer har något att göra. Om fyrtionio av dina femtio processorer inte gör något vettigt jobbså vinner du inget. Att dela upp arbetet är svårt när det gäller spel, eftersom väldigt mycket är beroende av resultaten av andra beräkningar, beräkningar som kanske utförs på en annan processor. När man t ex räknar på väder är det mycket enklare att dela upp arbetet på de olika processorerna eftersom varje processor då kan ansvara för en del geografisk del. Inuti området kan varje processor räkna helt oberoende av alla andra. Längs områdesgränserna behöver man normalt utbyta lite information, vilket kan sänka prestanda något.

Både Lawrence Livermore National Lab och Sandia National Labs drivs formellt av Department of Energy, så visst kan man säha att deras datorer används av DoE. Det är på Sandia som jag ska arbeta, deras största datorer står dock inte i Livermore.

Som sagt, sök i universitetens kurskataloger efter t ex parallellprogrammering. Det finns en hel del kurser att gå.

Visa signatur

La Cuenta, por favor