Permalänk
Medlem

Ny dator (Uber system!!!)

En kompis ska köpa ny dator och vi har kollat på dessa grejjer... någon som har synpunkter eller något att tillägga, så vore det najs.

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=395831&...

Synpunkter om något eller ska allt funka bra ihop?

Visa signatur

¤ AMD Athlon XP 1700 ¤ NF7-S rev.2 ¤ 2x256 Twinmos Winbond ¤ IBM 60 GB 7200 ¤ Western Digital 120 GB 7200 ¤ GeForce 6600XT ¤ Windows Server 2003 ¤ DirectX 9.0b ¤ CPU: 200*11,5=2300 MHz @ Vcore 1,8 ¤ GFX: 200/445 ¤ MEM: 8-3-3-2,5 ¤

Permalänk
Medlem

Många kommer råda er att välja core2duo. De sparkar tydligen rumpa i alla prisklasser. Antingen c2d x6800 för 1000kr mer eller e6700 för 2800kr mindre.

Ska han lägga så mkt på grafikkortet är det kanske idé att vänta på 8800-korten som säkerligen kommer vara snabbare och bättre.

Bara mina tankar

kolla in http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=593&page=4

Visa signatur

Asus UX305 | m3-6y30 | 8gb | 500gb 850 evo

Permalänk

Ska man ha en uberdator i dagsläget så är det Intel C2D som gäller , ska han skarpt ha en AMD så gå då ner till 5000+ så hålls självmordstankarna borta över dom bortkastade slantarna.....

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

japp inte som gäller, deras nya cpu är verkligen bra! inte värt att lägga all pengarna på en amd.
resten ser väll ganska bra ut.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Visst ser den fin ut. Men jag säger som de ovanstående; Intel C2D piskar AMD.

Den var ganska dyr btw.

Visa signatur

überdator

Permalänk
Medlem

Ett "Uber system" måste innehålla ett 8800GTX samt Quad-Core!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Re: Ny dator (Uber system!!!)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av daBlo
En kompis ska köpa ny dator och vi har kollat på dessa grejjer... någon som har synpunkter eller något att tillägga, så vore det najs.

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=395831&...

Synpunkter om något eller ska allt funka bra ihop?

FX62?! Usch. Välj en E6600 som spöar skiten ur den.

https://www.komplett.se/k/cart.asp?mode=share&ShoppingListId=...

Där har du ett system som är 7450kr billigare än systemet du valde.

Permalänk
Medlem

Lyssna på vad jag sa till dig Dabbe. Sluta va sån amdb** nu. Du gör ju bara så grabben förlorar pengar.

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Medlem

LÄS TESTER!

Visa signatur

Asus UX305 | m3-6y30 | 8gb | 500gb 850 evo

Permalänk
Medlem

Köpte nyss massa nya prylar o byggde en riktigt vass dator, och jag är helnöjd. Det är vassaste Amd, Ati chipset på mb o fint Ati x1950xtx, en riktig läckerbit står här o funkar så otroligt skönt på mina tyngsta spel.

Hade valet, men aldrig i helv att jag skaffar varken intel eller nvidiaskiten igen, jag har lärt mig min läxa, intel o nvidia duger bara att slösurfa med.

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Automan
Köpte nyss massa nya prylar o byggde en riktigt vass dator, och jag är helnöjd. Det är vassaste Amd, Ati chipset på mb o fint Ati x1950xtx, en riktig läckerbit står här o funkar så otroligt skönt på mina tyngsta spel.

Hade valet, men aldrig i helv att jag skaffar varken intel eller nvidiaskiten igen, jag har lärt mig min läxa, intel o nvidia duger bara att slösurfa med.

Intel ska du se kör AMD sönder och samman, och nVidia har just nu prestandatronen med sitt 8800GTX, GTX krossar X1950XTX så det stänker om det.. Och nej ni som tror att jag är nVidia fanboy så är jag inte det, jag köper det som jag tycker är värt pengarna för just den prestandan

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

Bara för att intel core2 o nvidia råkar sticka huvudet lite över vattenytan för en gång skull, o prestera i en del test lite bättre skriker alla som fanatiker o hypar dem till skyarna som inget annat, helt otroligt.

Säger bara att jag är trogen amd o ati användare, o har aldrig varit nöjdare prestandamässigt o stabiliteten, jag ser fram emot deras x10 kort o senare deras troligtvis grymt otroliga x4core's.

Tja, vi har ju alla olika smak o syn på saker. Brorsan var emot dem innan, men jag har hela tiden då o då varvat med en inteldatorer o nvidia o försökt pusha för dem, men alltid blivit lika besviken o förbannad på systemen, tills nu då jag gett upp helt o 100% övergått till amd o ati där jag alltid blivit glatt överraskad o glad.

Detta är inte för att trycka ned er intel o nvidia ägare, ni är säkert nöjda med erat val. Men det var för att påpeka att det finns en otroligt löjligt hög hype för intel core2, och nvidia för att de råkar komma ut först med dx10kortet, men grattis till nvidia och ska bli kul o jämföra när ati kommer med sina dx10kort.

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte vad alla snackar om men jag är riktigt nöjd med mitt system som kosta mig typ 10laxar och som skulle kosta väldigt mycket mer om jag skulle vilja ha samma prestanda med en amd processor.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Det viktiga kanske inte är att Intel spöar AMD just nu i alla prestandaklasser.

Det viktigaste tycker jag är att AMD processorerna är dyra, trots att dom presterar sämre. Det är nog början till slutet för AMD, om dom inte nästan halverar priset på X2:orna och FX. Just nu säljer dom på "svänghjulseffekten". Många tror att dom är prisvärda, bara för att dom alltid har varit det.
Snygg marknadsföring.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Det är snarare så att Intel går en svår framtid till mötes. Core2Duo är bara snabbare i tester som utnyttjar den stora cachen. AMD går bra.

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk

AMD´s prissättning är väl bra mycket ärligare än vad Intels någonsin var med P4orna...

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan78
Det är snarare så att Intel går en svår framtid till mötes. Core2Duo är bara snabbare i tester som utnyttjar den stora cachen. AMD går bra.

Skulle gärna vilja se dessa tester där amd vinner. Har nämligen inte sett ett enda test där amd har varit bäst.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Både intel och amd gör bra processorer som duger utmärkt till allt man kan tänka sig man kan göra med en dator. Just nu ger c2d bäst prestanda för pengarna, så är det bara.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Det värsta man kan ha är väl antingen en Intel C2Q eller AMD 4x4.

Allt kommer nu i Dec.

Abits i680 bräda till Intel och två 8800GTX eller ett Amd 4x4 med asus mobo och samma graffen.

Men du måsta ha 1920*1200 skärm eller större för att det ska vara värt att köra dubbla graffen. Har du inte det så kör på en propp och ett 8800GTX. Då är Intel utan tvekan mest fördelaktigt. Men på stora skärmar kommer Amd vara bra eller tom bättre pga den höga minnesbandbredden särskilt på 4x4 som kommer ha sjuk bandbredd.

Ska du ha Amd på ett chip så se till att få ett 65nm chip (det dröjer nog innan 4x4 chip kommer som 65nm). Det kan tänkas att Amd också kommer upp i runt 3,5Ghz nu med lite överklockning och bra luftkylning på denna process. Jag är besviken på de Ati Rd580 kort som finns till Am2. Varför de är så dåliga vet jag inte. Framtida Amd (ati) chipsets till Am2 kommer nog vara bra men i det stora hela är Intel Cpu och Intel chipset det bästa just nu vid ett graffe. Nvidia och antigen C2Q eller Amd 4x4 med flera graffen.

Sen ska du fundera över strömförbrukningen. Då ligger Nvidia dåligt till vad gäller chipsets iaf. Ett Intel drar lika mkt på load som ett Nvida i idle. Amd Cpu drar mindre i idle än vad Intel gör osv...

Permalänk

Till Johan78: Det spelar nästan ingen roll om man har 1 mb i cache eller 4mb i cache,, det är antagligen den nya 65nm teknologin som gör att man kan få plats med mer transistorer som jobbar bättre..... den stora förändringen skedde vid övergången från 512 kb till 1 mb...
Läs själv: http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_cache (kolla på grafen lite längre ner:cache misses)

Visa signatur

KAGUClicker.seThe projects ■ AMD 4200+ @ 2988 ■ Abit KN9S ■ Corsair 6400 1GB 4-4-4-8 @ 950 mhz ■ X1900GT @ 580/1650 ■ Samsung 250GB ■ -SuperPI: 28,523s @ 2904

Permalänk
Medlem

Känner mig nästan som en Hybrid i dety här inlägget har AMD 3700+ och Geforce 7800GTX, Men jag sniffar på Ati numera när AMD köpte upp Ati

Edit: Verkar som man måste pröjsa mycke på Moderkort för att få nåt som skulle fungera som önskat, sen tycker jag att AMD´s CPU´s kostar mindre

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket