Permalänk
Medlem

vad har gått nu da?

Tjena nu verkar nåt ha gått sönder i burken.... efter att jag dammsög i mitt rum alltså inget städande i själva burken så blev de konstiga färger på skärmen startade om den fläktarna är på men den startar inte...bakom på msi bracket är de 4 röda som lyser betyder att processorn är skadad...tog ut grafikkortet samma sak tog ur cpun samma sak...så nu funderar jag på om det är moderkortet...jag måste få veta vad det är innan jag skickar tillbaka det till...så om nån skulle kunna hjälpa mig skulle jag vart oerhört tacksam

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K @ 5G | ASUS Z390F | 32GB | 2080Ti | 34" 21:9
* ⌨️ DAREUS | 🖱️ Glorious O | 🎧 Audeze Maxwell | 🥽 Oculus Rift S | 🎮 PS4 | PS5
* 📱 Iphone 12Prö | 🎧 Airpod Prö | ⌚ Applewatch 6

Permalänk
Medlem

Att dammsuga datorn har jag hört kan ge statisk elektricitet. Du kanske råkade ge den en sådan när du dammsög?

Jag hade ett moderkort jag va jätte nära på att skicka tillbaka en gång. Jag lät CMOS pinen sitta i clear läge under ungefär 2 dygn, sen skulle jag testa en sista gång innan jag skulle skicka tillbaka det och det startade upp hur fint som helst utan problem.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem

joo just med statisk elektricitet är jag försiktig med darför dammsuger jag aldrig inuti datorn vet ej hur nåt kunde gått kanske genom mattan eller nåt :P....mitt cmos är en knapp så jag har ingen pinne...men om fläktarna går igång då kan man väl utesluta att det inte är nätagg och moderkort eller?

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K @ 5G | ASUS Z390F | 32GB | 2080Ti | 34" 21:9
* ⌨️ DAREUS | 🖱️ Glorious O | 🎧 Audeze Maxwell | 🥽 Oculus Rift S | 🎮 PS4 | PS5
* 📱 Iphone 12Prö | 🎧 Airpod Prö | ⌚ Applewatch 6

Permalänk
Medlem

Det kan vara fel på moderkortet eller annat även om fläktarna snurrar. Enda grejjen som oftast händer vid sådana fel du har är att det helt enkelt inte blir någon bild.
I detta fall tror de flesta att det är deras grafikkort som är sänder, men så är sällan fallet utan det lutar mer åt CPU, Minne, Nätagg eller moderkaka.

Testa Ta ut CPUn och lägg ny kylpasta ( det har konstigt nog hjälpt i några situationer jag vart med om i liknande fall ) eller så som jag skrev i min sista post med att rensa bioset i ett dygn eller något.
Testa först bara under natten.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem

okey tack så mycket...men nu har jag märkt att mina lysdioder till power knappen verkar också död den lyser inte då kanske de kan ha nåt med moderkortet o göra...men nu ska jag iaf lyssna på dina råd så får jag se sen tack så hemskt mycket för hjälpen

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K @ 5G | ASUS Z390F | 32GB | 2080Ti | 34" 21:9
* ⌨️ DAREUS | 🖱️ Glorious O | 🎧 Audeze Maxwell | 🥽 Oculus Rift S | 🎮 PS4 | PS5
* 📱 Iphone 12Prö | 🎧 Airpod Prö | ⌚ Applewatch 6

Permalänk
Avstängd

Jag är aldrig försiktig när det gäller statisk eliktricitet och har dammsugit hushållets alla 3 datorer flera ggr utan problem. Jag har verkligen pressat dammsugarsnabeln mot de olika komponenterna...

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Jag tycker du kan testa att dra ut ATX kontakten (20/24pins kontakten) och sen koppla in den igen, funkar inte det så borde du koppla ut allt låt vara en stund, sen koppla in allt.