Medieval II: Total War tråden

Permalänk
Avstängd

Medieval II: Total War tråden

I november släpps nästa spel i Total-war serien. Kan bli intressant. Rome:total war var ju riktigt häftigt när det kom, med sina stora armeer.
Här har ni bilder och info:
http://www.gamereactor.se/recensioner/9012/Medieval+II%3A+Tot...

edit: Mm, november

I den här tråden kan vi diskutera om spelet och vad man uppnått osv.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Det står november som release datum på Gamereactor. ^^;

Ser iallafall fram emot spelet.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Jag längtar som fan efter Medieval 2, det kommer bli riktigt bra. Måste dock vänta ända tills november:/

Permalänk
Medlem

Fy fan vad du luras Michael. När du sa "Nästa månad" höll jag på att skita ner mig av lycka!

Iallafall, jag längtar som inihelvete. Detta är mitt nya Oblivion, så att säga.

Permalänk
Medlem

Yeah! Snart kommer det. Snacka om att man längtar! Rome Total War ägde så då borde detta äga ännu mer

Permalänk
Avstängd

Undrar om detta spel kommer kräva mycket datorkraft..

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd

Längtan.

Permalänk

synd att det ska vara så jäkla krävande:(.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
synd att det ska vara så jäkla krävande:(.

Jag kan inte hitta kraven nånstans?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Detta längtar man till, man har ju spelat rome ganska länge nu.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Jag kan inte hitta kraven nånstans?

räcker med att man tittar på bilderna;) och mitt uttalande var efter min egen dators prestanda...hackar rome total war på min dator så kommer detta spel ta kol på den=/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd

Hehe, snart har man sitt nya allendale system färdigt (se sign.) och ganska snart släpps medieval 2.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

*ggr* *slickar sig om munnen*

Jag längtar, att få plundra och erövra efter eget tycke, äntligen! Har bara den lilla detaljen att det knappast lär flyta särdeles bra på mitt system

Ingen som har hittat systemkraven än?

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk
Medlem

Bör komma demo på detta snart tycker jag

Permalänk
Medlem

wow, kommer kräva en deL?

Permalänk
Medlem

Jag har redan bokat spelet Collector's edition. Rome: Total War var så bra att jag bara var tvungen att boka Medieval 2
Systemkraven:

The minimum system requirements for Medieval II are:

English version of Microsoft® Windows® 2000/XP.

Celeron 1.8GHz Pentium 4® (1500MHz) or equivalent AMD® processor.
512MB RAM.
8x Speed DVD-ROM drive (1200KB/sec sustained transfer rate) and latest drivers.
11.0 Gigs of uncompressed free hard disk space.
100% DirectX® 9.0c compatible 16-bit sound card and latest drivers.
100% Windows® 2000/XP compatible mouse, keyboard and latest drivers.
DirectX® 9.0c.
128MB Hardware Accelerated video card with Shader 1 support and the latest drivers.
Must be 100% DirectX® 9.0c compatible.
Monitor must be able to display 1024x768 resolution or above.

Permalänk
Medlem

Spelar lite Rome total war för att få känslan tillbaka lite nu

Längtar **********:)***********

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk

Gick ner till EB games i uppsala idag, å de hade 15 eller fler spel stående i hyllorna, skitbra, så jag köpte ett, och det verkar vara ett ganska trevilgt spel, även om jag inte ser jättestora skillnader mot Rome:TW.

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430

Permalänk
Avstängd

Så spelet har redan släppts. Kanske ska kila ner till ngn butik och köpa isådanafall

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Har spelat serien sedan Shogun Total War.
Fastnade inte så mkt för rome, men det här var riktigt grymt.

Jag undrar bara hur man sätter stop för gubben som stryker runt och tar kål på ens general med kätteri?
Sjukt irriterande, fem av mina generaler blev dödade på detta sätt.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Jag älskar spelet... det har sina skavanker, förhoppningsvis försvinner de flesta med den första patchen, men överlag så är det ett underbart spel och helt klart dett bässta spelet i serien.

Jag sitter nu på jobbet, yttligare 3timmar och 38 minuter tills jag kommer hem och kan sätta mig framför datorn. så för att få ut lite av min abstinens känslor så tänkte jag skriva ner några av mina upplevelser hittils.
Köpte spelet på GAME i skövde, läste snabbt igenom manualen på bussen hem, en massiv och mycket informativ manual. kom hem och installerade, första gången jag har hört om något spel som kräver 2 DVDskivor, trixade lite med iställningarna och jag var igång.

Jag började med England på h/h. spelat flyter på underbart och ser gudomligt ut på min mediokra burk. kör med en AMD 2400+ 1gbram och ett 6800gt grafikkort med nässtan högsta inställningar och 1280x960 i uplösning. det är bara skuggorna som behövs dras ner till low och "unit-daljer" till high.
Mitt första mål är York, en rebelisk provins belägrad av några enstaka spearmen och archers. jag plaserar ut två av mina spearmen och två archers på ena sidan och min tredje spearmen på andra sidan tillsamands med min general för uppbackning. min strategi vara att precis som i rome att skicka fram min archers först för att massakera fienden medans de klumpade i hop sig i mitten och sen ta de sissta från två håll. det slutade inte riktigt så lyckat. jag sprang fram med mina archers och jag ser dem falla till marken en efter en då fienden valde att besvara med sina egna pilar och samtidigt flyttar de även fram sina spermen. jag hadde inte mycket större val än att även jag skickar in mina spermen för att rädda det lilla som vara kvar av mina archers. nu tänkte jag även att detta skulle vara ett perfekt tillfälle att slå dem i ryggen med general och spearmen som står och väntar på andra sidan staden. sakt och gjort skickar jag in generalen först för att ta ut fiendens archer men möts plötsligt av en grupp spermen. att AI:n skulle vara så smart att han kan slåss på två fronter samtidigt trodde jag aldrig. jag försöker dra ur generalen ur striden så fort som möjligt men faller ganska snart ner död på marken. jag skickar in mina spearmen i stället och mobiliserar mina hästar för en ny attak och i en desperat sissta utväg så skickar jag även in mina sissta archer på andra sidan staden då mina två första gruper av spearmen börjar att bli trötta och minskar nu snabbt i antal. jag anfaller med allt jag har, jag har tur. fienden bliv överväldigad och springer för sitt liv, jag får tag på deras general och deras archers ger sig snabbt efter en strid där de är totalt omringade. Det var en vinnst..... men på håret. jag ser på statestiken efter slaget, detta var bara en liten enkel grupp av rebeler, jag skulle lätt ha besegrat dem med en förlust av rund 50 man i rome men här klarade jag det precis med lite över 500 man i förlust.
AI:n är kraftigt förbättrad, den är inte perfekt men helt klart bättre än tidigare.
Några timmar senare så alierar sig frakrike med the holy roman empire och de skickar varsin arme mot en av mina städer. ett sådant samarbete har jag aldrig sett tidigare. i staden hadde jag egentligen inte mer än några få spearman och några grupper av archers och hästar. efter en belägring första rundan, för att bygga upp murbräckor och andra leksaker, så anfaller dom. nu står dom där framför mig ca 2000 man mot mina 750. jag tänker att det är stortset kört men jag ska slåss till sissta man så jag plaserar mig på muren och en grupp hästar precis inanför grindarna. När de börjarde närma sig med murbräckan så gick jag ut och mötte dem med hästarn innen de kom fram. jag fick död på hälften av gruppen inan hästarna blev totalt massakerade. av min förvåning så återuptog de inte marchen mot grindarna utan nu får de för sig att alla 2000 man ska upp för stegen som de har lyckats få upp på en av murarna. om ni gissar att det inte var så lyckat så har ni rätt. jag tog dem en efter en medans de trängde för att komma upp. allt jag behövde göra var att rotera mina spearmen så att de fick vila sig lite när de motade ner finden så att de stannade kvar i pilregnet hela tiden. det slutade lyckligt med at jag endast misste 400 man av mina 750. detta är en bugg som jag dock hoppas på att de fixar till nässta pach.

Visa signatur

Ledare för Nova Krepusko, ett svenskt guild för AoC

Permalänk

En fråga bara, varför kan man bara köra 5 länder i början? Tycker jag är lite lite. Vill spela typ danmark, men det gick ju inte.
Har inte läst manualen, men min kompis snackade om att när man utrotat dem en gång så kan man spela dem nästa gång, stämmer det? Var så i rome sa ahn (vilket jag inte lirade).

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Det stämmer att man måste ta ut en nation för att kunna spela landet. Jag tycker att det är bra att man bara kan köra fem länder i början för att sedan kunna köra fler. Det ökar spänningen i spelet och det håller längre.
Jag tycker dock att det var tråkigt att man bara kunde köra rom i rome, men fem länder är en bra startsumma.
Det som är lite jobbigt är om man avinstallerar spelet för då försvinner ju alla länder som man hade tillgång till, men men.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dougremer
En fråga bara, varför kan man bara köra 5 länder i början? Tycker jag är lite lite. Vill spela typ danmark, men det gick ju inte.
Har inte läst manualen, men min kompis snackade om att när man utrotat dem en gång så kan man spela dem nästa gång, stämmer det? Var så i rome sa ahn (vilket jag inte lirade).

Gå in i din preference fil i Medieval mappen och lås upp faktionerna. Ganska simpelt. Sen finns det faktioner det inte är meningen att man ska spela, men jag rekommenderar INTE att låsa upp dem så jag berättar inte hur man gör.

Öh. Gick in i Preferences själv och hitta ingenting. Så jag ger dig det "svåra" sättet istället, som egentligen inte är så svårt.

Gå in i data/world/maps/campaign/Imperial_campaign.

Säkerhetskopiera descr_strat och öppna den sedan. Klipput alla länder under "unlockable" och lägg till dem under playable så det ser ut såhär:

campaign imperial_campaign
playable
england
france
hre
spain
venice
sicily
milan
scotland
byzantium
russia
moors
turks
egypt
denmark
portugal
poland
hungary
end
unlockable

end
nonplayable
papal_states
aztecs
mongols
timurids
slave
end

De som är under non-playable kan vara lite svårare att leka med. De ska du helst inte röra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Gå in i din preference fil i Medieval mappen och lås upp faktionerna. Ganska simpelt. Sen finns det faktioner det inte är meningen att man ska spela, men jag rekommenderar INTE att låsa upp dem så jag berättar inte hur man gör.

Öh. Gick in i Preferences själv och hitta ingenting. Så jag ger dig det "svåra" sättet istället, som egentligen inte är så svårt.

Gå in i data/world/maps/campaign/Imperial_campaign.

Säkerhetskopiera descr_strat och öppna den sedan. Klipput alla länder under "unlockable" och lägg till dem under playable så det ser ut såhär:

campaign imperial_campaign
playable
england
france
hre
spain
venice
sicily
milan
scotland
byzantium
russia
moors
turks
egypt
denmark
portugal
poland
hungary
end
unlockable

end
nonplayable
papal_states
aztecs
mongols
timurids
slave
end

De som är under non-playable kan vara lite svårare att leka med. De ska du helst inte röra.

Jasså, där ser man. Man får väl tacka!
Iof får man ett lite bredare djup om man måste utrota dem först. Tog kol på scottland och kan lira dem nu.

Men om jag inte orkar det så vet jag hur man gör.
Tack

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Måste man själv döda landet eller räcker det med att någon annan gör det?

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem

Mitt första intryck av spelet var blandat. real-tidsstriderna känns defenitivt bättre... märks att de lagt mycket krut här. Det är snyggare(om man har en dator som klarar det) och AIn är absolut smartare(förutom ett par buggar). Dessutom rör sig trupperna mycket mer verklighetstroget. Man kan inte bara ställa upp i en fyrkant med spearmen och vänta som i rome.

Den turbaserade delen är dock lite av en besvikelse... grafiken är... plottrig. Visst träden svajar i vinden och floderna flyter stilla fram men man har svårt att urskilja gubbar och föremål. De utökade icke-krigande enheterna är bara jobbiga... man kan liksom inte se vad de egentligen gör utan deras passiva färdigheter är minst sagt svåra att se. Den nya "inriktningen" på städer/fort är dock ett intressant tillägg.

.. och vaför ritar de ens upp gränser när de inte spelar någon roll. utländska trupper kan ju promenera över dom som de vill ändå. knappast realistiskt ens på 1100-talet.

Visa signatur

Dator 1: C2D E6600 2,4ghz, 2gb 800mhz, 74gb raptor + 2x320gb, 8800gts 320mb

Permalänk

Ojoj vilket spel.
Gjorde nog min härligaste strid hittils.

Spelar som england, är i krig med danmark, efter att jag erövrat staden Antwerp, såg danskarna rött. Vi gick in i en tid med uppbyggnad av trupper och rustning av städer.
Danmark hade placerat en full armé precis vid gränsen mellan oss. Det oroade mig något extremt. Men efter att de tagit mig i ett sjöslag och på så sett blivit utslängda ur kyrkan, såg jag min chans att visa vem som höll i takt pinnen.
Dock hade jag börjat mitt tåg mot Korsika och ervövrat hela ön, fanns det inte något större att gå till attack med.
Resultatet blev att rusta upp fler soldater, vi skulle gå in i danmark och slå dem där de var som svagast.
Efter mycket sabotage i danska staden Hamburg, förde jag alla mina tankar mot den staden.

Något jag inte räknat med var att Danmark hade samma tankar om mig och hade nu fört ner ytterligare en armé till gränsen.

Jag fick lite halv panik och pressade ut soldater från slottet Caen. Precis innan förstärkning hann fram, rasade danskarna över mig.
De anföll staden snabbt och väntade inte många rundor.
De var 1500 mot mina 700, redan innan var mätaren 80% mot 20%. Jag kände då att det här skulle avgöra hela kriget mellan våra länder.

Staden var omringad, men jag la all kraft på den ena sidan, där seigevapena fanns, den andra sidan hade inga och jag visste att de skulle komma runt.

Jag hade turen att de öppnade upp min mur med deras ballistor och jag flyttade då snabbt ut mina katapulter som ränsade danska män.

Sedan var det mycket fram och tillbaka. Jag lyckades dock få kål på deras general, vilket måste gjort dem rädda. Efter en hård kamp vid porten lyckades jag hålla undan alla anfallande danskar.

För att avsluta det hela bjuder jag på en bild (orkade inte analysera mer, det var en lång strid.)

http://www.dougremer.net/strid.jpg

Jag anser den som stor bedrift.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Spelar oxå som England. Skottland finns inte, frankrike e snart ute ur leken (av mig). Har riktigt mkt pengar hela tiden, och största armén. Tycker att detta e lite lättare än rome :S

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Någon mer som tycker det är väldigt svårt att få deras siege towers/ram's att börja brinna?

oftast tar dom aldrig någon skada fast tornen + alla archers använder flaming arrows mot dem? sen så använder man dem själv o då hinner dom knappt ett
par meter från start innan dom börjar brinna... väldigt irreterande

sen merchants, kostar 550 att bygga o så får man inte typ 5-10 florins per turn om de hittar något de kan stå vid, så efter 55 turns så börjar man gå i vinst med dem? ELller något jag missat?