Grillat Moderkort -> Hur rädda dator?

Permalänk
Medlem

Grillat Moderkort -> Hur rädda dator?

Har följande dator, dessvärre med läckande kondensatorer på moderkortet.

Köpt April 2003:

Epox 8RDA3+ nForce2 3DDR-DIMM 5PCI Audio LAN SATA Firewire SocketA
AMD Athlon XP2400+ Thoroughbred 2000MHz/2.0GHz 256Kb 266MHz SocketA
Alpha PAL8045T heatsink SocketA
Papst 8412NGML 80x80x25 26.5cfm 2050rpm +/- 10% 19dBA 4pin
Kingston KHX3000/512 HyperX 512Mb DDR PC3000 184pin 370MHz
Seagate Barracuda V ST3120023AS 120Gb 7200rpm 8Mb UDMA133 SATA

Fått i garantibyte Maj 2004:
Asus ATI Radeon 9600XT-128

Köpt December 2005:
Corsair XMS 512MB PC3200 400MHz CMX512-3200C2(2-3-3-6)

Jag har med okulär besiktning kommit fram till att minst 9 kondensatorer på moderkortet är dåliga då dom antingen läcker eller har svällt. Nu undrar jag vad jag har för alternativ för att rädda min dator. Alla tips och idéer mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

Byt kondensatorerna? Det kräver lite utrustning, tex avlödningsfläta, och sjyst temperaturstyrd lödpenna, men är inte speciellt avancerat.

När du är igång, byt alla av samma typ som de skadade, så uppstår inte problemet igen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen sådan utrustning, men vad skulle nya kondensatorer kosta på ett ungefär ifall jag skulle lyckas skrämma fram utrustningen? Hur känsligt är moderkortet under lödning? Dvs hur "klantig" kan man vara? Hur vet jag om kondensatorer som ser ok ut faktiskt är det? Var rätt många år sedan jag höll i en lödkolv sist. Hur riskfyllt är det för övriga komponenter att ge sig på denna operation? Är det risk att grilla något mer ifall jag på något vis lyckas klanta mig rejält under reparationen utan att märka det?

Vad mer kan jag göra bortsett från att reparera moderkortet? Dvs vad finns det för (nya) kort som det är lönt att köpa?

Permalänk
Medlem

Jag skulle glömma det där med att försöka reparera moderkortet det lönar sig helt enkelt inte. Du får nytt moderkort och processor för 1039:- hos Komplett som är mycket bättre än dina gamla prylar.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302513
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311667

Permalänk
Medlem

@herakles:

Ser ju ut som ett trevligt moderkort, men det verkar inte klara av mitt Kingston PC3000 minne vilket skulle innebära en halvering av minnet vilket känns lite trist.

Måste erkänna att jag inte hängt med på vad som hänt sedan jag köpte burken för 3½ år sedan, hur pass mycket bättre skulle Sempron som du rekommenderade vara jämfört med min Athlon? Sempron är väl AMD's motsvarighet till Celeron?

Permalänk
Medlem

En Celeron D är ett mycket bättre alternativ än en willy P4'a, och en A64 baserad Sempron är mycket bättre än en T-Bred.

Nya kondningar kostar dock knappt en hundring. Du vet inte att kondningarna som ser ok ut faktiskt är ok, därför bör du byta alla som är av samma typ som de uppenbart skadade. Moderkortet är inte känsligare vid lödöarna för kondensatorerna än att det går att löda bort orginalkondensatorerna och montera nya, men du måste som sagt ha en temperatur styrd lödkolv, och inte använda mer värme än du måste. Med en oreglerad 15-25watts lödkolv kan du säkert göra jobbet, men risken för att skada grejerna är mycket större. Jag hade gärna hjälpt dig, men jag misstänker att du inte direkt bor granne med mig här i Helsingborg. Ersättningskondningar kan Elfa sälja till dig, om det är aktuellt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre skulle en AM64 Sempron vara mot min Athlon XP? Har inte hittat något test med båda processorer. Om jag köper delarna som Herakles tipsade om, hur passar dom med resten av min dator? Några uppenbara problem? Angående minnet t.ex.

@ Mr_B:

Bor i Linköping vilket ju inte är direkt nära Helsingborg, lite långt (och dyrt) att åka för att få ett moderkort lagat. Men tack iaf.

Permalänk
Medlem

Är det här något typiskt Epox? Jag har nämligen ett 8K3A (2002:a), i en gammal dator, som är i praktiken oanvändbar pga av ett gäng kondensatorer som är mer eller mindre kaputt (misstänker att det är därför iaf). Får många olika slags blåskärmar, eller oförklarliga krascher och frysningar, när jag kör den. Problemen har förvärrats med tiden dessutom.

Permalänk
Medlem

Nej, tydligen så är det ganska vanligt på många moderkort från 1999 och framåt. Allt pga av misslyckat industrispionage. Några tillverkare av kapacitorer snodde en elektrolysformel av en konkurrent som tydligen inte var färdig och därför felaktig. Allt enligt http://www.badcaps.net/
Tydligen något som plågar alla moderkortstillverkare till och från. Man kan ju fundera på varför dom inte stulit en bättre elektrolysformel......

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atomizer
Är det här något typiskt Epox? Jag har nämligen ett 8K3A (2002:a), i en gammal dator, som är i praktiken oanvändbar pga av ett gäng kondensatorer som är mer eller mindre kaputt (misstänker att det är därför iaf). Får många olika slags blåskärmar, eller oförklarliga krascher och frysningar, när jag kör den. Problemen har förvärrats med tiden dessutom.

Mitt EPoX 8K9A7I klarade inte längre USB-enheter..
Och efter att jag slant lite med stjärnmejseln när jag skulle ta bort kylflänsen, så låter datorn bara som en vacker polisbil.

Synd. För nu kan jag inte lira BF2 längre. Fast datorn upplevdes seg, och allmänt kass.

Dags för nytt moderkort :\

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem

Icke-viktigt:
Usch har själv ett fint Abit KA7 liggandes av samma orsak (kondingar), med via KX133 chipset.
Åhh det var tider det, när AMD:s 752 chipset (eller 760?) eller vad det hette bara fanns till slot-a athlon och inte var så rikt på funktioner så kom KX133 och sopade mattan.
Fick aldrig tag i nya kondensatorer av rätt storlek (diameter, de satt bredvid varandra) då. Borde kanske söka igen när jag kommer hem till sommaren. Har iofs sen något år ett moderkort byggt på AMD-chipsetet men skulle vilja köra mitt gamla rackartyg istället
http://www.abit-usa.com/products/mb/products.php?categories=1...

Usch vad jobbigt det var när man inte visste vad som felet var, datorn startade bara ibland och det blev värre och värre

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG